Oszczędzisz czas i zelówki butów

Edyta Hanszke
Twoje dokumenty pracownicy urzędu gminy przekażą do innych instytucji, w których następuje rejestracja firmy. (fot. archiwum)
Twoje dokumenty pracownicy urzędu gminy przekażą do innych instytucji, w których następuje rejestracja firmy. (fot. archiwum)
Tzw. „jedno okienko” wchodzi w życie. Co to oznacza? Rejestrację firmy zaczynasz i kończysz w urzędzie gminy.

31 marca br. wchodzi w życie nowelizacja ustawy dotycząca zakładania działalności gospodarczej przez osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

To najpopularniejsza i najprostsza z form działalności gospodarczej, którą na ogół wybierają samodzielni przedsiębiorcy.

Pierwsze kroki przy rejestracji firmy takie osoby kierowały do urzędu gminy i tak zostanie. Zmieni się tyle, że to będzie też ostatnia wyprawa.

Nie będzie już przymusu chodzenia od urzędu do urzędu - wystarczy, że przedsiębiorca złoży w urzędzie gminy tylko jeden wniosek, który zawierać będzie dane niezbędne do pozostałych zgłoszeń.

Następnie urząd (miasta lub gminy, gdzie zgłosił się przyszły przedsiębiorca) będzie musiał przesłać dokumenty i dopełnić za zakładającego firmę wszystkich formalności w urzędzie statystycznym, skarbowym i Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych.

Zgodnie z nowymi zasadami urzędnik wpisze przedsiębiorcę do ewidencji niezwłocznie po otrzymaniu wniosku. Zatem przedsiębiorca działalność będzie mógł rozpocząć już od dnia wpisu. Za wyjątkiem sytuacji, gdy do rozpoczęcia działalności niezbędne będzie uzyskanie koncesji bądź zezwolenia.

W ciągu trzech dni od dnia złożenia wniosku gmina będzie musiała przesłać go do pozostałych urzędów, gdzie następuje rejestracja. Przedsiębiorca dostanie numer NIP, będzie też zgłoszony jako płatnik składek w ZUS lub KRUS.

Sam wniosek będzie można też złożyć elektronicznie za pomocą formularza dostępnego na stronie internetowej gminy.

Będzie on ważny „od ręki” , jeśli wypełniający go posiada własny podpis elektroniczny. Jeżeli go nie ma, to w ciągu trzech dni od złożenia wniosku otrzyma od gminy zawiadomienie o terminie i miejscu podpisania dokumentu.

Wniosek o wpis lub zmianę wpisu do ewidencji działalności gospodarczej nie będzie podlegać opłacie.

Do 31 marca minister gospodarki ma wydać rozporządzenie określające wzór formularza wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej uwzględniający nowe zasady rejestracji.

JAK JEST DOTYCHCZAS:

Dotychczas osoba, która rozpoczynała działalność (jednoosobowa firma) musiała:

- złożyć w urzędzie miasta i/lub gminy wniosek o wpis do ewidencji działalności gospodarczej,

- złożyć w Głównym Urzędzie Statystycznym wniosek o nadanie numeru REGON,

- założyć firmowy rachunek bankowy,

- zgłosić działalność do Urzędu Skarbowego,

- zgłosić działalność do ZUS.

Bez przygotowania odpowiednich dokumentów zajmowało to nawet kilka tygodni.

Mistrz Błachowicz liczy na nokaut!

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie