Pocztowa rewolucja. Przejdziemy na kontakt elektroniczny z urzędami i instytucjami?

Krzysztof Strauchmann
Krzysztof Strauchmann
123RF
15 kwietnia Sejm przeprowadzi pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o doręczeniach elektronicznych. To rewolucja na poczcie, która dotknie każdego obywatela.

Doręczenia elektroniczne zastąpią dotychczasową korespondencję listową pomiędzy wszystkimi instytucjami państwa - urzędami, sądami, władzami a obywatelami i firmami. Zamiast obecnej korespondencji papierowej, wysyłana będzie korespondencja elektroniczna, czyli maile.

Stosując odpowiednie wymogi urząd będzie mógł uznawać, że tak dostarczona korespondencja jest równoznaczna z potwierdzeniem odbioru przez obywatela, a więc wszystko odbywa się zgodnie z wymaganiami Kodeksu postępowania Administracyjnego czy Karnego, a wydawane w takim procesie decyzje i postanowienia mogą być prawomocne.

Za organizację całego procesu korespondencji przynajmniej do końca 2025 roku odpowiadać będzie narodowy operator, czyli Poczta Polska SA.

Minister Cyfryzacji utworzy i będzie prowadzić centralną bazę adresów cyfrowych. Trafią do niej adresy skrzynek mailowych wszystkich instytucji publicznych. Adresy firm i spółek zostaną automatycznie przeniesione z Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej oraz z Krajowego Rejestru Sądowego.

Adresy osób fizycznych - prywatnych będą wpisywane na wniosek samych zainteresowanych. Każdy będzie miał prawo do jednego adresu w bazie. Z tego adresu obywatel będzie też mógł prowadzić oficjalną korespondencję z instytucjami państwa.
Centralna wyszukiwarka. Nie dla każdego!

Rejestr będzie miał też wyszukiwarkę dostępną online. Urzędy i instytucje publiczne będą miały pełny dostęp do zgromadzonych adresów. Urząd będzie mógł wyszukać adres elektroniczny osób, wobec których jest prowadzone postępowanie. Osoby prywatne nie będą miały dostępu do adresów prywatnych innych ludzi, a wyłącznie do adresów instytucji publicznych.

W przypadku osób wykluczonych cyfrowo nieposiadających komputera, internetu itp. możliwe jest prowadzenie korespondencji hybrydowej. Poczta Polska będzie miała możliwość wydrukowania korespondencji urzędowej, zakopertowania jej i dostarczenia za pośrednictwem listonosza na adres domowy.

W trakcie hybrydyzacji, czyli skanowania albo drukowania pism musi dochować tajemnicy korespondencji i nie może przekroczyć z dostarczeniem przesyłki terminu 6 dni od momentu nadania.

Uzasadnienie projektu nowej ustawy wskazuje na korzyści takiego systemowego rozwiązania: Urzędową korespondencję można będzie odbierać w dowolnym miejscu, nie będzie potrzeby aktualizowania swojego miejsca do korespondencji, nastąpi skrócenie czasu doręczenia. Takie usługi są już świadczone min. We Francji, Niemczech czy w Czechach.

Projekt nowej ustawy wpłynął do Sejmu 6 lutego, czyli jeszcze przed epidemią koronawirusa w Polsce. Jeśli nowa ustawa zostanie uchwalona i wejdzie w życie przed 10 maja, być może nowe rozwiązania zostaną wykorzystane już do głosowania korespondencyjnego w wyborach prezydenckich.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Sukces Neuralink - pacjent steruje komputerem siłą myśli

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska