Polacy są przekonani, że jeśli euro zastąpi złotego to stracą... polskie firmy!

AIPZaktualizowano 
mat. prasowe
Zdumiewająca jest ta troska nie o własny portfel, ale o kondycję polskiej gospodarki. Tym bardziej, że akurat przedsiębiorcy - i to nie tylko nękani ryzykiem kursowym przy aktualnie prowadzonej działalności - nic przeciwko euro nie mają. Przy okazji jest to dowód, na jak tragicznym poziomie stoi edukacja ekonomiczna obywateli - zwłaszcza, że największymi zwolennikami euro mitów są młodzi Polacy.

Co drugi Polak jest zdania, że na wejściu do strefy euro i wprowadzeniu w naszym kraju wspólnej waluty stracą rodzime firmy. Pozytywny wpływ zakłada dopiero co trzeci zapytany, a prawie co szósta osoba sądzi, że polskie przedsiębiorstwa nie odczują zmian w związku z dołączeniem do Eurolandu, wykazało badanie przeprowadzone przez SW Research dla instytucji płatniczej AKCENTA.

Polacy nie spodziewają się prędkiego dołączenia do strefy euro. 2/3 z nas prognozuje, że nie nastąpi to przez najbliższą dekadę, w tym aż blisko co trzecia osoba zakłada, ze w ogóle do niej nie przystąpimy. Równie sceptycznie Polacy odnoszą się do potencjalnych korzyści płynących z przyjęcia wspólnej waluty.

– Aż połowa z nas sądzi, że euro będzie dla polskich firm kłopotem i źle wpłynie na rodzimy biznes. Tak przyznało dokładnie 50,7 proc. respondentów - wskazuje Radosław Jarema, dyrektor polskiego oddziału AKCENTY, która zleciła badanie.

Obecnie polska gospodarka i handel zagraniczny świetnie się rozwijają. Według danych Głównej Urzędu Statystycznego PKB naszego kraju wzrósł w IV kwartale 2017 r. o 5,1 proc. r/r a eksport towarów, liczony w PLN, w całym minionym roku o 8,3 proc.. W dodatku już trzeci rok z rzędu Polsce udało się utrzymać dodatnie saldo wymiany handlowej, podkreśla AKCENTA.
– Dobrą kondycję gospodarczą i intensywny rozwój kraju widzą i odczuwają także sami Polacy. Rosną pensje, bezrobocie jest rekordowo niskie, mamy mnóstwo zamówień z zagranicy. Stąd też wynika zapewne obawa przed zmianą i zastąpieniem złotówki przez euro, co mogłoby wpłynąć na polską gospodarkę i tym samym na życie przeciętnego Kowalskiego – tłumaczy ekspert AKCENTY.

Chcesz poznać wszystkie warunki, które trzeba spełnić, by dostać dopłatę? Poznać pełną treść projektu ustawy o pomocy państwa w ponoszeniu wydatków mieszkaniowych w pierwszych latach najmu mieszkania? Po prostu kliknij w ten tekst, a będziesz wiedzieć wszystko!

Eurosceptyczni Milenialsi

Co ciekawe, największe obawy przed niekorzystnym wpływem dołączenia Polski do strefy euro przejawiają reprezentanci pokolenia Millenialsów, czyli tzw. generacji Y. Najbardziej pesymistyczna jest w tej kwestii grupa osób w wieku 25-36 lat, w której aż blisko 2/3 badanych (64,5 proc.) odpowiedziało, że dołączenie do Eurolandu może źle odbić na polskim biznesie. W dodatku, tylko blisko co piąty respondent w tym wieku wskazał odpowiedź odwrotną (21 proc.). Młodsi reprezentacji pokolenia Milenialsów, w wieku od 18 do 24 lat, także częściej niż starsze generacje wskazywali na pesymistyczny scenariusz dla krajowych firm po dołączeniu do Eurolandu (55,7 proc.).

Najmniejsze obawy mają natomiast respondenci w wieku powyżej 50. roku życia. W ich grupie odsetek odpowiedzi wskazujących na niekorzystny wpływ euro wyniósł 42,8 proc.. Równocześnie przedstawiciele najstarszego pokolenia odznaczali się na tle pozostałych najwyższym przekonaniem o prawdopodobnym pozytywnym efekcie euro (38,7 proc.). Skąd takie różnice między generacjami? Radosław Jarema z AKCENTY wskazuje, że może to wynikać z obaw młodych osób, które dopiero rozpoczynają kariery i zakładają rodziny, że zmiana waluty osłabi dobrą koniunkturę i konkurencyjność polskich firm, a tym samym niekorzystnie wpłynie na ich sytuację finansową. Starsze osoby doświadczyły już wielu przełomowych transformacji w kraju, nie będzie to, więc pierwsza zmiana gospodarcza, z którą się zmierzą, dodaje ekspert AKCENTY.

polecane: Flesz: Pszczoły wymierają. Czy grozi nam głód?

Wideo

Materiał oryginalny: Polacy są przekonani, że jeśli euro zastąpi złotego to stracą... polskie firmy! - Strefa Biznesu

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 3

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
S
Skulik

Polska Press – polska grupa wydawnicza wchodząca w skład niemieckiego koncernu Verlagsgruppe Passau.

Namawiajcie sobie swoich właścicieli tej gazetkina powrót do marki i odstawcie się od wciskania Polakom euro, które przyniesie kłopoty wszystkim. Jak w Grecji, Hiszpanii, Portugalii czy we Włoszech.

zgłoś
g
gosc o

To katastrofa dla kraju

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3