Piękny dworzec w Reńskiej Wsi zyskał nowe oblicze

Mateusz Majnusz
Mateusz Majnusz
Dworzec w Reńskiej Wsi przeszedł zaś w latach 2021-2022 roku rewitalizację. W jej ramach na parterze powstał Klub Malucha „Stacyjkowo”, w przybudówce punkt obsługi turystów, zaś na piętrach kontynuowana będzie funkcja mieszkalna.
Dworzec w Reńskiej Wsi przeszedł zaś w latach 2021-2022 roku rewitalizację. W jej ramach na parterze powstał Klub Malucha „Stacyjkowo”, w przybudówce punkt obsługi turystów, zaś na piętrach kontynuowana będzie funkcja mieszkalna.
Dawny dworzec kolejowy w Reńskiej Wsi powstał na przełomie XIX/XX w. wraz z uruchomieniem odcinka linii kolejowej z Reńskiej Wsi do Polskiej Cerekwi

Już w 1882 r. powstała linia kolejowa łącząca Większyce (a konkretnie linię kolejową Koźle – Racławice Śląskie, która biegła przez Większyce) z cukrownią w Reńskiej Wsi. Później linia ta zmieniła przebieg (pierwotnie biegła polami pomiędzy Radziejowem a Większycami) i została przedłużona właśnie w kierunku Polskiej Cerekwi (a w 1908 r. w kierunku Baborowa). Linia ta służyła pierwotnie do transportu buraków cukrowych i półproduktów pomiędzy cukrowniami w Reńskiej Wsi (Reinschdorfer Zuckerfabrik Bercht) i Rozwadzy (Rozwadzer Zuckerfabrik am Sankt Annaberge), a później w Ciężkowicach (Zuckerfabrik bei Poln.-Neukirch, Schoen & Co.).

Z czasem linia nabrała znaczenia również dla ruchu pasażerskiego. Dlatego na jej odcinku z Reńskiej Wsi do Polskiej Cerekwi powstały trzy identyczne w swej konstrukcji dworce kolejowe: w Reńskiej Wsi, Długomiłowicach (wówczas Krzanowitz, które później stało się częścią wsi Langlieben, dzisiejszych Długomiłowic) i Sukowicach (choć stacja nosiła pierwotnie nazwę Sakrau-Suckowitz). Wszystkie trzy dworce powstały w stylu alpejskim, z ciekawą architekturą, licznymi elementami ozdobnymi z cegły, oraz kunsztowną więźbą dachową.

Z czasem budynki były również przebudowywane, np. w Reńskiej Wsi i Długomiłowicach powiększono powierzchnię poczekalni poprzez przybudówkę (lata 30-te XX wieku). Na parterze budynku dworca znajdowała się poczekalnia, kasy biletowe i biura stacji. W parterowej przybudówce mieścił się magazyn spedycyjny.

Po „Powodzi 1000-lecia” w roku 1997 linia została zawieszona, a następnie wyłączona z eksploatacji. Z czasem mienie kolejowe w formie darowizny otrzymały trzy samorządy - Gmina Reńska Wieś, Gmina Cisek i Gmina Polska Cerekiew. Na nieczynnym torowisku została wykonana, staraniem gmin i dzięki środkom europejskim, ścieżka rowerowa Szlakiem Kolejowym. W Gminie Reńska Wieś została oddana do użytku w roku 2020.

Dworzec w Reńskiej Wsi przeszedł zaś w latach 2021-2022 roku rewitalizację. W jej ramach na parterze powstał Klub Malucha „Stacyjkowo”, w przybudówce punkt obsługi turystów, zaś na piętrach kontynuowana będzie funkcja mieszkalna. Dziś dawny dworzec kolejowy w Reńskiej Wsi cieszy oko swoim odnowionym obliczem, a mieszkańców i turystów niedługo nowymi funkcjami.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dyrektor Zamku Królewskiego w Warszawie przyjechał do Leszna

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska