Pieniądze na Odrę i Kanał Gliwicki. Pomoże Unia Europejska

    Pieniądze na Odrę i Kanał Gliwicki. Pomoże Unia Europejska

    Daniel Polak

    Nowa Trybuna Opolska

    Nowa Trybuna Opolska

    Odra tylko w części ma trzecią klasę żeglowności. By wejść w struktury szlaków europejskich, musi osiągnąć klasę czwartą, a to wymaga znacznie więcej

    Odra tylko w części ma trzecią klasę żeglowności. By wejść w struktury szlaków europejskich, musi osiągnąć klasę czwartą, a to wymaga znacznie więcej pieniędzy, niż oferuje rząd. ©Daniel Polak

    Rząd planuje wydać 3,3 miliarda zł na poprawę żeglowności polskich rzek, głównie Odry. To kolejna szansa na rozwój gospodarczy województwa opolskiego.
    Odra tylko w części ma trzecią klasę żeglowności. By wejść w struktury szlaków europejskich, musi osiągnąć klasę czwartą, a to wymaga znacznie więcej

    Odra tylko w części ma trzecią klasę żeglowności. By wejść w struktury szlaków europejskich, musi osiągnąć klasę czwartą, a to wymaga znacznie więcej pieniędzy, niż oferuje rząd. ©Daniel Polak

    Odra jest dziś za płytka, za kręta, ma za małe śluzy i za nisko podwieszone mosty.

    To nie pozwala na transport rzeką towarów ze Śląska do Szczecina i dalej do Europy. Od Raciborza do Koźla Odra ma I klasę żeglowności i w praktyce mogą tam pływać jedynie kajaki.

    III klasę (czyli pozwalającą na transportowanie towarów o masie od 650 do 1000 ton) ma tylko na odcinku od Koźla do Brzegu Dolnego, potem znów jest fatalnie.

    Teraz ma się to zmienić.

    Rząd przygotował listę 19 projektów, które mają poprawić żeglugę śródlądową w Polsce, a spora część z nich dotyczy Odry i Kanału Gliwickiego.

    I tak, na modernizację tego ostatniego rząd planuje wydać 600 milionów złotych.

    Przebudowa jazów na odrzańskich stopniach wodnych w Januszkowicach, Wróblinie, Zwanowicach, Krępnej, Groszowicach i Dobrzeniu będzie kosztować kolejne 200 mln zł.

    Dodatkowe 65 mln zaplanowano na modernizację śluz w Januszkowicach, Krapkowicach i Opolu.

    Ponad 500 milionów pójdzie na modernizację szlaku odrzańskiego od Dolnego Śląska do Szczecina.

    Łączna wartość wszystkich inwestycji, które poprawią też bezpieczeństwo przeciwpowodziowe kraju, to 3,3 miliarda złotych.

    - Te projekty to wielka szansa na rozwój naszego regionu - ocenia kędzierzyńska posłanka Brygida Kolenda-Łabuś z Parlamentarnego Zespołu Przyjaciół Odry. - Jeśli na rzece rozwijać się będzie żegluga, to jest szansa na rewitalizację kozielskiego portu. A to z kolei daje zielone światło do stworzenia w tej części kraju wielkiego centrum logistycznego.

    Opolszczyzna ze swoją autostradą i koleją ma bardzo dobre położenie. Potrzeba jeszcze tylko odpowiednio dobrych dróg wodnych.

    Pieniądze na inwestycje w żeglugę mają pochodzić z Unii Europejskiej, a okres finansowania obejmuje lata 2014-2020.

    Na rozwój żeglugi potrzeba jednak o wiele więcej, bo skala zaniedbań na Odrze jest gigantyczna - raport w czwartek w Nowej Trybunie Opolskiej. Kup e-wydanie

    Czytaj treści premium w Nowej Trybunie Opolskiej Plus

    Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

    Komentarze (14)

    Forum tylko dla zalogowanych.

    Załóż konto / Zaloguj się
    Dodaj komentarz
    Wszystkie komentarze (14) forum.nto.pl

    Najnowsze wiadomości

    Zobacz więcej

    Najczęściej czytane

    Warto zobaczyć

    Wideo