PAŻP stale poszukuje nowych kontrolerów ruchu lotniczego. Masz pasję? Startuj!

Materiał informacyjny PAŻP
Polska Agencja Żeglugi Powietrznej, znana z jednych z najlepszych kontrolerów ruchu lotniczego na świecie, prowadzi ciągłą rekrutację na to prestiżowe, ale i wymagające stanowisko. „To praca dla pasjonatów, która wymaga unikalnych kompetencji, takich jak wyjątkowa odporność na stres” – mówi Magdalena Jaworska, Prezes PAŻP. Choć zawód nie jest dla każdego, zapewnia bezpieczeństwo tysięcy samolotów regularnie przelatujących nad Polską i korzystających z polskich lotnisk.

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej to państwowa instytucja, zarządzająca polską przestrzenią powietrzną, sprawująca kontrolę nad samolotami, które przelatują nad terytorium Polski, zbliżają się do lotnisk oraz wykonują operacje startów i lądowań. Te trzy obszary tworzą spójną strategię zapewnienia bezpieczeństwa samolotom, załogom i pasażerom.

emisja bez ograniczeń wiekowych

- Jako jedyna instytucja w Polsce zatrudniamy kontrolerów ruchu lotniczego, którzy pracują w tych trzech obszarach – mówi prezes PAŻP.

Dodaje, że panuje potoczne wyobrażenie, że kontrolerzy pracują tylko i wyłącznie na wieżach stojących przy lotniskach. - Warto zauważyć, że wszystkie samoloty startujące i lądujące na lotniskach obsługują kontrolerzy zbliżania z Warszawy, Krakowa, Katowic, Poznania i Gdańska – mówi prezes Jaworska.

Praca nigdy się nie kończy, trwa na okrągło. - Myślę, że mamy jednych z najlepszych kontrolerów ruchu lotniczego na świecie, co też pokazała obecna sytuacja, panująca od czasu wybuchu wojny w Ukrainie – mówi szefowa PAŻP. - Z punktu widzenia pasażerów jest nieodczuwalna.

Nie sposób nie zauważyć, że Polska jest jednym z najbardziej punktualnych krajów  zakresie operacji lotniczych. To oznacza, że kontrolerzy stają na wysokości zadania. - Skomplikowanie polskiej przestrzeni z racji ruchu samolotów NATO wzrosło, ale na bieżąco optymalnie zarządzamy przestrzenią. Myślę, że Polska Agencja Żeglugi Powietrznej jest dzisiaj naprawdę jednym z najlepszych dostawco w usług nawigacji lotniczej w Europie – podsumowuje prezes PAŻP.

Pracownicy Agencji wykonują swoje obowiązki w piętnastu ośrodkach regionalnych. Wieża na warszawskim lotnisku Chopina, pracuje 24 godziny na dobę, a lotnisko ma największy ruch w Polsce, sięgający 20 mln pasażerów rocznie.

- Ważne są także ośrodki, te większe jak Kraków, Katowice, Gdańsk, Wrocław – mówi prezes Jaworska. - Są też nasze małe lotniska, Szymany, Szczecin, Bydgoszcz, Zielona Góra, Lublin, gdzie z mocy prawa zapewniamy służbę kontroli ruchu lotniczego, tak by cywilne samoloty pasażerskie mogły lądować i służyć rozwojowi regionów.

Prezes dodaje, że wszędzie tam, gdzie powstaje lotnisko cywilne, PAŻP musi zapewniać służbę ruchu lotniczego i dopasować ją do potrzeb regionu, specyfiki lotniska czy linii lotniczych.

- Wszystkie badania pokazują, że lotnictwo jak żadna inny gałąź przyczynia się do wzrostu PKB kraju, jak i wzrostu zamożności regionu – mówi prezes Jaworska. - To z automatu dziesiątki miejsc pracy i możliwość rozwoju biznesu, którego bez lotnictwa po prostu by nie było.

Choć w PAŻP pracuje ponad 600 kontrolerów, Agencja wciąż poszukuje nowych kandydatów. Dziś aplikować można w trybie ciągłym, a nie jak kiedyś w wąsko określonych przedziałach czasowych. - To się nie sprawdzało. Na tę chwilę rekrutacje są otwarte i składanie aplikacji jest możliwe w każdej chwili – dodaje prezes PAŻP.

To nie jest zawód dla każdego. To praca dla pasjonatów, dla ludzi, którzy mają wiele unikalnych kompetencji czy kwalifikacji. - Zaczęłabym na początku od bardzo ponadstandardowej odporności na stres. To jest zawód, w którym czasami się nie dzieje nic, a potem jest minuta czy 10 minut takich sytuacji, które sprawiają, że właśnie te unikalne kompetencje są absolutnie niezbędne – dodaje prezes Jaworska.

Jako przykład można wskazać ostatnie burze, które przechodziły nad Polską. One spowodowały zarówno na lotniskach, jak i w przestrzeni powietrznej skrajne komplikacje, ale kontrolerzy nie mogli ulec żadnym emocjom, ani dekoncentracji.

Ważna jest umiejętność właściwego reagowania w unikalnych sytuacjach. Oprócz tego orientacja przestrzenna i przede wszystkim pasji do zawodu.

Kolejną z licznych kompetencji PAŻP jest zarządzanie ruchem dronowym w Polsce, ale też FIS, czyli służba informacji powietrznej, doradzająca pilotom małych samolotów, m. in. gdzie mogą bezpiecznie wylądować. Jest też ośrodek poszukiwania i ratownictwa lotniczego. Prezes PAŻP zwraca uwagę, że obowiązków jest znacznie więcej, bo Agencja nawet ma własny samolot i inspekcję lotniczą z niego korzystającą. Cel: regularne kontrole z powietrza przyrządów nawigacyjnych na lotniskach.

- Jest jeszcze wiele dodatkowych obowiązków. Mamy naprawdę wyjątkowo szeroki zakres zadań. I zapewniam, że drugiej takiej firmy nie ma – mówi prezes PAŻP. - A wszystkich, którzy chcą z nami pracować, od ręki zapraszamy, bo w wielu obszarach szukamy wysoko wykwalifikowanych kandydatów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wideo
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska