Polskie firmy chcą kupować inne przedsiębiorstwa

Oprac. Edyta Hanszke
Raport Grant Thornton International Business Report jest dorocznym badaniem przeprowadzanym wśród kadry zarządzającej spółek niepublicznych na całym świecie.  (fot. sxc)
Raport Grant Thornton International Business Report jest dorocznym badaniem przeprowadzanym wśród kadry zarządzającej spółek niepublicznych na całym świecie. (fot. sxc)
Niemal 60% polskich przedsiębiorstw niepublicznych planuje w okresie najbliższych trzech lat zakup innego podmiotu gospodarczego. Tak wynika z raportu przygotowanego przez firmę doradczą Grant Thornton.

To wynik przewyższający nie tylko średnią światową (wynoszącą obecnie 37%), ale także prognozy przedsiębiorstw z najbardziej rozwiniętych krajów Unii Europejskiej i plany prezentowane przez przedsiębiorstwa z pozostałych rejonów świata – w tym krajów rozwijających się.

Tylko w ciągu roku odsetek polskich firm zainteresowanych rozwojem poprzez fuzje i przejęcia wzrósł niemal o 30%.

Skąd taki optymizm?

Świat

Z raportu Grant Thornton wynika jednocześnie, że odsetek firm planujących

w okresie najbliższych trzech lat akwizycje wzrósł także w Europie kontynentalnej – z 30 do 36%. Nie jest więc tak wysoki jak w Polsce.

Swoje plany zrewidowały natomiast gospodarki krajów rozwijających się z grupy BRIC (Brazylia, Rosja, Indie i Chiny). Już tylko 41% przedsiębiorstw niepublicznych z tego regionu poszukuje podmiotów do przejęcia, przy 59% w roku ubiegłym.

Co ważne, przedsiębiorstwa na całym świecie wykazują znacznie mniejszą skłonność do pozyskiwania kapitału poprzez emisje publiczne. Udział respondentów rozważających wejście na giełdę spadł w ujęciu globalnym

z 22 do tylko 10%.

Raport Grant Thornton International Business Report jest dorocznym badaniem przeprowadzanym wśród kadry zarządzającej spółek niepublicznych na całym świecie.

Po raz pierwszy sporządzony został w 1992 roku. Obecnie obejmuje swym zasięgiem 7200 przedsiębiorstw w 36 krajach, dostarczając dane na temat lokalnych, regionalnych

i globalnych trendów dot. aspektów ekonomicznych wpływających na sektor zwany często „motorem światowej gospodarki”. Badanie jest przeprowadzane przez Experian Business Strategies Ltd.

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska