Pięć w jednym

Michał Wandrasz
Pluriel w "podstawowym" wydaniu.
Pluriel w "podstawowym" wydaniu.
Jedną z motoryzacyjnych nowości zapowiadanych na ten rok jest niezwykłe auto Citroena o nazwie C3 Pluriel.

Światowa premiera tego modelu miała miejsce podczas ostatniego salonu samochodowego w Paryżu, ale wersja studyjna pokazywana była już w 1999 roku we Frankfurcie. Ostateczny wygląd samochodu jest bardzo zbliżony do tego prototypu.
Konstruktorom Citroena udało się stworzyć pojazd, który z trzydrzwiowego hatchbacka bardzo łatwo zmienić w kabriolet, panoramiczny hatchback, czteromiejscowy spider, a nawet pick-up. W wersji wyjściowej C3 pluriel ma bagażnik o pojemności około 267 litrów, co jest jednym z lepszych wyników w tym segmencie. Koło zapasowe umieszczono pod podłogą, więc nie zajmuje miejsca w bagażniku.

Harmonijne, "okrągłe" nadwozie pluriela delikatnie przypomina o swojej przynależności do rodziny C3. Jest jednak od swojego krewnego wyższy o 3 cm. Długość wynosi 3,93 metra, a szerokość 1,7 metra, a więc jest to jedno z większych aut w swojej klasie.
Przednia część samochodu ma bardzo zdecydowane i odważne kształty. Drapieżności dodają jej skośne, umieszczone dość wysoko reflektory. Wrażenie "muskularności" wzmacniają specjalnie wyprofilowane błotniki. Z tyłu znajdziemy światła w aluminiowych ramkach i chromowany napis "Citroen" ciągnący się przez całą szerokość pojazdu pod tylną szybą.
Kabina to właściwie jeden duży łuk, który podczas metamorfozy samochodu zostaje częściowo lub całkowicie demontowany. Producent zapewnia, że z operacją tą poradzi sobie nawet krucha kobieta.
W plurielu jest za sprawą wysokiej klasy izolacji akustycznej prawie tak cicho, jak w "normalnym" hatchbacku. Elastyczny dach został zbudowany ze szczelnego i wytrzymałego materiału wielowarstwowego. Dach jest ponadto wzmocniony wieloma poprzecznymi wkładkami metalowymi podnoszącymi sztywność konstrukcji.

Dach pluriela można ustawiać w ośmiu różnych pozycjach. W ten sposób z zamkniętego hatchbacka auto w kilka chwil przekształca się w samochód otwarty i panoramiczny. Po złożeniu tylnej kanapy przestrzeń bagażowa zostaje powiększona, a w razie potrzeby zakryta także specjalną pokrywą.
Najwięcej radości i emocji dostarcza podróżowanie wersją spider, czyli w pełni otwartym samochodem. Linia boczna auta, która i tak jest bardzo oryginalna, jest w tym momencie jeszcze bardziej podkreślona. Jedyne co wystaje ponad nią, to przednia szyba i zagłówki.
Plurielem można przewozić nawet długie na 175 centymetrów przedmioty, ważące do 100 kilogramów. W tym celu wystarczy rozłożyć tylną klapę i tworzy się wówczas pick-up.

Ilość przestrzeni dla nóg pasażerów tylnej kanapy jest porównywalna z innymi trzydrzwiowymi hatchbackami. Znacznie więcej niż w innych autach tego segmentu jest miejsca nad głowami pasażerów. Dla zapewnienia lepszej widoczności, tylne fotele są umieszczone wyżej. Kierownica pluriela jest regulowana na wysokość i głębokość. W standardzie auto ma także regulowany na wysokość fotel kierowcy.
Układy elektryczne zastosowane w plurielu pochodzą z limuzyny C5 i zapewniają szereg rozwiązań poprawiających komfort i bezpieczeństwo jazdy. Jest to między innymi automatyczne blokowanie bagażnika przy składaniu dachu, samoczynne włączanie świateł awaryjnych przy gwałtownym hamowaniu, automatyczne włączanie wycieraczek i świateł przednich, dostosowywanie głośności radia w zależności do szybkości samochodu.
Pluriel spełnia niemieckie normy bezpieczeństwa i jak zapewnia producent, zapewnia wyjście z życiem nawet z dachowania przy złożonym dachu. Konstrukcja pluriela została wzmocniona przy podstawach przedniej szyby, oparciach siedzeń oraz tylnych zagłówków. W konfiguracji hatchback i cabrio, bezpieczeństwo dodatkowo podnoszą podłużne łuki dachu.

Auto oferowane będzie do wyboru z dwoma silnikami - 1,4 litra i mocy 75 koni mechanicznych lub 1,6 litra i 110 koni mechanicznych mocy. Przy tym mocniejszym silniku seryjnie montowana będzie skrzynia biegów Senso Drive. Jest to nowa, zautomatyzowana, pięciobiegowa skrzynia, która pozwala kierowcy na wybór pomiędzy trybem ręcznym i automatycznym. Przejście z jednego trybu na drugi odbywa się za pomocą przełącznika na konsoli centralnej. W trybie manualnym biegi zmienia się dźwigienkami znajdującymi się za kierownicą lub sekwencyjnie dźwignią zmiany biegów.
W polskich salonach Citroena C3 pluriel pojawi się prawdopodobnie w okolicach kwietnia. Jego cena nie jest jeszcze znana.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska