Pociągiem z Opola do Warszawy w trzy godziny za dwa lata

archiwum
Teraz pociągi InterCity jadą z Opola do Warszawy przez Katowice. To droga o blisko 100 kilometrów dłuższa niż przez Częstochowę.
Teraz pociągi InterCity jadą z Opola do Warszawy przez Katowice. To droga o blisko 100 kilometrów dłuższa niż przez Częstochowę. Archiwum
Za dwa lata ma się zakończyć remont linii kolejowej z Opola do Częstochowy.

Teraz pociągi InterCity jadą z Opola do Warszawy przez Kędzierzyn-Koźle, Gliwice, Katowice, Sosnowiec, Zawiercie i dalej Centralną Magistralą Kolejową. Na przebycie 403-kilometrowej trasy potrzebują według rozkładu jazdy dokładnie pięciu godzin.

Natomiast składy Tanich Linii Kolejowych, które do stolicy jadą przez Lubliniec i Częstochowę, potrzebują aż prawie sześciu godzin na pokonanie trasy o długości zaledwie 323 km. Powód? Tory między Opolem i Częstochową są w fatalnym stanie technicznym. W związku z tym pociągi nie jadą nimi szybciej niż 40 km/h. Ale w najbliższym czasie ma się to zmienić.

PKP Polskie Linie Kolejowe chcą wyremontować tzw. protezę koniecpolską, czyli trasę z Wrocławia przez Opole, Częstochowę Stradom i dalej w kierunku Koniecpola, za którym na wysokości Włoszczowy Północnej składy wskakują na Centralną Magistralę Kolejową, najnowocześniejszą w kraju, po której pociągi już teraz mogą mknąć z prędkością 160 km/h (w niedalekiej przyszłości nawet 200).

Magistralą składy jadą do Grodziska Mazowieckiego. Potem znów zwalniają, by dojechać do Warszawy (odcinek Opole - Wrocław jest już wyremontowany, a pociągi mogą tam jeździć z prędkością 160 km/h).

- Po wyremontowaniu tej linii właśnie tędy będzie można najszybciej dojechać z Wrocławia i Opola do Warszawy - mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP Polskie Linie Kolejowe w Warszawie.

Koszt tych prac to ponad 300 milionów złotych. Oferty przetargowe można było składać do połowy września, prace mają się rozpocząć w przyszłym roku.

Trzeba wzmocnić podbudowę torowisk, wymienić podkłady, szyny i urządzenia sterujące ruchem, a także dostosować geometrię linii kolejowej do prędkości 120 km/h. PKP zamierza też wyremontować perony na stacjach wzdłuż tej linii.

Remont zostanie podzielony na dwa etapy

Z pieniędzy przekazanych przez Unię Europejską sfinansowany ma być remont odcinka Częstochowa - Fosowskie, a z własnych funduszy PKP Linie Kolejowe odnowią tory pomiędzy Częstochową i Koniecpolem.

Prace na jednotorowym odcinku Lubliniec - Fosowskie będą prowadzone przy wyłączeniu tej linii z ruchu pociągów. Kolej zorganizuje tam autobusową komunikację zastępczą.

Remont linii między Koniecpolem i Turowem już trwa, podróżni muszą się tu liczyć z okresowym zastępowaniem niektórych pociągów przez autobusy. Natomiast w trakcie rozstrzygania są przetargi na prace przy odcinku Częstochowa - Lubliniec - Fosowskie. Zakończenie prac przewidziane jest w 2014 roku.

Jak zapewnia PKP, po zakończeniu remontu podróż z Opola do Warszawy nie powinna trwać dłużej niż trzy godziny, pod warunkiem, że na Centralnej Magistrali Kolejowej pociągi będą jechały z prędkością 200 km/h, a na odcinku Grodzisk Mazowiecki - Warszawa 160 km/h. Na tym pierwszym już trwają prace modernizacyjne, na drugim rozpoczną się w przyszłym roku.

Wideo

Komentarze 8

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

p
podróżny
A co z odcinkiem Opole-Fosowska?

No właśnie autor zapomniał o tym odcinku, czy co ? Panie Draguła co z torami od Opola do Fosowskiego ?
z
z Niemodlina

Z tego co pamiętam to według obiecanek i zapowiedzi, tych z expose Tuska z 2007r to tak mieliśmy już jeździć przed euro 2012

No cóż za dwa lata zdecydowana większość sPOłeczeństwa nie będzie pamiętać co obiecywano 2 lata wcześniej i będzie można znowu napisać za dwa lata będziemy,zrobimy,pojedziemy itd itp...... BY ŻYŁO SIĘ LEPIEJ

Z
ZAWIADOWCA

NIE POJEDZIEMY A TO Z TEGO POWODU ŻE TO JEST NIE REALNE , lokomotywy owszem są ale wagonów do tej prędkości już nie ma . Na obecną chwilę PIORYTETEM W OPOLSKIM JEST ZAMYKANIE KAS BILETOWYCH ,już teraz aby kupić bilet trzeba stać w długiej kolejce. Cofamy się w18 wiek z prędkością i szybkością podrózy. A Plany są oiecujące i nic więcej linia Nysa też miała być modernizowana i owszem była na odcinku kilku kilometrów z powodu wykolejenia poc. towarowego który zniszczył tory i więcej nic PRĘDKOŚC JEST TAM ZAWROTNA DO 50 KM NA GODZINĘ.

a
ag

ok. 15 lat temu już się jeździło z Opola przez Lubliniec, Częstochowę i CMK . żadna to nowość i też było szybko ok. 3,5 godz., a teraz opóźnione o lata remonty, remonty , remonty!!!

E
Ewa

Niedobrze się robi od tych wiecznych obiecanek.

W
Wieslaw Smigielski

Ludzie to i tak sredniowiecze, Francja Wlochy, Niemcy, Korea I Japonia,
tam jezdzi sie z szybkosciami ponad 300 km/h

007

A co z odcinkiem Opole-Fosowska?

h
haha

Co to za odgrzewany kotlet ? Informacja o tym była już dawno podana, nic się nie zmieniło a NTO nowy artykuł smaruje.
Za dużo w tej informacji słów "jeśli", "pod warunkiem"... czyli ma być lepiej a czy będzie to się okaże jak wywalimy górę szmalu.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3