Pociągi na trasie Jełowa - Murów pojadą nie później niż za dwa lata?

Sławomir Draguła
Sławomir Draguła
Zaktualizowano 
- Liczymy, że po składach towarowych na tej trasie zaczną jeździć osobowe - mówi wójt Andrzej Puławski.
- Liczymy, że po składach towarowych na tej trasie zaczną jeździć osobowe - mówi wójt Andrzej Puławski. Sławomir Draguła
Gmina liczyła samochody pokonujące przejazdy na linii kolejowej Jełowa - Murów, która po 20 latach ma zostać odbudowana.

- Najwięcej samochodów przejeżdża przez przejazd w Krzywej Górze - mówi wójt Andrzej Puławski. - Prawie dziewięćdziesiąt na dobę. Na pozostałych średnio po trzy, więc niewiele.

W sumie na drogach gminnych akcję liczenia samochodów prowadzono na ośmiu przejazdach.

- To konieczność przed wznowieniem ruchu pociągów na trasie Murów - Jełowa - mówi Andrzej Puławski. - Musimy wiedzieć, jakie jest natężenie ruchu i jak zabezpieczyć przejazdy.

Mieszkańców zaniepokoił jednak fakt, że zarządca linii rozbiera tory na stacji w Murowie.

- Spokojnie, demontowane są tylko bocznice kolejowe, tor główny zostanie - mówi wójt Puławski.

Wcześniej, bo w październiku, władze gminy razem z pięcioma pracownikami oddelegowanymi przez Powiatowy Urząd Pracy w Opolu wykarczowały krzaki i chaszcze, które zarosły torowisko na stacji w Murowie.
- Na 6 lutego mamy umówione spotkanie z przedstawicielami PKP Polskie Linie Kolejowe i będziemy rozmawiać na temat prac na tej linii oraz ich finansowaniu - mówi Tomasz Kostuś, członek Zarządu Województwa Opolskiego.

A ich zakres jest spory. Trzeba między innymi położyć nowe tory w miejscu, gdzie są one rozkradzione, wyremontować mosty i przepusty oraz całą infrastrukturę odpowiedzialną za bezpieczeństwo w ruchu. Część prac, np. remont bocznicy w Jełowej, zostanie przeprowadzona w ramach większej inwestycji - remontu linii kolejowej Opole - Kluczbork.

Pociągi pomiędzy Jełową a Murowem powinny zacząć kursować nie dalej niż za dwa lata. Linia została zakwalifikowana do kategorii D, więc pociągi będą po niej mogły jeździć 40 km/h, góra 60 km/h. Na początku jednak tylko składy towarowe.

Remont torów związany jest bowiem z trwającą już rozbudową murowskiego tartaku. Po zakończeniu inwestycji tartak przerabiać będzie rocznie 800 tys.m sześc. tarcicy - dziś jest to 50 tys. Większość drewna na potrzeby zakładu oraz gotowych wyrobów wożonych ma być koleją. Teraz transport odbywa się ciężarówkami.

polecane: Flesz - e-papieros zagraża zdrowiu

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 9

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

g
gość

Poroniony pomysł uruchamiać ślepą linię dla grzybiarzy i wiewiórek.

 

s
sddf

Podobają mi się te pozory władz gminy że linia będzie odbudowana, wycieli 3 krzaczki, teraz policzyli samochody na przejazdach kolejowych - normalnie szaleństwo, od tego od razu linia stanie się przejezdna... a PKP ma to wszystko w poważaniu bo wie że to zmarnowane pieniądze.

J
Janusz

Może i wykarczowali krzaki z torowiska ale do dnia dzisiejszego zalegaja na poboczu, zmieniły tylko miejsce i forme. Przy okazji demonrazu torów droga dojazdowa do Robotniczej zawalona błotem i nikt nie sprzata po sobie. 

J
Janusz

Może i wykarczowali krzaki z torowiska ale do dnia dzisiejszego zalegaja na poboczu, zmieniły tylko miejsce i forme. Przy okazji demonrazu torów droga dojazdowa do Robotniczej zawalona błotem i nikt nie sprzata po sobie. 

R
Rezus z Lazaretu
W dniu 28.01.2015 o 20:25, mieszkaniec opolszczyzny napisał:

A w jakim celu i dla kogo będą jeździć te składy osobowe? Czy nikt nie bierze pod uwagę, że ta inwestycja skazana jest na niepowodzenie, gdyż to przedsięwzięcie nie przyniesie zysków a wyłącznie straty?

Przedsięwzięcie miałoby szanse, gdyby linię odbudowano na całej długości, czyli aż do Namysłowa i gdyby pociąg osobowy mógł zaoferować na niej konkurencyjny (względem autobusów) czas przejazdu i atrakcyjne częstotliwości. PKS-y do Namysłowa wloką się ok. półtorej godziny, najszybsze chyba 1:20. Gdyby linia została odtworzona do przyzwoitych parametrów (na co raczej nie ma widoków...), pociag miałby szansę przejechać tę trasę w ok. godzinę.

Przy wznawianiu połączenia kolejowego do Kluczborka też wiele osób miało wątpliwości. A dziś pociąg na tej trasie jest konkurencyjny wobec przewoźników autobusowych.

m
mieszkaniec opolszczyzny

A w jakim celu i dla kogo będą jeździć te składy osobowe? Czy nikt nie bierze pod uwagę, że ta inwestycja skazana jest na niepowodzenie, gdyż to przedsięwzięcie nie przyniesie zysków a wyłącznie straty?

k
kulejorz

Oczywiście, że będą wozili drewno samochodami, bo to się bardziej opłaca - zarówno ze względów finansowych jak i większej elastyczności.

Doskonałym przykładem jest kopalnia w Graczach - linia kolejowa Szydłów - Niemodlin - Gracze jest cały czas utrzymywana jako przejezdna, a i tak kamień wożą auta. Ostatni pociąg widziano kilka lat temu (chyba).

Będą to kolejne wyrzucone pieniądze w błoto - tak jak remont peronów w Czarnowąsach dla 1 pary pociągów os./doba.

Kolej ma inne priorytety - Pendolino

G
Gość

Wysilam wyobraźnię aby dotarło do mnie w jaki to sposób władze gminy, wraz z pracownikami skierowanymi przez PUP w Opolu, męczyły się przy karczowaniu...

g
gość

Pozostaje tylko wierzyc ze lasy stobrawskie te 800 tysiecy m3 w roku wytrzymaja. I ciekawe jak to sie odbije na dostepnosci materialu dla malych tartakow.

Tory wyremontuja a na koncu drewno bedzie pewnie i tak ciezarowkami wozone.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3