OPRAC.:
Piotr Guzik
Paleontologiczna sensacja na Opolszczyźnie. W miejscowości Kocury odkryto nowy gatunek prehistorycznego aetozaura! Pixabay - zdj. ilustracyjne
W miejscowości Kocury pod Dobrodzieniem naukowcy odkryli skamieniałości nowego gatunku aetozaura. Ten prehistoryczny gad przypominał opancerzonego krokodyla z ryjem jak u dzika. Paleontolodzy natrafili tam też na pozostałości innych prehistorycznych zwierząt.

O odkryciu poinformowała PAP. Jego autorami są pracownicy Instytutu Biologii Ewolucyjnej Uniwersytetu Warszawskiego, Instytutu Paleobiologii PAN i Wydziału Geologii UW. Na prace w miejscowości Kocury pod Dobrodzeniem nie zdecydowali się przypadkowo. To właśnie tam odkryto pierwsze skamieniałości mięsożernego dinozaura na terenie współczesnej Polski.

Kocury - zapomniane stanowisko sprzed stu lat

Odkrycia tego dokonano na przełomie XIX i XX wieku, gdy Kocury znajdowały się na terenie ówczesnego Cesarstwa Niemieckiego. Kość dinozaura wydobył tam paleontolog Georg Gürich, pochodzący z Dobrodzienia. Wysłano ją potem na badania do Hamburga. Wskutek powojennych przesunięć granic państw, owa kość uchodzi za pierwszą skamieniałość dinozaura odkrytą w Polsce.

Mimo tego, stanowisko w Kocurach na około 100 lat popadło w zapomnienie.

- Ponieważ nigdy nie prowadzono tam żadnych wykopalisk, to nikt się tym stanowiskiem specjalnie nie interesował. Tylko to pojedyncze znalezisko z przełomu wieków było świadectwem, że tam coś ciekawego tam może występować - powiedział PAP Łukasz Czepiński z Instytutu Biologii Ewolucyjnej Uniwersytetu Warszawskiego.

Nowy gatunek aetozaura. Co jeszcze?

Pierwsze próbne wykopy naukowcy wykonali jeszcze w 2012 roku. - Okazało się, że na dosyć niedużej głębokości, pod ściółką leśną znajdują się skały, które mają około 210 mln lat. W tych skałach, dosyć trudnych do obróbki naukowej, udało nam się znaleźć kilkadziesiąt nowych skamieniałości - mówił Łukasz Czepiński.

Najważniejszy na tej liście jest nowy gatunek aetozaura. Nazwano go kocurypelta silvestris (łac. "leśny pancerz z Kocur”). Prehistoryczne aetozaury spokrewnione są ze współczesnymi krokodylami. Były pokryte pancerzem. Ich czaszki wieńczyły ryje podobne do dzików.

- Miały około trzech metrów długości. Większość z nich była wszystkożerna, jadły rośliny, małe bezkręgowce, ale też kłącza roślin – opisywał PAP naukowiec.

Na stanowisku w Kocurach paleontolodzy odkryli też fragmenty pancerza jednego z najstarszych żółwi na świecie, a także płytę zębową ryby dwudysznej.

Skamieniałości prehistorycznych gadów na Opolszczyźnie

Naukowcy zaprezentowali swoje odkrycia na łamach czasopisma "Journal of Vertebrate Paleontology". W planach mają też kolejne publikacje. W Kocurach odkryli bowiem następne skamieniałości.

Przypomnijmy, że na terenie woj. opolskiego natrafiano już na skamieniałości prehistorycznych gadów. Najbardziej znanym miejscem takich odkryć jest Krasiejów w gminie Ozimek.

Wyjeżdżasz na wakacje? To musisz wiedzieć!