Targi nto - nowe

Ozimek. Autobusy za złotówkę zostają, choć kursów będzie mniej niż dotychczas. Co się zmieni?

Mirela Mazurkiewicz
Autobusy jeżdżą od poniedziałku do piątku z wyjątkiem Wigilii, Sylwestra oraz świąt. Roczny koszt to ponad 680 tys. złotych. Minimum 10 proc. tej kwoty wyłoży gmina. Max. 90 proc. zostanie natomiast pokryte z dofinansowania wojewody. Przetarg na obsługę linii wygrała spółka PKS Opole.
Autobusy jeżdżą od poniedziałku do piątku z wyjątkiem Wigilii, Sylwestra oraz świąt. Roczny koszt to ponad 680 tys. złotych. Minimum 10 proc. tej kwoty wyłoży gmina. Max. 90 proc. zostanie natomiast pokryte z dofinansowania wojewody. Przetarg na obsługę linii wygrała spółka PKS Opole. Urząd Gminy i Miasta w Ozimku
Założenie było takie, by mieszkańcy wiosek mogli tanim transportem publicznym dojechać do miasta i sąsiednich miejscowości. Pilotażowy program w Ozimku, między innymi z powodu pandemii nie wypadł tak dobrze, jak się spodziewano. Dobra wiadomość jest taka, że tanie w autobusy w gminie będą jeździć nadal, choć rzadziej niż dotychczas.

Rozwiązanie testowano przez cztery miesiące 2020 roku. Autobusy kursowały od 5 rano do 23, średnio co 1,5 godziny. Na gminnym transporcie publicznym mieli skorzystać zwłaszcza niezmotoryzowani seniorzy z okolicznych wiosek, którzy czasami mieli spory kłopot, by dostać się do Ozimka na zakupy czy do lekarza. Ostatnią deską ratunku był niejednokrotnie uczynny sąsiad.

- Bilet za złotówkę sprawia, że nasi mieszkańcy stają się niezależni. Koszt dojazdu jest symboliczny, dlatego liczymy na to, że będą chcieli pojechać do Ozimka i ościennych miejscowości nie tylko w sprawach pilnych, ale też by spotkać się ze znajomymi, czy odnowić dawne kontakty - mówił wówczas Andrzej Brzezina, wiceburmistrz Ozimka.

Trwający od września pilotaż nie wypadł tak obiecująco, jak się spodziewano, na co wpływ - zdaniem gminy - miała m.in. pandemia.

To za jej sprawą mieszkańcy byli mniej mobilni.

- Ci, którzy nie mieli do załatwienia pilnych spraw, zostawiali w domach. Pozostali natomiast transport publiczny wybierali w ostateczności, obawiając się większego ryzyka zakażenia - mówi wiceburmistrz Brzezina. - Danym kursem jeździło po kilka osób, a zdarzały się i takie, gdzie do autobusu nie wsiadł nikt. Pilotaż był dla nas wskazówką, jak zmodyfikować rozkład. Zauważyliśmy na przykład, że dwa autobusy w godzinach przedpołudniowych na danej linii to za dużo, bo zainteresowanie pasażerów jest wtedy małe. Podobnie nie niektórych liniach nie było sensu wypuszczać autobusu o godzinie 22, bo nikt z niego nie korzystał.

Do końca 2020 roku, na poszczególnych liniach, było 11-12 kursów. Teraz jest ich 7-8. Gminny transport publiczny obsługuje cztery linie:

  • Linia 1 - Ozimek-Ozimek przez Grodziec, Chobie i Mnichus (5 kursów między godz. 6:00 a 22:59, a także 3 kursy szkolne, między 7:00 a 16:02).
  • Linia 2 - Ozimek-Ozimek przez Krasiejów, Krzyżową Dolinę i Nową Schodnię (cmentarz). Tu do wyboru są 4 kursy między godz. 5:20 a 20:11, a także 3 kursy szkolne między 7:05 a 16:15.
  • Linia 3 - Ozimek-Ozimek przez Schodnię i Szczedrzyk (kursy między godz. 5:20, a 20:32, a także 3 kursy szkolne między 7:05 a 15:56).
  • Linia 4 - Ozimek - Ozimek przez Antoniów, Jedlice, Biestrzynnik i Dylaki, z której korzystają m.in. pracownicy huty szkła w Jedlicach i dawnego Coroplastu w Dylakach (5 kursów między godz. 5:30 a 22:30, a także 3 kursy szkolne między 7:10 a 15:52).

Kursy szkolne dojeżdżające aż do ul. Korczaka w Ozimku, przy której znajduje się szkoła nr 3. Korzystać z nich mogą nie tylko uczniowie.

- Widząc zapotrzebowanie ze strony mieszkańców wytyczyliśmy też nowe przystanki, m.in. w rejonie Juraparku oraz ul. Brzeziny w Krasiejowie. Chodziło o to, by dotrzeć także do przysiółków, z których trudno było się wydostać nie mając własnego samochodu - mówi wiceburmistrz Ozimka.

Autobusy jeżdżą od poniedziałku do piątku z wyjątkiem Wigilii, Sylwestra oraz świąt. Roczny koszt to ponad 680 tys. złotych. Minimum 10 proc. tej kwoty wyłoży gmina. Maksymalnie 90 proc. zostanie natomiast pokryte z dofinansowania wojewody.

Rozkład jazdy można znaleźć na przystankach i na www.ozimek.pl

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska