Pociągiem z Opola do Warszawy w trzy godziny za dwa lata

Archiwum
Teraz pociągi InterCity jadą z Opola do Warszawy przez Katowice. To droga o blisko 100 kilometrów dłuższa niż przez Częstochowę.
Teraz pociągi InterCity jadą z Opola do Warszawy przez Katowice. To droga o blisko 100 kilometrów dłuższa niż przez Częstochowę. Archiwum
Za dwa lata ma się zakończyć remont linii kolejowej z Opola do Częstochowy.

Teraz pociągi InterCity jadą z Opola do Warszawy przez Kędzierzyn-Koźle, Gliwice, Katowice, Sosnowiec, Zawiercie i dalej Centralną Magistralą Kolejową. Na przebycie 403-kilometrowej trasy potrzebują według rozkładu jazdy dokładnie pięciu godzin.

Natomiast składy Tanich Linii Kolejowych, które do stolicy jadą przez Lubliniec i Częstochowę, potrzebują aż prawie sześciu godzin na pokonanie trasy o długości zaledwie 323 km. Powód? Tory między Opolem i Częstochową są w fatalnym stanie technicznym. W związku z tym pociągi nie jadą nimi szybciej niż 40 km/h. Ale w najbliższym czasie ma się to zmienić.

PKP Polskie Linie Kolejowe chcą wyremontować tzw. protezę koniecpolską, czyli trasę z Wrocławia przez Opole, Częstochowę Stradom i dalej w kierunku Koniecpola, za którym na wysokości Włoszczowy Północnej składy wskakują na Centralną Magistralę Kolejową, najnowocześniejszą w kraju, po której pociągi już teraz mogą mknąć z prędkością 160 km/h (w niedalekiej przyszłości nawet 200).

Magistralą składy jadą do Grodziska Mazowieckiego. Potem znów zwalniają, by dojechać do Warszawy (odcinek Opole - Wrocław jest już wyremontowany, a pociągi mogą tam jeździć z prędkością 160 km/h).

- Po wyremontowaniu tej linii właśnie tędy będzie można najszybciej dojechać z Wrocławia i Opola do Warszawy - mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe w Warszawie.

Koszt tych prac to ponad 300 milionów złotych. Oferty przetargowe można było składać do połowy września, prace mają się rozpocząć w przyszłym roku.

Trzeba wzmocnić podbudowę torowisk, wymienić podkłady, szyny i urządzenia sterujące ruchem, a także dostosować geometrię linii kolejowej do prędkości 120 km/h. PKP zamierza też wyremontować perony na stacjach wzdłuż tej linii.

Remont zostanie podzielony na dwa etapy

Z pieniędzy przekazanych przez Unię Europejską sfinansowany ma być remont odcinka Częstochowa - Fosowskie, a z własnych funduszy PKP Linie Kolejowe odnowią tory pomiędzy Częstochową i Koniecpolem.

Prace na jednotorowym odcinku Lubliniec - Fosowskie będą prowadzone przy wyłączeniu tej linii z ruchu pociągów. Kolej zorganizuje tam autobusową komunikację zastępczą.

Remont linii między Koniecpolem i Turowem już trwa, podróżni muszą się tu liczyć z okresowym zastępowaniem niektórych pociągów przez autobusy. Natomiast w trakcie rozstrzygania są przetargi na prace przy odcinku Częstochowa - Lubliniec - Fosowskie. Zakończenie prac przewidziane jest w 2014 roku.

Jak zapewnia PKP, po zakończeniu remontu podróż z Opola do Warszawy nie powinna trwać dłużej niż trzy godziny, pod warunkiem, że na Centralnej Magistrali Kolejowej pociągi będą jechały z prędkością 200 km/h, a na odcinku Grodzisk Mazowiecki - Warszawa 160 km/h. Na tym pierwszym już trwają prace modernizacyjne, na drugim rozpoczną się w przyszłym roku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska