Polskie koleje są najbardziej niebezpieczne w Unii Europejskiej

Daniel PolakZaktualizowano 
Karolina Rzepka, pasażerka, którą spotkaliśmy w Kędzierzynie-Koźlu, przyznaje, że polskie koleje są niedoinwestowane. - Brudne dworce, spóźniające się pociągi to codzienność - mówi.
Karolina Rzepka, pasażerka, którą spotkaliśmy w Kędzierzynie-Koźlu, przyznaje, że polskie koleje są niedoinwestowane. - Brudne dworce, spóźniające się pociągi to codzienność - mówi. Daniel Polak
W 2010 roku w Polsce zanotowano 449 wypadków na torach, w których zginęły 283 osoby.

Pani Katarzyna z Kędzierzyna-Koźla jest pracownikiem nastawni z prawie 10-letnim stażem, pracuje w Gliwicach. Przez całą noc z soboty na niedzielę śledziła w telewizji relacje z akcji ratowniczej po wypadku pociągów pod Szczekocinami.

- Od razu pomyślałam o dyżurnym ruchu, który musiał popełnić katastrofalny błąd. I faktycznie wszystko wskazuje na to, że jeden z nich zapomniał przestawić zwrotnicę, co doprowadziło do śmierci 16 osób. Naszą pracę można porównać do pracy kontrolerów ruchu lotniczego. Różnica jest taka, że tam trafiają najlepsi, świetnie wyszkoleni ludzie, którzy zarabiają po kilkanaście tysięcy złotych. Tymczasem ja po kilku latach pracy nie mam nawet 2 tysięcy zł na rękę. To dlatego wśród pracowników PKP jest coraz większe zniechęcenie, a do pracy wkrada się rutyna - opowiada pani Katarzyna. - Nie ukrywam, że i w mojej firmie pracują ludzie z przypadku, którzy nie mają predyspozycji do tak odpowiedzialnej pracy. Może po to tej tragedii coś się zmieni. Szkoda jednak, że wszelkie zmiany na kolei pisane są ludzką krwią.

W Polsce jest 19 tysięcy kilometrów linii kolejowych, po których prowadzi 37 tysięcy kilometrów torów, z czego na Opolszczyźnie nieco ponad 1,5 tysiąca km. PKP Polskie Linie Kolejowe oceniają, że tylko 37 procent wszystkich linii w Polsce jest w dobrym stanie. Tyle samo określono jako "w stanie dostatecznym", co oznacza, że pociągi muszą zwalniać na trasie. Aż jedna czwarta linii jest w stanie niezadowalającym i wymaga natychmiastowych nakładów na remonty.

Z raportu Europejskiej Agencji Kolejowej wynika, że polskie linie są najniebezpieczniejsze w Unii Europejskiej. Co szósty wypadek w krajach wspólnoty ma miejsce właśnie u nas. W 2010 roku w Polsce zanotowano 449 wypadków na torach, w których zginęły 283 osoby.

Dlaczego tak się dzieje - czytaj we wtorkowym wydaniu Nowej Trybuny Opolskiej.

polecane: Flesz - e-papieros zagraża zdrowiu

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 12

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

p
pan mechanik

ludzie pkp zeszło całkiem na psy gdyby pasząer widział z przodu lokomotywy po czym się jezdzi to by nikt nie wsiadł do pociągu może zorganizować ściepę na bukiet kwiatów dla pana ministra nowaka to może odwdzięczy się remontem torów

e
edek

Moralnie i posrednio to za ten wypadek to odpowiadaja wszystkie zwiazki zawodowe dzialajace na koleji i wszyscy rzadzacy , bo kolej traktuja jak dojna krowe , co wydoic z kasy i spier..............lac z tad. Teraz jak wypadek , to wszyscy ( zwiazkowcy ,politycy) wylewaja łzy do kamer i udaja troskliwych. Za tydzien , dwa , sprawa przycichnie i wszyscy zapomna do nastepnego wypadku . A bedzie coraz gorzej . To sa nastepstwa jak idioci , dorwali sie do stanowisk z nadan zwiazkowych czy partyjnych. To sa tez tego skutki jak w imie pseudo oszczednosci , jednym pracownikiem probuje sie zaorac cztery stacje , a biura , biurokracja sie rozrasta .Na torach sie ludzi zwalnia , a do biur przyjmuje

h
headbanger

W 2010 roku w Polsce zanotowano 449 wypadków na torach, w których zginęły 283 osoby.

Ta statystyka jest bardzo myląca. Większość z tych ofiar "wypadków" na torach to albo samobójcy rzucający się pod pociąg, albo kierowcy-idioci, którzy slalomem przejeżdżają przez półzapory mimo, że w oddali widać już nadjeżdżający skład. Na kierowców poszukujących "wrażeń" pomogłoby, gdyby zlikwidować przejazdy kolejowe i przynajmniej linie o największych prędkościach szlakowych przebudować na całkowicie bezkolizyjne (co jest zresztą wymogiem powyżej 160 km/h). Ale na samobójców, którzy przeskoczą ogrodzenie i rzucą się tuż przed lokomotywę, nie pomogłoby nawet to, gdybyśmy mieli najnowocześniejsze pociągi i tory w całej Europie. A właśnie samobójcy nabijają takie statystyki jak ta zacytowana. Jasne, polska kolej jest w opłakanym stanie. Ale ofiar wynikających ze złego stanu technicznego, awarii etc. jest kilka, max. kilkanaście rocznie - tyle co w jeden przeciętny weekend na drogach.

s
sss
Mam 2000zł.I tak już zostanie do emerytury.PKP PLK nie jest wstanie lepiej płacić.Ale związkowcy mają się całkiem dobrze.A panowie naczelnicy także dobrze więc czym wyżej tym lepiej.

Sluszna linia - tu trzeba zaczac. Tym panom zalezy tylko na ochronie zwiazkowych stolkow i to wlasnie im zawdzieczamy stan kolei. Wszystkie rzady o prawa do lewa sie na nich "wykoleily" bo nikt nie mial sily ani odwagi z nimi walczyc - skutecznie tez odstraszaja prywatnych inwestorow.

Zwiazkowcom szanownym za stan koleji dziekujemy serdecznie.
h
habahaba
Jaki rzad taka kolej ..zlodziejsk-rezimowy rzad mysli tylko o sobie i swoich kolesiach partyjnych .. przeciez oni nie musza korzystac z uslug PKP maja wypasione sluzbowe bryki a kolej to dla POspolstwa ktore ma tylko na nich glosowac a oni ciagle obiecuja gruszki na wierzbie ..

Ej wez daj se siana - chyba zlodziejskie rezimowe zwiazki albo laczne zasluga wszystkich poprzednich rzadow. PISowa propaganda juz siega dna. Szkolenia jakies zrobcie albo chociaz ludzi ze skonczona podstawowka rekrutujcie.
C
Codzienny pasażer

Polikwidowano szkoły kolejnictwa (np. Technikum Kolejowe w Bydgoszczy), a do pracy na kolei przychodzą ludzie przypadkowi ,,z ulicy" po przyspieszonych kursach. Dzieje się tak zresztą w wielu innych firmach, gdzie starzy, prawdziwi fachowcy odchodzący na emerytury zastępowani są przez ludzi z naboru ,,wprost z ulicy" lub po jakichś lipnych kursach potwierdzonych świstkami papieru wystawionymi przez komisję zakładową, a nie Państwową Komisję Egzaminacyjną.

Zawód kolejarza, niegdyś szanowany, zapewniający godziwy byt rodzinie kolejarza - dzisiaj schodzi na psy i ulega coraz większej degradacji.

I
ISDR

Mam 2000zł.I tak już zostanie do emerytury.PKP PLK nie jest wstanie lepiej płacić.Ale związkowcy mają się całkiem dobrze.A panowie naczelnicy także dobrze więc czym wyżej tym lepiej.

t
t.masz

Większość wypadków zdaża się na przejazdach kolejowych. Tutaj winni są kierowcy "bez mózgu".
Ostatnio siedziałem w pociągu relacji Opole - Wrocław. W okolicach Oławy mimo opuszczonych zapor auta mijały je (zapory zasłaniały tylko jeden pas ruchu). Mimo tego, że pociąg jechał. Maszynista dawał znać sygnałem nawet ale to nie pomagało. I w ten sposób "kierowcy" bez mózgu przyczyniają się do zwiększenia liczby ofiar a co za tym idzie pogorszenia statystyk.

a
adi

Podobnie jak drogi, przystanki PKS i MZK, dworce kolejowe, boczne ulice miast. Może lepiej juz więcej takich miejsc nie wymieniać, bo można się załamać i stracić wiarę w hasło: By żyło się lepiej. Wszystkim!

m
monsieur kloszard!
Jaki rzad taka kolej ..zlodziejsk-rezimowy rzad mysli tylko o sobie i swoich kolesiach partyjnych .. przeciez oni nie musza korzystac z uslug PKP maja wypasione sluzbowe bryki a kolej to dla POspolstwa ktore ma tylko na nich glosowac a oni ciagle obiecuja gruszki na wierzbie ..

Godne potwierdzenia- nic ująć nic dodać- pozdrawiam!!
c
czytelnik

tak teraz winne polskie koleje,taki przypadek jak dwa pociągi na jednym torze nie powinno miec wogóle miejsca,dawniej było większe bezpieczenstwo,teraz powinno byc lepiej bo technika bardziej rozwinieta ,a jest Gorzej,DLACZEGO!czyżby elektronika zawiodła...

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3