PKP naprawia krzywe tory na Opolszczyźnie

Tomasz Kapica
Tomasz Kapica
PKP Polskie Linie Kolejowe zarządzają na Opolszczyźnie 783 kilometrami torów.
PKP Polskie Linie Kolejowe zarządzają na Opolszczyźnie 783 kilometrami torów. Artur Janowski
Na remonty szlaków przebiegających przez nasz region kolej wyda 1,3 mld zł. Ponad jedna trzecia wszystkich torowisk jest w złym stanie.

Kiedyś zadaliśmy sobie pytanie, czy jest na Opolszczyźnie jakiś szlak kolejowy, po którym jeździ się szybciej niż przed wojną. I okazało się, że nie ma - opowiada Jan Lalik, przewodniczącyZwiązku Zawodowego Kolejarzy Śląskich. - To pokazuje skalę problemu.

PKP Polskie Linie Kolejowe zarządzają na Opolszczyźnie 783 kilometrami torów. Z danych spółki wynika, że stan techniczny 36 procent z nich jest niezadowalający. W stanie dostatecznym jest 43 proc. szlaków, a w dobrym jedynie 21 proc.

To właśnie dlatego kolej ma wydać łącznie aż 1,3 mld złotych na poprawę stanu infrastruktury w naszym regionie. Część robót już trwa. Przeprowadzono m.in. prace na szlaku Kamień Śląski - Tarnów Opolski oraz na stacji Kamień Śląski. Wszystko to w ramach dużego remontu linii kolejowej nr 132 na odcinku Błotnica Strzelecka - Opole Groszowice.

**Przeczytaj też:

Kolejny przejazd w Dębskiej Kuźni zamknięty

**

- Inwestycja zakłada kompleksową rewitalizację nawierzchni torowej i sieci trakcyjnej na tym 35-kilometrowym odcinku, co umożliwi przywrócenie prędkości 120 km/h dla pociągów pasażerskich - informuje Maciej Dutkiewicz, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe. - W rezultacie pasażerowie dotrą z Opola do Katowic w mniej niż 90 minut. Zakończenie projektu przewidziane jest na grudzień 2014 r.

Prace szybko idą także przy remoncie linii kolejowych na odcinku Częstochowa - Fosowskie.

Zdaniem PKP to bardzo ważna inwestycja w kontekście planów uruchomienia w grudniu regularnych połączeń między Wrocławiem a Warszawą pociągami EIC Premium. Składy mają przejeżdżać właśnie przez Opole i Częstochowę.

- W marcu oddano do eksploatacji kolejne elementy infrastruktury na szlaku Lubliniec - Fosowskie, w tym wyremontowane przepusty oraz most stalowy - wylicza rzecznik PKP PLK. - Na bardzo zaawansowanym etapie są też prace na remontowanym odcinku Fosowskie - Opole.

Modernizowana jest też przebiegająca przez województwo opolskie linia z Kalet do Szczecina, która ma strategiczne znaczenie dla przewozów towarowych i pasażerskich ze Śląska. Udało się już zamontować nowe elementy systemu sterowania ruchem na stacji Kluczbork oraz podnieść prędkość na szlaku Bąków - Kluczbork z obowiązującej dotychczas 70 km/h do 80 km/h dla pociągów towarowych i 100 km/h dla pociągów pasażerskich.

- Zaczęło się trochę robić na tych torach i dobrze, bo od tego zależy nasze i pasażerów bezpieczeństwo - podkreśla Jan Lalik. - Martwi nas jednak fakt, że wciąż za niskie są nakłady na lokalne linie. Ten problem dotyczy zwłaszcza Opolszczyzny, gdzie poza koleją mieszkańcy często nie mają alternatywy w postaci komunikacji autobusowej. Będziemy o tym przypominać dyrekcji PKP.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska