Jeszcze przed wyjazdem warto wykupić ubezpieczenie od rezygnacji z imprezy.
Wybierając ofertę wakacyjnego wyjazdu, upewnijmy się, że cena nam podana obejmuje wszystkie opłaty i koszty, w tym ubezpieczenie następstw nieszczęśliwych wypadków czy przejazd z lotniska do hotelu.
Sprawdźmy także, czy uwzględnia nasze preferencje, jak chociażby dopłatę za pokój z widokiem na morze.
Poradnik Lato 2011 cz 1. - Jak wypoczywać bez nerwów
Warto wyjaśnić również, co oznaczają sformułowania, np. „blisko morza”. Czy oznacza to, że mamy do niego 50, 100 czy 500 metrów? Koniecznie zapytajmy o kategorię hotelu. Nie ma jednolitych standardów kategoryzacji obiektów hotelarskich.
Trzy gwiazdki w różnych krajach mogą oznaczać co innego. Dlatego też, dla pewności, poprośmy o podanie wyposażenia danego hotelu oraz pokoju. Dowiedzmy się także, czy posiłki będą serwowane w restauracji hotelowej, czy na przykład otrzymamy talony do sieci restauracji samoobsługowych.
Umowa z biurem podróży powinna określać:
- organizatora turystyki i numer jego wpisu do rejestru oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP), a także imię i nazwisko oraz pełnioną funkcję osoby, która w jego imieniu umowę podpisała,
- miejsce pobytu lub trasę wycieczki,
- czas trwania imprezy turystycznej obejmujący rodzaj, jakość i terminy oferowanych usług,
- program imprezy turystycznej,
- rodzaj, charakter i kategorię środka transportu oraz datę, godzinę, miejsce wyjazdu i planowanego powrotu,
- położenie, rodzaj i kategorię obiektu hotelarskiego zgodnie z przepisami kraju pobytu,
- liczbę i rodzaj posiłków,
- cenę imprezy turystycznej wraz z wyszczególnieniem wszelkich koniecznych należności, podatków i opłat, jeśli nie są one zawarte w cenie oraz wyraźne sformułowanie okoliczności, które mogą spowodować podwyższenie ceny,
- rodzaj i zakres ubezpieczenia turystów oraz nazwę i adres ubezpieczyciela,
- sposób zgłaszania reklamacji związanych z wykonywaniem usług przez organizatora lub osobę z nim współpracującą wraz z podaniem terminu zgłaszania takich reklamacji.
Cena pójdzie w górę
Kupując wycieczkę czy wczasy wiele tygodni przed wyjazdem, warto zwrócić uwagę, w jakiej walucie i po jakim kursie organizator przelicza cenę wyjazdu w dniu, w którym podpisujemy umowę. Informacja ta jest ważna szczególnie, gdy kursy walut podlegają dużym wahaniom.
Jeśli w dniu podpisania umowy przedsiębiorca stosuje kursy obowiązujące kilka miesięcy wcześniej, znacznie korzystniejsze dla nas, to istnieje duże ryzyko, że cena wycieczki ulegnie zmianie.
Kiedy organizator wyjazdu może poprosić o dopłatę do ceny?
Tylko pod warunkiem, że umieścił w umowie odpowiedni zapis. Oczywiście zmiana ceny nie jest dowolna!
Może ona być związana wyłącznie ze znaczącym wzrostem:
- kursów walut,
- kosztów transportu,
- podatków,
- opłat urzędowych, lotniskowych czy przeładunkowych.
Nie mogą żądać kary
Ale nawet wówczas mamy prawo nie zgodzić się na zaproponowane warunki i odstąpić od umowy. Wówczas biuro powinno nam zwrócić całą wpłaconą kwotę, bez żądania kary. Warto też zaznaczyć, że w okresie 20 dni przed datą wyjazdu cena ustalona w umowie nie może być podwyższona.
- Należy zawsze dokładnie czytać umowę i zwracać uwagę na wszystkie jej zapisy, żeby nie przeżyć niespodzianki na kilka dni przed wyjazdem. Często istotne zapisy, między innymi te dotyczące zmiany cen wycieczki, umieszczane są nie w umowie, ale w warunkach uczestnictwa, które są jej integralną częścią. Jednak przeważnie klienci nie przywiązują do nich większej wagi - zauważa Piotr Woś z Internetowego Centrum Podróży eSKY.pl.
Zwrócą nam pieniądze
Organizatorzy często przyznają sobie prawo do zmiany programu imprezy oraz jej warunków (w tym kategorii hotelu, jego położenia itp.) w stosunku do informacji zawartych w katalogu lub umowie bez przyznania turyście możliwości bezkosztowego odstąpienia od kontraktu.
Tymczasem, zgodnie z ustawą o usługach turystycznych, w przypadku gdy przedsiębiorca jest zmuszony zmienić istotne warunki kontraktu, przykładowo kategorię hotelu - powinien niezwłocznie nas o tym powiadomić.
W takiej sytuacji mamy prawo do odstąpienia od umowy i natychmiastowego zwrotu całej wpłaty, bez obowiązku zapłaty kary umownej.
Ważne
Bez względu na nazwę oferty: „first minute” czy „last minute” przysługuje nam pełen zakres ochrony przewidziany przepisami, np. w przypadku zmiany ceny. Niektóre biura podróży oferują możliwość wykupienia ubezpieczenia, które pokrywa koszty ewentualnego podwyższenia ceny wyjazdu. Przed jego wybraniem należy jednak uważnie zapoznać się z umową, żebyśmy wiedzieli, czy polisa obejmuje każdą sytuację podwyższenia kosztów.
Jutro w Poradniku Lato 2011 > **Co nam przysługuje, jeśli przewoźnik lub organizator wyjazdu odwołą imprezę? **
Kto musi dopłacić do podatków?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?