Opony letnie na zimowe - w jakim terminie i kiedy należy je wymienić? Nadchodzi już ten czas

OPRAC.:
Mikołaj Wójtowicz
Mikołaj Wójtowicz
Zbigniew Biskupski
Zbigniew Biskupski
Ze względu na ogromną różnorodność warunków wpływających na zużycie ogumienia bardzo ciężko mówić o średniej długości życia pojedynczego modelu. W Polsce dopuszcza się do ruchu drogowego opony o głębokości bieżnika minimum 1,6 milimetra, jednak producenci zalecają wymianę już przy 3-4 mm, szczególnie w przypadku modeli zimowych. Jednocześnie polskie prawo nie określa oraz, co istotne, nie zabrania jeździć na oponie, która została wyprodukowana np. 6 czy 10 lat temu.
Ze względu na ogromną różnorodność warunków wpływających na zużycie ogumienia bardzo ciężko mówić o średniej długości życia pojedynczego modelu. W Polsce dopuszcza się do ruchu drogowego opony o głębokości bieżnika minimum 1,6 milimetra, jednak producenci zalecają wymianę już przy 3-4 mm, szczególnie w przypadku modeli zimowych. Jednocześnie polskie prawo nie określa oraz, co istotne, nie zabrania jeździć na oponie, która została wyprodukowana np. 6 czy 10 lat temu. Janusz Wójtowicz / Polska Press
Kiedy zmienić opony letnie na zimowe? Jak się okazuje - jeździmy głównie na oponach dwu- lub trzyletnich. Deklarujemy, że wymieniamy je, np. teraz. Mimo to niewielu Polaków wie, jaki jest właściwy termin na wymianę opon.

Spis treści

Z badania ,,Czy Polacy zmieniają opony” przeprowadzonego w już we wrześniu 2021 roku przez SW Research dla serwisu Oponeo.pl wynikało, że aż 83,5% polskich kierowców decydowało się na sezonową zmianę z letnich na zimowe i z zimowych na letnie. Zadeklarowało wówczas tak 82,3% mężczyzn i 84,6% kobiet, a także 81,1% mieszkańców wsi i 82,2% dużych miast (powyżej 500 tysięcy mieszkańców).

Opon całoroczne - kto na nich jeździ?

Osoby, które nie zmieniają opon sezonowo - najczęściej jeżdżą przez cały rok na oponach całorocznych (12,5%) mniej na zimowych (1,7%) czy letnich (0,5%). Jednocześnie 1,8% respondentów nie wie, jakie ma ogumienie w swoim samochodzie, ponieważ oponami w ich pojeździe zajmuje się za nich inna osoba.
Aktualnie w Polsce nie ma obowiązku sezonowej wymiany opon. Nie oznacza to jednak, że nie należy czy nie warto tego robić. Dobre i sprawne ogumienie w aucie znacznie skraca drogę hamowania, stabilizuje tor jazdy, zmniejsza zużycie paliwa, ułatwia prowadzenie, pokonywanie zakrętów i ogólne zwiększa bezpieczeństwo jazdy.

– Optymalnie jest posiadać dwa komplety opon: na zimę i lato, ponieważ opony całoroczne zawsze będą kompromisem. Dlaczego? Trudno jest stworzyć ogumienie, które będzie idealnie zachowywało się zarówno przy temperaturze – 20°C jak i przy +30°C. Dlatego opony takie sprawdzą się głównie u tych kierowców, którzy jeżdżą na ogół w mieście, gdzie drogi nawet w zimie są dobrze utrzymane, oraz gdy robią oni małe przebiegi (5-6 tysięcy km rocznie), np. gdy auto użytkowane jest jako drugie w rodzinie, w dojeździe do pracy, czy szkoły – mówi Ernest Pujszo, dyrektor handlowy OPONEO.PL S.A.

Kiedy najczęściej zmieniamy opony na zimowe?

Przed nami zima, widać, że mimo braku obowiązku używania zimowek większość kierowców zmienia ogumienie przed okresem zimowym. Czy polscy kierowcy wiedzą kiedy jest najlepszy moment, aby zacząć stosować opony zimowe? Blisko ¼ respondentów (24,8%) wie, że powinno się to zrobić, gdy temperatura spadnie poniżej 7°C. Największa grupa badanych, bo 34,8% wskazuje, że robi to co roku w tym samym miesiącu, 22,4% kiedy średnia temperatura utrzymuje się poniżej 0 stopni, a 15,1% gdy spadnie pierwszy śnieg.

Drugim najbardziej dochodowym kierunkiem studiów jest górnictwo i geologia. Studenci, którzy ukończyli ten kierunek na Politechnice Wrocławskiej zarabiają nawet 9,5 tys. zł miesięcznie. Podium zamyka teleinformatyka, której absolwenci po Akademii Górniczo-Hutniczej otrzymują pensje sięgające 8,5 tys. zł.

Po tych studiach zarobisz najwięcej. TOP 11 kierunków według...

– W produkcji ogumienia zimowego stosuje się miękkie mieszanki gumy, które zapewniają lepsze prowadzenie na mokrej lub oblodzonej nawierzchni i przy niskich temperaturach, lepiej radzą sobie one z błotem pośniegowym i śniegiem. Wymiana opon na zimowe powinna nastąpić gdy temperatura średniodobowa spada poniżej 7°C. Poniżej tej temperatury mieszanka gumowa opon letnich zaczyna gwałtownie twardnieć, co powoduje, że tracą one swoje właściwości jezdne, nie zapewniając takich parametrów jakie założył ich producent, co wpływa na obniżenie bezpieczeństwa – tłumaczy Ernest Pujszo.

Jak i gdzie zmienić opony?

Większość badanych, bo aż 77,7%, zmienia ogumienie w swoim samochodzie, korzystając z pomocy specjalistów w warsztatach wulkanizacyjnych, robi tak 80,3% kobiet i 74,9% mężczyzn. Prawie co piąty (17,2%) z respondentów czyni to samodzielnie, a tylko 5,1% różnie, raz tak, a raz tak. Ponad połowa polskich kierowców (56,3%) zmieniając ogumienie w aucie wymienia całe koła (opony i felgi), a 42,4% zmienia tylko opony, 1,4% nie wie, ponieważ zajmuje się tym za nich inna osoba.

Ile lat mogą mieć opony, by ich nadal używać w samochodzie?

Średni czas eksploatacji ogumienia to bardzo indywidualna kwestia, jednak wymiana opon powinna nastąpić, jeśli jej stan techniczny nie pozwala na dalszą eksploatację i zagraża bezpieczeństwu.

– Ze względu na ogromną różnorodność warunków wpływających na zużycie ogumienia bardzo ciężko mówić o średniej długości życia pojedynczego modelu. W Polsce dopuszcza się do ruchu drogowego opony o głębokości bieżnika minimum 1,6 milimetra, jednak producenci zalecają wymianę już przy 3-4 mm, szczególnie w przypadku modeli zimowych. Jednocześnie polskie prawo nie określa oraz, co istotne, nie zabrania jeździć na oponie, która została wyprodukowana np. 6 czy 10 lat temu – tłumaczy Ernest Pujszo.

Jak dodaje, każdy kierowca powinien wiedzieć, że opony samochodowe „starzeją się” każdego dnia. Wpływ ma na to nie tylko codzienna eksploatacja, która skutkuje ścieraniem i zużywaniem, ale również długotrwały postój auta, którego nie używamy.

- Gdy opony zamontowane są w takim nieużytkowanym samochodzie, to w czasie długotrwałego postoju ulegają odkształceniu. Opony starzeją się także dużo szybciej, gdy składowane są w sposób niezgodny z zasadami przechowywania ogumienia” – tłumaczy Ernest Pujszo.

Ile lat można jeździć na oponach? Stopień ich zużycia zależy od wielu czynników, począwszy od indywidualnego stylu jazdy kierowcy, po warunki i rodzaj nawierzchni, w jakich się je eksploatuje. Producenci w specyfikacjach przyjmują, że prawidłowo użytkowane ogumienie powinno wytrzymać przebieg oscylujący między 50 a 80 tysiącami kilometrów, co jest wyznaczone za sprawą granicznego zużycia bieżnika.

– Jeśli nasze przebiegi w miesiącach ciepłych są nie większe niż 15 tysięcy kilometrów, nowe letnie opony spokojnie powinny wystarczyć na pięć sezonów. Raczej nie powinno się przy takiej liczbie przejechanych kilometrów użytkować opon starszych niż 5 lat, ponieważ utraciły one już znaczną część swoich właściwości trakcyjnych i ich użytkowanie staje się bardziej niebezpieczne – dodaje Ernest Pujszo.

Zwykle mieszanki stosowane w oponach zimowych cechują się mniejszą odpornością na ścieranie niż te wykorzystywane w oponach letnich. Dlatego też trwałość opon zimowych może być nawet o 15-30% krótsza niż modeli letnich.

- Dystans ten może jeszcze bardziej skrócić się, jeśli będziemy je użytkować przy temperaturach wyższych niż 10°C. Ważne jest, aby kierowca posiadający opony, które mają więcej niż 5 lat od daty produkcji i jednocześnie, które były użytkowane sporadycznie, regularnie poddawał je ocenie wykwalifikowanego wulkanizatora, który oceni ich stan i podejmie decyzje czy nadal można na nich bezpiecznie jeździć – dodaje Ernest Pujszo.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Niedziele handlowe mogą wrócić w 2024 roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Opony letnie na zimowe - w jakim terminie i kiedy należy je wymienić? Nadchodzi już ten czas - Strefa Biznesu

Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska