Godzina 11.00 w piątek. Na peron pierwszy wjeżdża z gwizdem pierwszy skład wyprodukowany przez firmę Newag z Nowego Sącza na zamówienie Opolskiego Urzędu Marszałkowskiego. Siedem minut później na sąsiedni tor wjeżdża jego bliźniak.
O 11.47 wypełniony VIP-ami i podróżnymi, którzy zdobyli wcześniej bilety na specjalny przejazd (m.in. za pośrednictwem nto), pierwszy pociąg odjeżdża do Brzegu. Bliźniak zostaje - kolej przez megafon zachęca do jego oglądania.
- 160 km na godzinę, to nie żart - relacjonowali uczestnicy przejażdżki, która trwała 20 minut, w klimatyzowanym pociągu, z dostępem do wi-fi, o czym można się było przekonać przeglądając facebookowe profile tuż po starcie.
- To najnowocześniejsze składy, którym nie brakuje niczego - mówił Zbigniew Konieczek, prezes spółki Newag z Nowego Sącza. - Są wyposażone w 176 miejsc, a wnętrze zostało dostosowane do przewozu osób na wózkach inwalidzkich, oprócz tego są: system informacji pasażerskiej, m.in. o trasie, prędkości, postojach, automatyczny system liczenia podróżnych, elektryczne gniazdka przy fotelach, miejsce wyznaczone do przewozu rowerów - wyliczał prezes i podkreślał, że są to też pociągi bardzo bezpieczne (motorniczy wie co dzieje się trasie, którą przejeżdża).
Krzysztof Mamiński, prezes Przewozów Regionalnych przypomniał, że pociągi będą jeździć na trasie: Brzeg - Opole - Kędzierzyn-Koźle. To najbardziej obciążona i najważniejsza linia w regionie obsługująca około 50 proc. wszystkich podróżnych kolei regionalnych w województwie opolskim.
Jeden taki pociąg kosztuje 12,6 mln zł. Województwo opolskie planuje kupić 7 takich elektrycznych, trzyczłonowych, składów, co ma kosztować 88 mln zł. Pieniądze będą pochodzić z puli unijnej, budżetu województwa, rezerwy celowej budżetu państwa i Funduszu Kolejowego.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?