Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Chcesz kupić piwo bezalkoholowe w Lidlu? Bez dowodu osobistego mogą go nie sprzedać

Piotr Guzik
Wg PARPA spożywanie przez dzieci oraz młodzież piwa bezalkoholowego wyrabia nawyki konsumpcji piwa w życiu dorosłym. Lidl stosuje się do zalecenia i nie sprzedaje piwa bezalkoholowego niepełnoletnim.
Wg PARPA spożywanie przez dzieci oraz młodzież piwa bezalkoholowego wyrabia nawyki konsumpcji piwa w życiu dorosłym. Lidl stosuje się do zalecenia i nie sprzedaje piwa bezalkoholowego niepełnoletnim.
Pan Krzysztof chciał kupić piwo bezalkoholowe w Lidlu w Opolu. Zażądano od niego okazania dowodu osobistego. Mężczyzna odmówił tłumacząc, że nie ma ku temu podstaw prawnych. Mimo to obsługa odmówiła sprzedaży napoju.

Sytuacja miała miejsce w sklepie sieci Lidl przy ul. Krapkowickiej w Opolu. Pan Krzysztof kupował tylko piwo bezalkoholowe, bez procentów.

- Kasjerka chciała, bym okazał dowód osobisty. Odmówiłem powołując na ustawę o wychowaniu w trzeźwości, w myśl której za alkohol uznawane są napoje, gdzie jego zawartość przekracza pół procenta całości. A ja chciałem kupić piwo, które ma zero procent alkoholu. Dlatego nie było powodu mnie legitymować - uważa.

Sprawa rozbiła się o kierownika sklepu, który stanął po stronie kasjerki. Pan Krzysztof wyszedł z Lidla bez napoju.

Mężczyzna zainteresował swoim przypadkiem Urząd Ochrony Klienta i Konsumenta. Z odpowiedzi wynika, że jeśli dana osoba nie nabywa napoju alkoholowego sprzedawca nie ma podstaw do żądania okazania dokumentu stwierdzającego wiek, a brak sprzedaży można uznać za popełnienie wykroczenia.

Poprosiliśmy biuro prasowe Lidl o wyjaśnienie na jakiej podstawie kasjerka domagała się dowodu osobistego od pana Krzysztofa.

W odpowiedzi czytamy, że weryfikacja wieku przy sprzedaży piwa bezalkoholowego wykształciła się m.in. w związku ze stanowiskiem Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych (PARPA), która wskazała, że co prawda w rozumieniu przepisów ustawy piwo bezalkoholowe nie stanowi napoju alkoholowego, ale sprzedaż rzeczonego napoju dzieciom i młodzieży budzi poważne wątpliwości wychowawcze.

Jak wskazuje również PARPA - spożywanie przez dzieci oraz młodzież piwa bezalkoholowego wyrabia nawyki konsumpcji piwa w życiu dorosłym. Z uwagi na realizowaną przez LIDL politykę społecznej odpowiedzialności biznesu - stosujemy się do rekomendacji PARPA – informuje biuro prasowe sieci Lidl.

W odpowiedzi na pismo pana Krzysztofa UOKiK również przytacza stanowisko PARPA. Ale po nim pada następujące stwierdzenie: „Powyższe nie jest jednak obowiązującym prawem, a co najwyżej pewnym postulatem”.

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na opole.naszemiasto.pl Nasze Miasto