Polacy pokochali zakupy online. Dużo kupujemy i mało zwracamy. "Obsługa zwrotów to logistyczne wyzwanie"

OPRAC.:
Maciej Badowski
Maciej Badowski
- Wiele sklepów internetowych buduje swoją przewagę właśnie na tym, że wydłuża możliwość zwrotu produktów do np. 100 dni, oferując tym samym darmowe gotowe etykiety zwrotu- zauważa ekspertka.
- Wiele sklepów internetowych buduje swoją przewagę właśnie na tym, że wydłuża możliwość zwrotu produktów do np. 100 dni, oferując tym samym darmowe gotowe etykiety zwrotu- zauważa ekspertka. Szymon Starnawski/ Polska Press
Pond połowa e-konsumentów zwraca towary rzadko, a 4 na 10 nie robi tego w ogóle. Klienci sklepów online oddają tylko 1 na 10 zakupionych produktów. Powody niezadowolenia z zakupów online to głównie niespełnione oczekiwania, uszkodzenie towaru oraz niezgodność z zamówieniem. - Obsługa zwrotów to logistyczne wyzwanie, a od ich efektywności zależy przewaga konkurencyjna sklepu internetowego- zwraca uwagę ekspertka.

- Rezygnacja z możliwości fizycznego zobaczenia produktu wymaga zapewnienia klientom innych korzyści. Brak konieczności wychodzenia z domu, szybka i profesjonalna dostawa oraz łatwe zwroty to kluczowe z nich. Jasne jest, że jeżeli zamówimy ubranie, które na nas nie pasuje lub sprzęt, który nie spełnia naszych oczekiwań, chcemy w łatwy sposób go zwrócić. Co więcej, najlepiej jeżeli zwrot zajmie tylko chwilę, a pieniądze wrócą na nasze konto w ciągu kilku dni– mówi Beata Hryniewska, szefowa Działu Powierzchni Magazynowych i Logistyki w CBRE. Ekspertka dodaje, że obsługa zwrotów to logistyczne wyzwanie, a od ich efektywności zależy przewaga konkurencyjna sklepu internetowego.

Z badania zrealizowanego na zlecenie CBRE wynika, że 57 proc. klientów sklepów online rzadko zwraca produkty, a 39 proc. nie robi tego w ogóle. Często lub bardzo często na odsyłanie towarów decyduje się tylko 5 proc. osób. 74 proc. e-konsumentów deklaruje, że odsyła 1 na 10 zamówionych produktów. To niewiele, ale można się spodziewać, że ta częstotliwość będzie rosła proporcjonalnie to wzrostów notowanych w sklepach internetowych.

- Wiele sklepów internetowych buduje swoją przewagę właśnie na tym, że wydłuża możliwość zwrotu produktów do np. 100 dni, oferując tym samym darmowe gotowe etykiety zwrotu. To pokazuje jak istotny jest to element logistycznej układanki w obsłudze sklepu internetowego – mówi ekspertka.

Jeżeli już się decydujemy na zwrot zakupione towaru, to najczęściej korzystamy z automatów do nadawania przesyłek 942 proc.) oraz za pośrednictwem kuriera, który odbiera produkty wprost z naszego domu (26 proc.). Rzadziej wybieramy placówki pocztowej (19 proc.), a jeszcze mniej oddaje towar zakupiony online w sklepie stacjonarnym (7 proc.) czy punktach nadawczych (6 proc.).

Dlaczego oddajemy zakupiony towar? Na pierwszym miejscu powodów zwrotu jest to, że towar nie spełnia oczekiwań (39 proc.). Na drugim miejscu wśród przyczyn zwrotów znajduje się uszkodzenie towaru, a na trzecim brak zgodności z zamówieniem. To pokazuje, że gdyby klient otrzymał sprawny i taki jak oczekiwał towar, z dużym prawdopodobieństwem by go zachował.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Polacy pokochali zakupy online. Dużo kupujemy i mało zwracamy. "Obsługa zwrotów to logistyczne wyzwanie" - Portal i.pl

Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska