Członek OFE powinien:
* sprawdzić w swoim funduszu, jakie dane identyfikacyjne (m.in. pesel, NIP, imię i nazwisko, data urodzenia) zostały przekazane przez OFE do ZUS i porównać je ze stanem faktycznym,
* sprawdzić u swojego pracodawcy (płatnika składek) dane identyfikacyjne, jakie zostały przekazane do ZUS w dokumentach zgłoszeniowych oraz dokumentach rozliczeniowych (deklaracjach i imiennych raportach miesięcznych) i porównać je ze stanem faktycznym,
* porównać swoje dane identyfikacyjne przekazane do ZUS przez fundusz emerytalny z danymi przekazanymi przez płatnika składek oraz ustalić, czy płatnik przekazał za reklamowany okres do ZUS imienne raporty miesięczne oraz dokonał wpłaty składek na Fundusz Ubezpieczeń Społecznych,
* ubezpieczony powinien także sprawdzić, czy w okresie, za który stwierdził brak składki na rachunku w OFE, nie wystąpiła niżej wymieniona sytuacja:
- ubezpieczony cały miesiąc przebywał na zwolnieniu lekarskim lub urlopie bezpłatnym,
- w danym miesiącu pracodawca nie wypłacił ubezpieczonemu wynagrodzenia,
- w trakcie danego roku zarobki ubezpieczonego przekroczyły kwotę rocznego ograniczenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe,
- ubezpieczony został zgłoszony w ZUS tylko do ubezpieczenia zdrowotnego.
Jeżeli dane przekazane do ZUS są poprawne i nie wystąpiła żadna z ww. sytuacji, wówczas ubezpieczony powinien listownie lub osobiście złożyć wniosek o wskazanie przyczyny nieprzekazania składek w terenowej jednostce organizacyjnej ZUS.
Wzór wniosku oraz dodatkowe informacje ubezpieczony może uzyskać na sali obsługi klientów w najbliższym oddziale ZUS.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?