Oto najbardziej niebezpieczne drogi Opolszczyzny. Na zatłoczonych i starych drogach ludzie ginęli często 10.07.2023

Sławomir Draguła
Sławomir Draguła
Wypadek w Nakle. Wrzesień 2001 roku.
Wypadek w Nakle. Wrzesień 2001 roku. Jarosław Cavour
Tylko od początku wakacji 2023 na drogach województwa opolskiego w czterech wypadkach zginęło pięć osób. Podobnie jak w latach ubiegłych, każdego dnia przez okres wakacji na stronie opolskiej policji i w mediach społecznościowych obserwować można mapę z liczbą wypadków drogowych ze skutkiem śmiertelnym wraz z informacją o zdarzeniu. 10.07.2023.

Wakacyjna mapa zagrożeń na drogach

Po kliknięciu w mapę otrzymujemy informacje o wypadkach śmiertelnych, do których doszło podczas wakacji. Chodzi o ich miejsce, rodzaj, liczbę ofiar oraz uczestników ruchu.

- Bieżąca aktualizacja mapy ma na celu zwrócenie uwagi na skalę tragedii do jakich dochodzi na polskich drogach, skłonić do refleksji, jak również zachęcić media do dyskusji na temat bezpieczeństwa ruchu drogowego - mówi podkomisarz Dariusz Świątczak z Komendy Wojewódzkiej Policji w Opolu. - Należy mieć na uwadze, że za każdym punktem zaznaczonym na tej mapie kryje się ludzka tragedia. Każde nawet z pozoru błahe zignorowanie przepisów, brawura, zlekceważenie senności czy zmęczenia mogą być przyczyną tragedii na drodze.

Niebezpieczne wakacje na drogach

Od początku wakacji na drogach Opolszczyzny zginęło pięć osób. W sobotę 1 lipca do tragicznego wypadku doszło w Malni w powiecie krapkowickim. W zderzeniu mercedesa i forda zginął 36-letni kierowca tego drugiego samochodu.

Z kolei 30 czerwca na obwodnicy Niemodlina zginął 36-letni motocyklista, który uderzył w bariery energochłonne.

Do tragicznego wypadku doszło też 28 czerwca na drodze wojewódzkiej 423 w okolicach Krapkowic. Zderzyły się tam dwa samochody osobowe.

W efekcie uderzenia oba pojazdy wpadły do rowu i dachowały. Samochodami podróżowały trzy osoby. Dwie zginęły.

Natomiast jedna osoba straciła życie w wypadku na DK24 w powiecie kluczborskim. 29 czerwca kobieta jadąca renault, zjechała na przeciwległy pas ruchu i zderzyła się ze skodą. Śmigłowiec Lotniczego Pogotowia Ratunkowego zabrał ją w ciężkim stanie do szpitala, gdzie zmarła.

- Nasi policjanci ustalili, że najprawdopodobniej przyczyną zdarzenia był wystrzał opony - mówi aspirant sztabowy Dawid Gierczyk z Komendy Powiatowej Policji w Kluczborku.

Tragiczne lata 90. na polskich drogach

Z roku na rok drogi Opolszczyzny są coraz bezpieczniejsze. Jest mniej wypadków śmiertelnych, ginie też mniej ludzi. Ale nie zawsze tak było.

Najbardziej tragiczny okres na opolskich drogach przypada na lata 90. i dwutysięczne. Wówczas Polacy masowo kupowali samochody, a nasze drogi nie były przystosowane do takiego ruchu. Do tego dochodziła brawura, a czasami i alkohol.

Teraz prawdopodobieństwo wypadków maleje, m.in. dzięki poprawie jakości dróg, czyli rozbudowie tras jednojezdniowych do dwóch jezdni (o rozdzielonych kierunkach ruchu), dofinansowaniu dróg lokalnych, budowie nowych skrzyżowań, doświetlaniu przejść dla pieszych.

Jest bezpieczniej. Nowe drogi zmiany w przepisach

W ostatnim czasie sporo zmieniło się też w prawie. W 2019 roku wprowadzone zostały zasady tworzenia korytarzy życia na drogach i obowiązku jazdy „na suwak”. Ujednolicono też dopuszczalną prędkość w obszarze zabudowanym niezależnie od pory dnia do 50 km/h.

Niedawno zaostrzono też taryfikator mandatów i kar za najcięższe przestępstwa i wykroczenia drogowe. Ubezpieczyciele uzyskali dostęp do informacji o mandatach i punktach karnych kierowców, co może wpłynąć na propozycje niższych stawek ubezpieczenia dla bezpiecznych kierowców, a wyższych dla naruszających przepisy.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska