Papiery pod pachę i do urzędu

Lina Szejner
Zanim otrzymamy pozwolenie na budowę domu, musimy odwiedzić kilka instytucji. Niestety, nie da się tej procedury uniknąć.

Pozwolenie na budowę wydaje wójt, burmistrz lub prezydent miasta albo starosta. Można je załatwić w wydziałach architektury urzędu gminy, urzędu powiatowego lub starostwa.
Podstawą do uzyskania pozwolenia na budowę jest projekt. Sporządza się go w trzech egzemplarzach: jeden do archiwum urzędu wydającego pozwolenie na budowę i dwa dla inwestora. Do wniosku o wydanie pozwolenia trzeba dołączyć wszystkie trzy egzemplarze.

Projekt budowlany składa się z dwóch części: projektów zagospodarowania działki oraz samego domu. W skład projektu zagospodarowania działki wchodzi również projekt przyłączy. Należy dołączyć go do wniosku o pozwolenie na budowę, ponieważ inaczej takiego pozwolenia nie otrzymamy.
W każdym domu musi być prąd, woda i ogrzewanie. Zanim powstanie projekt przyłączy, musimy uzyskać od właścicieli poszczególnych sieci informacje (na piśmie) o technicznych warunkach przyłączenia się. Dotyczą one miejsca przyłączenia, zakresu rozbudowy sieci, parametrów technicznych przyłącza oraz kosztów, jakie z tego tytułu poniesiemy.

Warunkowo i bezwarunkowo Jeśli inwestor nie planuje ogrzewania gazowego, nie musi się starać o żadne warunki. Jeżeli dom, który zamierzamy wybudować będzie leżał np. poza miastem, gdzie nie ma dostępu do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej, musimy się liczyć z tym, że trzeba będzie wykopać studnię i szambo. W takich przypadkach nie zwracamy się o wydanie warunków do żadnej instytucji.
O warunki techniczne przyłączenia sieci zwracamy się do miejscowych przedsiębiorstw, które są ich właścicielami: w wodociągowej i kanalizacyjnej - zakład wodociągów i kanalizacji; w energetycznej - zakład energetyczny, w gazowej - zakład gazowniczy

W decyzji o warunkach zabudowy, o którą staramy się najpierw, urząd może zobowiązać inwestora (i najczęściej to robi) do kolejnych czynności:
- uzgodnienia projektu w Zespole Uzgadniania Dokumentacji Technicznej (ZUD - przy starostwie);
- przedstawienia ekspertyzy geotechnicznej, jeśli na działce istnieją skomplikowane warunki gruntowe (np. gdy chcemy budować na skarpie lub zboczu pagórka);
- uzgodnienia projektu z konserwatorem zabytków w przypadku, gdy działka budowlana leży w tzw. strefie konserwatorskiej;
Dopiero, gdy zgromadzimy wszystkie warunki i wszystkie uzgodnienia, możemy pisać wniosek o pozwolenie na budowę. Oprócz wszystkich wcześniej wymienionych dokumentów należy dołączyć do niego jeszcze akt notarialny.

Dopłaty do cen energii

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie