Polacy zwracają uwagę najpierw na jakość, a potem cenę. Jak kryzys wpłynął na nasze decyzje zakupowe?

Bartłomiej Ciepielewski
Bartłomiej Ciepielewski
Prawie połowa badanych kupuje tańsze produkty ze względu na trwający obecnie kryzys
Prawie połowa badanych kupuje tańsze produkty ze względu na trwający obecnie kryzys Łukasz Kaczanowski/Polska Press
Dzisiejsi konsumenci nadal przywiązują największą wagę do wysokiej jakości towarów, choć w wyniku trwającego kryzysu rośnie też znaczenie ceny. Jak informuje Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego, obecnie 47,8 proc. Polaków deklaruje, że ze względu na trudną sytuację rynkową wybiera produkty w niższej cenie, a ponad 40 proc. kupuje mniej. Na co jeszcze zwracamy uwagę podczas zakupów?

Spis treści

Polacy kupują ostrożniej, ale chcą jakościowych produktów

Fundacja Polskiego Godła Promocyjnego "Teraz Polska" opublikowała raport, sporządzony przez ASM Research, z którego wynika, że Polacy nadal chcą wysokich jakościowo produktów, choć ze względu na kryzys kupują ostrożniej. W październiku 79,8 proc. badanych zadeklarowało, że najważniejsza podczas codziennych zakupów jest jakość, następnie cena (75,8 proc.), a podium zamyka opakowanie (26,0 proc.). Jako istotne czynniki konsumenci wskazali również certyfikaty jakości, walory ekologiczne i kraj pochodzenia.

Porównując wyniki do danych z poprzednich lat można zauważyć, że jakość i cena od zawsze są kluczowe podczas podejmowania decyzji zakupowych. Warto jednak zwrócić uwagę, że ten pierwszy czynnik dopiero od 2017 roku uznawany jest za najważniejszy. W ostatnich latach Polacy coraz większą wagę przywiązują też do wyglądu opakowania (wzrost o 16 proc., rok do roku) oraz znaków jakości (wzrost o 10 proc.).

Polscy klienci wymagają coraz więcej

Jak podkreślają autorzy, powyższe wyniki wskazują, że klienci z każdym rokiem są bardziej świadomi i wymagający. Przed zakupem nie tylko porównujemy cenę, ale sprawdzamy skład produktu, a nawet opinie klientów, co stało się możliwe dzięki smartfonom i powszechnemu dostępowi do internetu. Świadomego konsumenta interesuje też opakowanie, uzyskane przez firmę certyfikaty jakości, a nawet wizerunek marki w sieci.

Co ciekawe, zdecydowana większość respondentów (73,5 proc.) przyznała, że może zapłacić więcej za produkt, który będzie cechował się wysoką jakością. Świadczyć to może o wyższej zamożności społeczeństwa, a także chęci poprawienia sytuacji materialno-bytowej.

Klienci cechują się patriotyzmem, mimo oszczędzania

Trwający od miesięcy kryzys nie zmienił całkowicie decyzji zakupowych konsumentów, choć sprawił, że wydają oni pieniądze bardziej racjonalnie. 47,7 proc. badanych deklaruje, że kupuje produkty tańsze, 40,8 proc. kupuje mniej, a 32,8 proc. wybiera produkty o dłuższym terminie ważności. Polacy częściej też kupują na zapas i zwracają uwagę na kraj, z którego pochodzi towar.

Autorzy badania podkreślają, że mimo potrzeby oszczędzania, coraz więcej klientów cechuje się patriotyzmem konsumenckim. Aż 78,3 proc. badanych zadeklarowało, że mając możliwość wyboru, należy decydować się na produkty polskiego pochodzenia. Oznacza to, że coraz częściej wybieramy krajowe produkty, wspierając tym samym gospodarkę.

Przedstawiony powyżej raport potwierdza, że to nie cena jest najważniejsza w podejmowaniu decyzji zakupowej. Polscy klienci coraz częściej kupują odpowiedzialnie, sprawdzając jakość towaru, opinie, a nawet oceniając walory wizualne. Do tego dochodzą także emocje, na które wpływa zyskujący popularność patriotyzm konsumencki.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Polacy zwracają uwagę najpierw na jakość, a potem cenę. Jak kryzys wpłynął na nasze decyzje zakupowe? - Strefa Biznesu

Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska