Pałac w Kopicach ma nowego właściciela

Jarosław Staśkiewicz
Jarosław Staśkiewicz
Pałac w Kopicach po wielu latach dewastacji ma być wreszcie odrestaurowany. Końcowy efekt mamy zobaczyć za siedem lat.
Pałac w Kopicach po wielu latach dewastacji ma być wreszcie odrestaurowany. Końcowy efekt mamy zobaczyć za siedem lat. fot. Krzysztof Świderski
Zabytek kupiła chorzowska firma Zarmen. Odbudowa potrwa do 2015 roku.

O tym, że XIX-wieczny pałac w Kopicach pod Grodkowem znalazł kupca, głośno było od maja. Podobno już wtedy bliżej jeszcze nie znana firma ze Śląska miała podpisać przedwstępną umowę z pochodzącym z Krakowa dotychczasowym właścicielem kompleksu.

W poniedziałek informację tę potwierdził Janusz Skop, mieszkający w Niemczech fotograf, który od lat interesuje się kopickim pałacem i stworzył internetowy serwis www.kopice.org.

- Pałac kupiła firma Zarmen z Chorzowa, ale kwota transakcji jest objęta tajemnicą handlową - mówi Skop. - Teraz, w uzgodnieniu z konserwatorem zabytków, przedsiębiorstwo opracowuje program odbudowy. W pierwszej kolejności ma zabezpieczyć ściany i odgruzować terenu pałacu. Potem cały zespół pałacowy poddany będzie rekonstrukcji.
Zarmen ma siedzibę w Chorzowie, ale oddział znajduje się też w Zdzieszowicach.

Wczoraj (15 lipca) po południu w firmie nie było nikogo, kto mógłby potwierdzić informację o kupnie pałacu. Przedsiębiorstwo specjalizuje się w pracach remontowych i montażowych oraz modernizacji maszyn i urządzeń. Zatrudnia 700 osób.

- Ten kontrahent ma dużo możliwości, aby zadbać o pałac - oceniała Iwona Solisz, opolski wojewódzki konserwator zabytków.

Według informacji Skopa po odbudowie pałac ma spełniać rolę rekreacyjno-wypoczynkową. Całkowite zakończenie prac jest planowane na 2015 rok.

Pod lupą

XIX-wieczny malowniczy pałac na wodzie w Kopicach wybudowała Joanna Schaffgotsch von Schomburg Godulla. W czasie wojny zamek nie został zniszczony.

Dewastacja zabytku zaczęła się w latach 50. Po jednej z grabieży został on podpalony przez nieustalonych sprawców. W 1990 roku pałac kupił od gminy za bezcen przedsiębiorca Andrzej Koc. Przez 18 lat nie zrobił prawie nic i zabytek popadł w jeszcze większą ruinę.

Wideo

Komentarze 41

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

a
andzik
W dniu 31.07.2008 o 11:55, andrzej369 napisał:

Zermer to cwana firma, a jeszcze cwansi urzednicy, ktorzy sprzedali zamek.Za doprowadzenie tak wspanialego, bajkowego zamku w Kopicach, ktos powinien odpowiedziec, oczywiscie urzednicy (sprzedajacy), a nie kupujacy.W dobie kapitalizmu, kazdy chce jak najszybciej dorobic wielkiej kasy, zapominajac o dobrach kultury naszych przodkow.


a dlaczego sprzedający?? przecież to nie oni zdewastowali i podpalili. przede wszystkim właściciel który jako pierwszy wykupił zamek powinien oddać całą sumę jaką za niego uzyskał, pewnie psie pieniądze w stosunku do warrtości samego zamku ale coż....inna bajka. dodatkowo konserwator zabytków pod którego pieczą jest zamek powinien co najmniej do częstochowy iść na klęczkach, bo nie rozumiem dlaczego nie "wymusił" na właścicielu jakichkolwiek prac zabezpieczających, ani wcześniej nie usiłował odebrać niszczejącego zamku plackowi, który myślał, że jak kupi za bezcen to chyba samo się wyremontuje. druga sprawa okoliczni mieszkańcy bankowo wiedzieli kto lubi biesiadować w ruinach - przede wszystkim miejscowa znudzona młodzież i panowie, którzy nie wylewają za kołnierz. ale w Polsce jak zwykle to nie moje więc co mnie to obchodzi. ciekawe tylko jak sytuacja ma się obecnie bo faktycznie od artykułu minęło prawie 2 lata (nie 3.....ale to już matematyka 16 lipca 2008 a 16 lipca 2010) i jak sytuacja wgląda dziś. proponuję panu Jarosławowi Staśkiewicz autorowi artykułu pojechać na miejsce i pstryknąć parę fotek.....
~miki~
W dniu 20.03.2010 o 18:40, ~miki~ napisał:

Minęły trzy lata od tego artykułu i palac jest jeszcze wiekszą ruina niz jest ..........


niz był
a kupiony został prawdopodobnie za przysłowiową złotówke.
Czy nie nalezałoby rozliczyć terażniejszych włascicieli z ich obietnic ?
~miki~

Minęły trzy lata od tego artykułu i palac jest jeszcze wiekszą ruina niz jest ..........

G
Gałgan
W dniu 30.07.2008 o 22:08, ~mały~ napisał:

Jestem prorokiem.


Prorok to ktoś ktoś potrafi przewidywać przyszłość a ty nie jesteś prorokiem tylko prostakiem PASZCZAKU! nawet nie wiesz co się dzieje dzisiaj!
A ja wiem że ci którzy myślą tak jak ty przegrywają i tym razem też tak będzie .
M
Michcik

Ehh... A jeśli już ktoś chce zarobić na zamku, to co to takiego!? Jest piękny staw, można wynająć łódkę i "wozić" turystów opowiadając legendy zamku Pozdro

~mały~
W dniu 31.07.2008 o 11:55, andrzej369 napisał:

Przewidziales dobrze !Firma Zarmer, ktora odkupila zamek w Kopicach ma zupelnie inne plany co do terenu.Na tym terenie mozna sporo zarobic na kopalni odkrywkowej - zwirownia.Zainteresujcie sie czym zajmuje sie Zermer, a zrozumiecie dlaczego kupili posiadlosc z zamkiem ?Zermer to cwana firma, a jeszcze cwansi urzednicy, ktorzy sprzedali zamek.Za doprowadzenie tak wspanialego, bajkowego zamku w Kopicach, ktos powinien odpowiedziec, oczywiscie urzednicy (sprzedajacy), a nie kupujacy.W dobie kapitalizmu, kazdy chce jak najszybciej dorobic wielkiej kasy, zapominajac o dobrach kultury naszych przodkow.Zalosny to kraj, ktory ma na imie Polska !



Dzieki za zrozumienie. Następny etap , to mam nadzieję, smutni panowie z CBA
a
andrzej369
W dniu 30.07.2008 o 22:08, ~mały~ napisał:

Jestem prorokiem.



Przewidziales dobrze !
Firma Zarmer, ktora odkupila zamek w Kopicach ma zupelnie inne plany co do terenu.
Na tym terenie mozna sporo zarobic na kopalni odkrywkowej - zwirownia.
Zainteresujcie sie czym zajmuje sie Zermer, a zrozumiecie dlaczego kupili posiadlosc z zamkiem ?

Zermer to cwana firma, a jeszcze cwansi urzednicy, ktorzy sprzedali zamek.
Za doprowadzenie tak wspanialego, bajkowego zamku w Kopicach, ktos powinien odpowiedziec, oczywiscie urzednicy (sprzedajacy), a nie kupujacy.
W dobie kapitalizmu, kazdy chce jak najszybciej dorobic wielkiej kasy, zapominajac o dobrach kultury naszych przodkow.

Zalosny to kraj, ktory ma na imie Polska !
~mały~
W dniu 16.07.2008 o 20:36, ~mały~ napisał:

Pomyslmy racjonalnie- Kopice, wioska o nieciekawym położeniu, bez dobrego dojazdu, na peryferiach województwa, by nie powiedzieć - na zadupiu. I nagle ktoś chce odbudowywać pałac , za remont którego mógłby postawić 10 nowych luksusowych zajazdów w ciekawszych miejscach. Smierdzi mi to na kilometr. Kupiła to firma, czyli nikt. Głupich nie sieja, sami się rodzą- ten pałac to tylko wspomnienie- nikt tam nic nie zrobi- wspomnicie moje słowa, jak przyjedzie tam prokurator.



Jestem prorokiem.
~mały~
W dniu 16.07.2008 o 20:36, ~mały~ napisał:

Pomyslmy racjonalnie- Kopice, wioska o nieciekawym położeniu, bez dobrego dojazdu, na peryferiach województwa, by nie powiedzieć - na zadupiu. I nagle ktoś chce odbudowywać pałac , za remont którego mógłby postawić 10 nowych luksusowych zajazdów w ciekawszych miejscach. Smierdzi mi to na kilometr. Kupiła to firma, czyli nikt. Głupich nie sieja, sami się rodzą- ten pałac to tylko wspomnienie- nikt tam nic nie zrobi- wspomnicie moje słowa, jak przyjedzie tam prokurator.



Jestem prorokiem.
C
Chmurka

Cudownie, że zamek ma w koncu nowego własciciela:). Mam nadzieje ze przywroci on ten obiekt do stanu swietnosci, bo zamek i tereny wokół są absolutnie wyjątkowe!!!

Z
ZIMOCH
Nie używaj mojego nicka, boś głupi chyba . Zresztą mam wrażenie, że wszystkie wpisy , (oprócz mojego jednego )również i ostatni podpisany moim nickiem, jest pisany przez jedną osobę. Admini moga sprawdzić IP i wyjdziesz na wariata, pisarzu. Zapraszam do rejestracji twardzielu. Łatwo poznać twój styl, bo wszędzie piszesz o bolszewikach, nie wiem co rachunek ekonomiczny ma z tym wspólnego, w zyciu bym nie wpadł na taki pomysł. Błędów nie robię , można sprawdzić moje inne zarejestrowane wpisy, ale ty też musisz byc zarejestrowany, by je przeglądać. Pozdrawiam , i bez odpowiedzi proszę .

Twoje wypowiedzi o tym, czego jestes pewien, iż sprawa zostanie zakonczona dochodzeniem prokuratorskim, daje wrażenie, że jestes rzeczywiscie z innej epoki. Mozna je też odebrać jako twoje sugestie, że nabywcy to przestepcy, którymi powinien zająć sie prokurator. Co uprawnia cie do takiego twierdzenia wszak nigdy tych ludzi nie widziałeś i nie rozmawiałeś, a nazywasz ich NIKIM. Doradzam odrobine pokory i szacunku do ludzi nawet jeżeli ich nie znasz. Nie pochwalam wypowiedzi o bolszewikach, ale w jakimś stopniu usprawiedliwiam. Mam też głeboką wiare, iż ty "mały" nie myslisz tak jak napisałeś.
Z powazaniem
ZIMOCH
GRODKÓW
m
mały

Nie używaj mojego nicka, boś głupi chyba . Zresztą mam wrażenie, że wszystkie wpisy , (oprócz mojego jednego )również i ostatni podpisany moim nickiem, jest pisany przez jedną osobę. Admini moga sprawdzić IP i wyjdziesz na wariata, pisarzu. Zapraszam do rejestracji twardzielu. Łatwo poznać twój styl, bo wszędzie piszesz o bolszewikach, nie wiem co rachunek ekonomiczny ma z tym wspólnego, w zyciu bym nie wpadł na taki pomysł. Błędów nie robię , można sprawdzić moje inne zarejestrowane wpisy, ale ty też musisz byc zarejestrowany, by je przeglądać. Pozdrawiam , i bez odpowiedzi proszę .

~mały~
W dniu 17.07.2008 o 22:17, nikita napisał:

Stary masz racje że to sliska sprawa, zachowaj sie jak prawdziwy rewolucjonista, powiadom kogo trzeba przeciesz wiesz kto to kupił.poslij im wszystkie mozliwe instytucje. jezeli nic nie znajda kaz swoim siepaczom resztki Pałacu zburzyc, stawy zasypac, park wyrąbać, a z pozyskanego drewna zrobic wielki stos i w majestacje twojego prawa spalic ich na stosie. Zapewne twoje samopoczucje i spełnienie ideowego poslannictwa zostanie osiagniete. POZDRAWIAM TOWARZYSZU



POPIERAMY W CAŁEJ ROZCIAGŁOŚCI NASZYCH TOWARZYSZY PRZEDMÓWCÓW. NIE BEDZIE TU NAM JAKIS KUŁAK PALACUW NI INNYCH DWORUW BUDOWAŁ. MY NARUT POLSKI DOSĆ MAMY PANSKEGO NACHAJA I RASZTEK Z JEGO STOLU.
NASZ KOLETYW JEDNOGLOSNIE ZDECYDOWAŁ RESZTKI TEJ HRABIOWSKO=KUŁACKEJ BUDOWLI ZBURZYC. PANÓF OBWIEŚIĆ, CHRABIUF I CHRABIANKI, TE STARSZE I BRZDSZE DO FABRYKI MARGRYNY W BRZEGU NA ROBOTY POSŁAC, A MŁODSZE I PIEKNE MIEJSCOWEM DO UCIECH ROZDAĆ NIECH SIE MŁODSZY KOLEKTYF BOLSZEWICKI CIESZY, A PRZY TYM KULTURY OBYCZAJNEJ I SEKSUALNEJ UCZY.

PRZEWODNICZACY KOLEKTYWU
{nick " MAŁY" }
n
nikita
W dniu 16.07.2008 o 20:36, ~mały~ napisał:

Pomyslmy racjonalnie- Kopice, wioska o nieciekawym położeniu, bez dobrego dojazdu, na peryferiach województwa, by nie powiedzieć - na zadupiu. I nagle ktoś chce odbudowywać pałac , za remont którego mógłby postawić 10 nowych luksusowych zajazdów w ciekawszych miejscach. Smierdzi mi to na kilometr. Kupiła to firma, czyli nikt. Głupich nie sieja, sami się rodzą- ten pałac to tylko wspomnienie- nikt tam nic nie zrobi- wspomnicie moje słowa, jak przyjedzie tam prokurator.


Stary masz racje że to sliska sprawa, zachowaj sie jak prawdziwy rewolucjonista, powiadom kogo trzeba przeciesz wiesz kto to kupił.
poslij im wszystkie mozliwe instytucje. jezeli nic nie znajda kaz swoim siepaczom resztki Pałacu zburzyc, stawy zasypac, park wyrąbać, a z pozyskanego drewna zrobic wielki stos i w majestacje twojego prawa spalic ich na stosie. Zapewne twoje samopoczucje i spełnienie ideowego poslannictwa zostanie osiagniete. POZDRAWIAM TOWARZYSZU
Z
ZIMOCH
W dniu 16.07.2008 o 20:36, ~mały~ napisał:

Pomyslmy racjonalnie- Kopice, wioska o nieciekawym położeniu, bez dobrego dojazdu, na peryferiach województwa, by nie powiedzieć - na zadupiu. I nagle ktoś chce odbudowywać pałac , za remont którego mógłby postawić 10 nowych luksusowych zajazdów w ciekawszych miejscach. Smierdzi mi to na kilometr. Kupiła to firma, czyli nikt. Głupich nie sieja, sami się rodzą- ten pałac to tylko wspomnienie- nikt tam nic nie zrobi- wspomnicie moje słowa, jak przyjedzie tam prokurator.



Jesteś małym czlowiekiem o wielkiej zawiści. Tacy ludzie jak ty powinni stanowic podrecznikowy przykład BOLSZEWIKA. Twoja opcja polityczna zakończyła swoje rzady w 1989 i 2007r. Ja jestem bardzo zadowolony, bez znaczenia kto jest właścicielem prawnym, tak w rzeczywistości włascicielami tego pieknego obiektu jesteśmy MY wszyscy, jezeli zostanie odrestaurowany, nie bedzie mi wstyd za takie traktowanie dóbr które powinnismy wszyscy chronić. Człowieku małego ducha życz tym, którzy podjeli sie tego dzieła jak najlepiej, w ramach zadośćuczynienia za pisanie bzdur, zgłoś sie na ochotnika do oczyszczania Pałacu z gruzów. Jest taka opcja polityczna, która w kazdym widzi przestepce, mam wrazenie jest ci do niej blisko. Chwała takim ludziom, którzy inwestuja w Nasze wspólne dobro swoje własne srodki, choc mogliby zapewne ulokowac je w funduszach, a podobne Cuda Architektury podziwiac w każdym zakątku Świata, czego ty mały człowieku nigdy nie doswiadczysz, wiec załóż, że robia to tez dla ciebie bys mógł zobaczyc to, właśnie w Kopicach. Jezeli IM sie powiedzie, czego szczerze życze, bedziemy, a ja napewno, dumni jako mieszkańcy tej Gminy z tego pieknego Pałacu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3