Urząd Miasta przedstawił projekt uchwały w sprawie utworzenia Parku Kulturowego „Książęce Miasto Brzeg”. Ostatnie konsultacje, w których mogą wziąć udział m.in. stowarzyszenia, zakończą się 20 października i na jednej z najbliższych sesji nad projektem utworzenia parku będzie debatowała rada miejska.
Czym będzie park? Najkrócej mówiąc - zbiorem reguł, które mają pomóc w utrzymaniu historycznego charakteru centrum miasta. Sama uchwała dość precyzyjnie wylicza jakie reklamy, szyldy i tablice będą mogły zawisnąć na murach budynków, gdzie nie będzie można handlować na ulicy czy też jakiego koloru mają być parasole w ogródkach gastronomicznych.
- Chcemy, żeby miasto zachowało swój historyczny sznyt i ład architektoniczny - mówi wiceburmistrz Bartłomiej Kostrzewa. - Szyldy, reklamy, elementy małej architektury czy nawierzchnia ulic nie mogą niszczyć krajobrazu, muszą podlegać pewnym regułom i nie może tu być dowolności podyktowanej fantazją właścicieli.
Park - podzielony na trzy strefy - obejmie swoim obszarem całe szeroko pojęte centrum miasta (między torami a Odrą, ale bez wschodnich i zachodnich peryferiów) oraz park Wolności.
Na tym obszarze będzie można handlować na ulicach tylko w wyznaczonych miejscach (m.in. na ul. Trzech Kotwic i Długiej), będą tu obowiązywały obostrzenia dotyczące kolorystyki i materiałów użytych do ogrodzeń w ogródkach, parasoli, zewnętrznych rolet czy markiz, kontenery na śmieci będą musiały być ogrodzone, a reklamy będą ograniczone do szyldów o określonej wielkości.
Nie będzie więc miejsca na wielkie reklamy zajmujące całe ściany budynków, co więcej, w ścisłym centrum na elewacjach frontowych, a nawet niektórych ścianach od podwórek nie będzie można również montować anten satelitarnych.
Jeśli radni przyjmą uchwałę, to mieszkańcy i właściciele budynków będą mieli czas na dostosowanie się do nowych przepisów - okres przejściowy wynosi od roku do nawet czterech lat.
- Zdajemy sobie sprawę, że uchwała jest pełna technicznych zwrotów, dlatego przygotujemy broszury z informacją o nowych przepisach - zapowiada wiceburmistrz Kostrzewa. - To wszystko będziemy wprowadzali stopniowo, ale jeśli chcemy, żeby Brzeg zachował swój charakter miasta pełnego zabytków i zieleni, musimy wprowadzić reguły i nie możemy się z nich wycofywać.
- To krok w dobrym kierunku, ale też kompromisowe rozwiązanie, bo tak naprawdę nie wyklucza istniejących elementów reklamowych typu szyldy, tylko raczej je systematyzuje - ocenia Radosław Preis, powiatowy konserwator zabytków. - Największa zmiana dotyczy reklam wielkopowierzchniowych, którymi już teraz staram się walczyć, a te przepisy na pewno to ułatwią.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?