Wydrążono tunel tzw. obejścia Węgierskiej Górki
Droga ekspresowa S1 docelowo połączy północ województwa śląskiego z granicą polsko-słowacką w Zwardoniu. We wtorek, 22 listopada, została przebita druga nawa tunelu drążonego w masywie Baraniej Góry na odcinku Przybędza - Milówka. Tym samym wydrążony został cały pierwszy, dwukomorowy tunel o długości 830 m tzw. obejścia Węgierskiej Górki.
Budowa ekspresowej obwodnicy Węgierskiej Górki jest jednym z kluczowych przedsięwzięć objętych rządowym Programem Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. We wtorek podczas konferencji prasowej w Ciściu szef resortu infrastruktury Andrzej Adamczyk podziękował za realizację tej i innych inwestycji, inżynierom GDDKiA, zespołom projektowym, nadzorowi, a także generalnemu wykonawcy oraz podwykonawcom.
- Gratuluję wszystkim tym, którzy realizują to jakże ważne przedsięwzięcie. Szczerze wszystkim dziękuję. Jeszcze nie dalej jak tydzień temu otwieraliśmy tunel na Zakopiance, drążony tą samą metodą - metodą górniczą - niebezpieczną, mozolną, wymagającą bardzo dużo wysiłku - mówił minister Andrzej Adamczyk.
Szef resortu infrastruktury przypomniał także o innych inwestycjach, które zostały już zrealizowane, a także tych, które są w trakcie realizacji.
- Realizujemy inne inwestycje tunelowe, bo trzeba pamiętać chociażby o tym, co dzieje się na drodze ekspresowej S3 przy granicy z Czechami. Tam również drążony jest kolejny tunel. Podobnie jak tunel w Świnoujściu. Także pod Łodzią przebijamy tunel niezmiernie ważny dla komunikacji kolejowej - powiedział.
Jak zwrócił uwagę Andrzej Adamczyk, dzisiaj w Polsce realizowane są wielkie, trudne wyzwania inżynierskie. - Nikt nie może odmówić polskim inżynierom oraz operatorom maszyn, pracującym codziennie na budowie, determinacji i woli realizacji tych zadań, które rząd PiS przed nami wszystkimi postawił - podkreślił.
W planach resortu infrastruktury jest stworzenie spójnej, dobrze zorganizowanej sieci połączeń drogowych. -Idziemy w kierunku połączenia całej sieci drogowej. I to drogami bezpiecznymi, które dadzą nam szansę na stworzenie ciągu komunikacyjnego, który jest już i będzie silnikiem rozwoju polskiej gospodarki - dodał minister Andrzej Adamczyk.
Uroczystemu przebiciu tunelu drogowego, z udziałem ministra Andrzeja Adamczyka, towarzyszyli również wojewoda śląski Jarosław Wieczorek, dyrektor oddziału katowickiego GDDKiA Marek Niełacny, prezes Mirbud Jerzy Mirgas, wójt Węgierskiej Górki Piotr Tyrlik, poseł z Żywiecczyzny Kazimierz Matuszny.
Beskidzka ekspresówka nabiera kształtów
Przebicie tunelu to ważny krok w realizacji tej skomplikowanej inwestycji. S1 to droga istotna nie tylko dla województwa śląskiego, ale również wielka szansa na bezpośrednie, szybkie połączenie ze Słowacją i państwami Europy Południowej. Każda z naw będzie posiadała dwa pasy ruchu o szerokości po 3,5 m każdy, opaski bezpieczeństwa oraz obustronne chodniki ewakuacyjne.
Wykonawca może skupić się na dokończeniu drążenia drugiego, także dwunawowego tunelu o długości ok. 1000 m, który umiejscowiony jest w południowo-wschodnim stoku wzniesienia Żarek i częściowo północno-wschodnim stoku wzniesienia Mała Barania - Białożyński Groń. Ten tunel drążony jest równocześnie z obydwu stron. W nawie, którą będzie poprowadzona jezdnia w kierunku Zwardonia, do wydrążenia pozostało jeszcze 470 m. W sąsiedniej nawie, którą poprowadzona zostanie jezdnia w kierunku Żywca, brakuje jeszcze 550 m.
Budowa odcinka drogi ekspresowej obejmuje również wykonanie prawie 1 km estakady w Węgierskiej Górce nad ul. Zielona Góra i ul. Zieloną, siedem obiektów inżynierskich: mostów drogowych i pozostałych estakad oraz rozbudowę istniejących węzłów Przybędza i Milówka.
Trasa S1 na odcinku Przybędza - Milówka, o łącznej długości 8,5 km, będzie posiadała dwa typy przekroju: jednojezdniowy o długości 3,7 km na odcinku przed i za tunelami, wyposażony w jedną jezdnię składająca się z dwóch pasów w każdym kierunku oraz dwujezdniowy o długości 4,8 km na odcinku tunelowym oraz między tunelami, wyposażony w dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku.
Nie przeocz
- Jesteście Team Kot czy Team Pies? Zobaczcie najśmieszniejsze memy
- Dom Księcia w Częstochowie. Jak zmienił się na przestrzeni lat ten niezwykły budynek?
- Szkoły z Sosnowca na starych zdjęciach - zobaczcie pamiątki sprzed dziesiątek lat!
- W Wodzisławiu powstaje nowa fabryka giganta z Kornic. Eko Okna pną się w górę
Zobacz także
Musisz to wiedzieć
- Zapomniana willa Chruszczowa na Śląsku. Czy dygnitarz był tu kiedykolwiek?
- Tarmilo w Tarnowskich Górach to historia. Zobaczcie, jak wyglądały przed wyburzeniem
- „Świat według Kiepskich” – najzabawniejsze memy o serialu
- Przerwa od panującej na Śląsku zimy? Zobaczcie jesienne fotografie seniorek z Bielska
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?