Polskie autostrady jak tory wyścigowe. Kierowcy potrafią jechać z prędkością nawet 300 km/h!

Piotr Guzik
Piotr Guzik
Około 20 procent – a więc co piąty pojazd – o masie do 3,5 tony przekracza dopuszczalną prędkość na autostradzie - 140 km/h. Pixabay - zdjęcie ilustracyjne
Około 10 tysięcy – tyle pojazdów przekroczyło w 2019 roku prędkość 200 km/h na odcinku autostrady A4 pomiędzy Krapkowicami a Kędzierzynem-Koźlem. Z raportu Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych wynika, że kierowcy traktują autostrady jak tory wyścigowe. Zaradzić temu mają odcinkowe pomiary prędkości.

W raporcie GDDKiA czytamy, że obecnie w Polsce mamy łącznie ponad 4200 kilometrów autostrad i dróg ekspresowych. Drogowcy wskazują, że rośnie liczba bezkolizyjnych rozwiązań komunikacyjnych i przybywa nowoczesnej infrastruktury drogowej, dzięki czemu maleje ogólna liczba wypadków.

Potwierdzają to statystyki.

„W 2019 roku na drogach krajowych doszło do 5600 wypadków, w których zginęło blisko 1000 osób, a 7110 zostało rannych. Dla porównania, 10 lat temu na sieci dróg administrowanych przez GDDKiA było 8589 wypadków, w których zginęło blisko 1500 osób, a około 12 000 zostało rannych" - wskazuje GDDKiA.

„Teoretycznie na tej nowoczesnej sieci drogowej nie powinno dochodzić do tragicznych w skutkach zdarzeń, bo bezpieczna droga nie powinna być czynnikiem ryzyka. W praktyce dochodzi do niebezpiecznych zdarzeń i to wyjątkowo tragicznych w skutkach. Ich przyczyną są zachowania kierowców - głównie przekroczenia dopuszczalnej prędkości i bardzo często są to przekroczenia ekstremalne” - czytamy w raporcie GDDKiA.

Czytaj także

Informacje na ten temat pochodzą z nowoczesnych urządzeń pomiarowych stale monitorujących ruch na autostradach, drogach ekspresowych, a także 73 punktach dróg krajowych. Autorzy raportu podkreślają, że skala rejestrowanych przez nie przekroczeń dopuszczalnych prędkości wzrasta lawinowo. I podają konkretne przykłady. Szczegóły w galerii.

GDDKiA podkreśla, że autostrada to nie jest zamknięty tor wyścigowy, ale droga publiczna.

„Współpracujemy z Głównym Inspektoratem Transportu Drogowego, aby odcinkowy pomiar prędkości pojawił się m.in. na S2 i S8 w Warszawie i oraz na A1 między Tuszynem i Częstochową. Zdaniem specjalistów od bezpieczeństwa ruchu drogowego odcinkowy pomiar prędkości jest najskuteczniejszym narzędziem zapobiegającym przekraczaniu prędkości” – kwitują autorzy raportu.

Stacja pomiarowa w Prądach na autostradzie A4 (woj. podkarpackie) zarejestrowała w sierpniu 2019 roku 557 pojazdów, które jechały z prędkością ponad 200 km/h.

Sprzedam czołg, czyli wojskowe aukcje na pojazdy z demobilu

Wideo

Komentarze 6

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

T
T

Taka uwaga - jeżeli nadal mają być bramki to po co odcinkowe pomiary prędkości? porównanie godziny odebrania biletu i jego skasowania przy wyjeździe i już wiadomo, ile kto jechał. :-)

G
Gość
12 września, 8:23, Gość:

Lepsze fotoradary co kilka kilometrów

Jakie lepsze jak na autostradach niema żadnych

G
Gość

Gdy maksymalna prędkość na autostradzie to 90 km/h lub więcej, a jej przekroczenie wynosi: – od 36 km/h do 40 km – 10 650 koron (ok. 4 607 złotych)

https://www.mojanorwegia.pl/transport-i-komunikacja/taryfikator-mandatow-w-norwegii-3000-zlotych-kary-i-utrata-uprawnien-za-zbyt-szybka-jazde-14128.html

G
Gość
12 września, 8:24, Gość:

https://gazetawroclawska.pl/dramatyczny-wypadek-na-s3-ciezarowki-zmiazdzyly-osobowke/ar/c1-15175018

Nie wolno ( nie jest wskazane) wjeżdżanie między TIRy, bo często kierowca nie widzi osdobówki i dojeżdża na zderzak do nastepnego TIRa . Częste wypadki na A4.

Ale niestety przy 2 pasach - jeden zajęty przez TIRy, kierowcy osobówek wymuszają zjazd między TIRy, bo się spieszą i jadą szybciej niż poprzedni samochód osobowy. Brak POLICJI i fotoradarów.

G
Gość

https://gazetawroclawska.pl/dramatyczny-wypadek-na-s3-ciezarowki-zmiazdzyly-osobowke/ar/c1-15175018

G
Gość

Lepsze fotoradary co kilka kilometrów

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3