Polski rynek nie rozpieszcza producentów cementu

Edyta Hanszke
Edyta Hanszke
Spółki grupy Górażdże (zajmujące się produkcją cementu, betonu i wydobyciem kruszyw) zatrudniają około 1150 pracowników. W 2015 r. wartość obrotów grupy wyniosła ponad 1 mln zł.
Spółki grupy Górażdże (zajmujące się produkcją cementu, betonu i wydobyciem kruszyw) zatrudniają około 1150 pracowników. W 2015 r. wartość obrotów grupy wyniosła ponad 1 mln zł. Fot. Archiwum firmy
Dane GUS-u, które wskazują, że produkcja budowlano-montażowa rok do roku jest niższa o prawie 20 procent, nie mogą cieszyć - mówi Ernest Jelito, prezes Górażdży.

Mijający rok pod względem sytuacji w sektorze budowlanym w Polsce jest z pewnością rozczarowujący. Wszystkie prognozy zakładały wzrost, choćby w efekcie nowego okresu unijnego finansowania inwestycji infrastrukturalnych. Zapowiada się jednak, że zużycie cementu w Polsce będzie na poziomie roku ubiegłego - analizuje Ernest Jelito.

Ponad rok temu objął on funkcję prezesa i dyrektora naczelnego grupy Górażdże w Polsce. Zastąpił na tym stanowisku odchodzącego na emeryturę Andrzeja Balcerka.

Prezes Jelito zauważa jednak, że kierowana przez niego firma zrealizowała większość zaplanowanych zadań. - Naszymi planami wybiegamy w przyszłość dalszą niż rok: staramy się przede wszystkim zrozumieć zmiany, które następują na rynku i dostosować do nich strategię firmy, a następnie system organizacyjny - wyjaśnia.

Górażdże opracowały nową strategię rynkową, która opiera się na jeszcze większej niż do tej pory koncentracji na szeroko rozumianych potrzebach klienta.

- Chcemy więc oferować nie tylko produkt, ale też wsparcie techniczne, i technologiczne, żeby odczuł prawdziwą wartość dodaną ze współpracy z nami. To długi proces, ale wiele udało się już zrealizować, jednak wzmacnianie kompetencji naszych pracowników odpowiedzialnych za sprzedaż czy poszukiwania wartościowych elementów oferty, musi być stałym elementem naszych działań - tłumaczy Ernest Jelito.
Mijający rok spółka zamknie inwestycjami na poziomie około 50 mln zł. Kolejne mają być związane między innymi z rozwojem wykorzystania paliw alternatywnych. Górażdże dodają je do współspalania w piecu do wypału klinkieru, a popiół jest w całości zagospodarowywany w procesie technologicznym.

Prezes Jelito zauważa, że na rynku dostępne są głównie paliwa o niskiej jakości energetycznej i firma musi przystosować do nich swoje instalacje. Zysk z tego jest podwójny: na składowiska, albo - co gorsza - dzikie wysypiska nie trafiają szkodliwe dla środowiska odpady, a Górażdże ograniczają zużycie paliw kopalnych.

- To co robimy, to skarb dla społeczności - podkreśla prezes Jelito.

Szanse na rozwój produkcji Górażdże upatrują w budownictwie infrastrukturalnym (drogi, mosty), szczególnie w planowanym rządowym programie przebudowy Odry dla żeglugi. Nadzieje firma wiąże też z rozwojem budownictwa mieszkaniowego, w którym beton jest coraz chętniej stosowanym materiałem.

Z myślą o inwestycjach infrastrukturalnych Górażdże Cement właśnie wprowadziły na rynek nowy produkt, jak podkreśla prezes, bardzo trudny do wytworzenia ze względów surowcowych. To cement niskoalkaliczny, wykorzystywany głównie w budownictwie drogowo-mostowym. Producent chce przekonać do niego m.in. wykonawców betonowych dróg.

- W budowie nie są one już dziś droższe niż drogi asfaltowe, a kiedy porównamy koszty użytkowania - są tańsze - zapewnia Ernest Jelito. Z kolei dla realizujących program przywrócenia żeglowności na Odrze spółka przygotowała certyfikację całej palety produktów, które w takiego typu pracach budowlano-inżynieryjnych mogą być wykorzystywane. Produkty specjalne w naszej branży to przyszłość - podkreśla Ernest Jelito.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska