Przebito pierwszy tunel na drodze ekspresowej S1. Sukces na obejściu Węgierskiej Górki [ZDJĘCIA]

Kamil Lorańczyk
Kamil Lorańczyk
Wideo
od 16 lat
Pierwszy tunel na S1 w Beskidzie Śląskim został wydrążony. Moment spotkania się dwóch ekip drążących oglądał z bliska minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Szef resortu infrastruktury nie ukrywał zadowolenia, gratulując zarówno wykonawcom, jak i pracownikom.

Wydrążono tunel tzw. obejścia Węgierskiej Górki

Droga ekspresowa S1 docelowo połączy północ województwa śląskiego z granicą polsko-słowacką w Zwardoniu. We wtorek, 22 listopada, została przebita druga nawa tunelu drążonego w masywie Baraniej Góry na odcinku Przybędza - Milówka. Tym samym wydrążony został cały pierwszy, dwukomorowy tunel o długości 830 m tzw. obejścia Węgierskiej Górki.

Budowa ekspresowej obwodnicy Węgierskiej Górki jest jednym z kluczowych przedsięwzięć objętych rządowym Programem Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023. We wtorek podczas konferencji prasowej w Ciściu szef resortu infrastruktury Andrzej Adamczyk podziękował za realizację tej i innych inwestycji, inżynierom GDDKiA, zespołom projektowym, nadzorowi, a także generalnemu wykonawcy oraz podwykonawcom.

- Gratuluję wszystkim tym, którzy realizują to jakże ważne przedsięwzięcie. Szczerze wszystkim dziękuję. Jeszcze nie dalej jak tydzień temu otwieraliśmy tunel na Zakopiance, drążony tą samą metodą - metodą górniczą - niebezpieczną, mozolną, wymagającą bardzo dużo wysiłku - mówił minister Andrzej Adamczyk.

Szef resortu infrastruktury przypomniał także o innych inwestycjach, które zostały już zrealizowane, a także tych, które są w trakcie realizacji.

- Realizujemy inne inwestycje tunelowe, bo trzeba pamiętać chociażby o tym, co dzieje się na drodze ekspresowej S3 przy granicy z Czechami. Tam również drążony jest kolejny tunel. Podobnie jak tunel w Świnoujściu. Także pod Łodzią przebijamy tunel niezmiernie ważny dla komunikacji kolejowej - powiedział.

Jak zwrócił uwagę Andrzej Adamczyk, dzisiaj w Polsce realizowane są wielkie, trudne wyzwania inżynierskie. - Nikt nie może odmówić polskim inżynierom oraz operatorom maszyn, pracującym codziennie na budowie, determinacji i woli realizacji tych zadań, które rząd PiS przed nami wszystkimi postawił - podkreślił.

W planach resortu infrastruktury jest stworzenie spójnej, dobrze zorganizowanej sieci połączeń drogowych. -Idziemy w kierunku połączenia całej sieci drogowej. I to drogami bezpiecznymi, które dadzą nam szansę na stworzenie ciągu komunikacyjnego, który jest już i będzie silnikiem rozwoju polskiej gospodarki - dodał minister Andrzej Adamczyk.

Uroczystemu przebiciu tunelu drogowego, z udziałem ministra Andrzeja Adamczyka, towarzyszyli również wojewoda śląski Jarosław Wieczorek, dyrektor oddziału katowickiego GDDKiA Marek Niełacny, prezes Mirbud Jerzy Mirgas, wójt Węgierskiej Górki Piotr Tyrlik, poseł z Żywiecczyzny Kazimierz Matuszny.

Beskidzka ekspresówka nabiera kształtów

Przebicie tunelu to ważny krok w realizacji tej skomplikowanej inwestycji. S1 to droga istotna nie tylko dla województwa śląskiego, ale również wielka szansa na bezpośrednie, szybkie połączenie ze Słowacją i państwami Europy Południowej. Każda z naw będzie posiadała dwa pasy ruchu o szerokości po 3,5 m każdy, opaski bezpieczeństwa oraz obustronne chodniki ewakuacyjne.

Wykonawca może skupić się na dokończeniu drążenia drugiego, także dwunawowego tunelu o długości ok. 1000 m, który umiejscowiony jest w południowo-wschodnim stoku wzniesienia Żarek i częściowo północno-wschodnim stoku wzniesienia Mała Barania - Białożyński Groń. Ten tunel drążony jest równocześnie z obydwu stron. W nawie, którą będzie poprowadzona jezdnia w kierunku Zwardonia, do wydrążenia pozostało jeszcze 470 m. W sąsiedniej nawie, którą poprowadzona zostanie jezdnia w kierunku Żywca, brakuje jeszcze 550 m.

Budowa odcinka drogi ekspresowej obejmuje również wykonanie prawie 1 km estakady w Węgierskiej Górce nad ul. Zielona Góra i ul. Zieloną, siedem obiektów inżynierskich: mostów drogowych i pozostałych estakad oraz rozbudowę istniejących węzłów Przybędza i Milówka.

Trasa S1 na odcinku Przybędza - Milówka, o łącznej długości 8,5 km, będzie posiadała dwa typy przekroju: jednojezdniowy o długości 3,7 km na odcinku przed i za tunelami, wyposażony w jedną jezdnię składająca się z dwóch pasów w każdym kierunku oraz dwujezdniowy o długości 4,8 km na odcinku tunelowym oraz między tunelami, wyposażony w dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. 

Zobacz kolejne zdjęcia. Przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Przebito pierwszy tunel na drodze ekspresowej S1. Sukces na ...

Nie przeocz

Zobacz także

Musisz to wiedzieć

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Przebito pierwszy tunel na drodze ekspresowej S1. Sukces na obejściu Węgierskiej Górki [ZDJĘCIA] - Dziennik Zachodni

Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska