Oszuści internetowi wyłudzają pieniądze od klientów dużego banku. Jak chronić się przed kradzieżą danych i gdzie zgłosić utratę pieniędzy?

Bartłomiej Ciepielewski
Bartłomiej Ciepielewski
Liczba zgłaszanych oszustw internetowych w ubiegłym roku wzrosła ponad dwukrotnie, porównując do danych z 2021 roku
Liczba zgłaszanych oszustw internetowych w ubiegłym roku wzrosła ponad dwukrotnie, porównując do danych z 2021 roku TheDigitalWay / PixaBay
Oszuści internetowi wykorzystują coraz to nowsze metody do wyłudzenia pieniędzy od internautów. Tym razem na celownik wzięli klientów Santander Banku, których próbują nakłaniać do pobrania aplikacji służącej do kradzieży danych i środków finansowych. Jak się chronić przed cyberprzestępcami i gdzie zgłosić przestępstwo internetowe?

Spis treści

W 2022 roku wzrosła liczba oszustw w internecie

Zespół Reagowania na Incydenty Bezpieczeństwa Komputerowego (CERT Polska) w 2022 roku odnotował ogromny wzrost liczby zgłaszanych oszustw internetowych. Łącznie odnotowano 320,5 tys. zgłoszeń, czyli o ponad 200 tys. więcej niż w 2021 roku. Liczba potwierdzonych incydentów wzrosła w ub. roku do 39,6 tys. (29,4 tys. w 2021 roku).

Cyberprzestępcy nadal najczęściej wykorzystują phishing, polegający na podszywaniu się pod inne osoby, instytucje czy firmy. Głównym celem tych działań jest wyłudzenie danych, kradzież pieniędzy lub nakłonienie ofiary do podjęcia określonych działań np. opłacenie okupu w zamian za niepublikowanie wrażliwych danych.

Oszustwo na Santander

CERT Polska ostrzega przed nową kampanią phishingową oszustów, którzy rozsyłają internautom e-maile z informacją o ograniczeniu dostępu do konta bankowego. Cyberprzestępcy próbują przekonać, że blokada została nałożona ze względu na brak „aplikacji bezpieczeństwa”, którą rzekomo stworzyli programiści w celu zabezpieczenia konta. Rozwiązaniem, do którego namawiają, jest instalacja specjalnej aplikacji. W rzeczywistości jest to program do wyłudzania danych i kradzieży środków finansowych.

Uwaga! kampania phishingowa skierowana do klientów Santander Bank. Oszuści rozsyłają maile z informacją o ograniczeniu dostępu do konta z powodu braku aplikacji bezpieczeństwa. W rzeczywistości jest to androidowy trojan bankowy Hydra. Instalacja grozi utratą pieniędzy z konta - ostrzega CERT Polska.

Aplikacja wysyłana w e-mailu to groźny trojan Hydra, którego zadaniem jest kradzież danych do logowania na koncie bankowym, a także przechwytywanie wiadomości SMS z kodami potwierdzającymi transakcje. Zainfekowanie tym wirusem może zatem wiązać się z utratą wszystkich pieniędzy ulokowanych w banku.

Wiadomość rozsyłana przez cyberprzestępców prawdopodobnie została przetłumaczona za pomocą translatora, dzięki czemu nie jest w pełni wiarygodna. Dodatkowo adres strony internetowej nie przypomina prawdziwej strony banku, co również pozwala rozpoznać próbę oszustwa. Niestety, w wielu przypadkach rozróżnienie fałszywego portalu od prawdziwej witryny jest znacznie trudniejsze.

Popularne oszustwa internetowe w Polsce

Oszustwo internetowe to szerokie pojęcie obejmujące wiele metod kradzieży lub wyłudzania danych i środków pieniężnych. W ostatnim czasie najpopularniejsze są następujące oszustwa:

na OLX - oszuści informują sprzedawcę o zamiarze opłacenia produktu, wysyłając link do fałszywej strony, na której sprzedawca ma uzupełnić dane (numer karty, pin, kod CVC), by jak zapewniają, można było przelać mu pieniądze, następnie ofiara otrzymuje kod autoryzacyjny, po którym dochodzi do kradzieży środków,
na Vinted - oszust informuje sprzedającego, że na pocztę trafi za chwilę potwierdzenie zakupu z linkiem do zaakceptowania transakcji. Po kliknięciu w odnośnik, użytkownik zostaje przekierowany na fałszywą witrynę, która wymusza podanie danych do konta bankowego,
na pracownika banku - w tym przypadku oszustw podaje się za pracownika banku, informując o podejrzanych transakcjach na koncie. Ofiary proszone są wtedy o zainstalowanie specjalnej aplikacji, która umożliwi anulowanie przelewów. W rzeczywistości jest to program do zdalnego przejęcia kontroli nad komputerem i kradzieży danych,
na inwestycje - oszuści mogą też prosić o pobranie specjalnego programu w celu rzekomego ułatwienia inwestowania. W rzeczywistości jest to program do przejęcia kontroli nad komputerem.

Jak się uchronić przed oszustwem internetowym?

Metody wykorzystywane przez oszustów mogą być trudne do rozpoznania. Często towarzyszą temu techniki manipulacji, a także kamuflażu podejmowanych działań, przez co nawet czujniejsi internauci mogą się nabrać. Jeśli chcemy uniknąć takich sytuacji, powinniśmy:

  • unikać pobierania plików i klikania w linki bez pewności, że zostały wysłane z zaufanego źródła,
  • sprawdzać adresy witryn internetowych, na których wprowadzamy swoje dane,
  • unikać podawania w sieci wrażliwych danych takich jak termin ważności karty kredytowej czy kody CVV i CVC,
  • używać programów antywirusowych,
  • zachować ostrożność nawet na stronach z certyfikatami bezpieczeństwa (zielonymi kłódkami).
  • Kluczem podczas korzystania z Internetu jest zatem ograniczone zaufanie i weryfikacja źródeł.

Gdzie zgłosić oszustwo internetowe?

Nawet zastosowanie się do powyższych zaleceń czasem może nie pomóc przed uniknięciem kradzieży. Jeśli już do niej doszło, powinniśmy w pierwszej kolejności zgłosić to na policję. Można to zrobić na najbliższej komendzie lub w prokuraturze. Namierzenie przestępców nie będzie proste, jednak działania, jakie podejmiemy, będą istotne przy próbie odzyskania pieniędzy.

Kolejnym krokiem jest złożenie reklamacji bankowej, która prawdopodobnie zostanie rozpatrzona negatywnie, aczkolwiek to nie kończy sprawy. Następnie ofiara może zgłosić wniosek o raport BIK, czyli praktyczną, bezpłatną pomoc oferowaną każdej ofierze wyłudzenia. Poszkodowani sprawdzą dzięki temu, w jakich instytucjach wyłudzono pożyczki i kredyty, zastrzegą dowód, a także włączą alerty informujące o kolejnych próbach wyłudzeń.

Po wykonaniu powyższych czynności można rozpocząć walkę o odzyskanie pieniędzy od banku. To właśnie bank, który jest właścicielem konta, powinien uzupełnić saldo do wysokości utraconych środków finansowych. Jeśli tego nie zrobi, należy wytoczyć sprawę w sądzie przeciwko tej instytucji. Pomocy w takich sytuacjach udzielają kancelarie prawne.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Oszuści internetowi wyłudzają pieniądze od klientów dużego banku. Jak chronić się przed kradzieżą danych i gdzie zgłosić utratę pieniędzy? - Strefa Biznesu

Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska