Poradnik Lato 2011. Czytaj umowy zawierane z biurem podróży. (cz.2.)

mediaregionalne.pl
Upewnijmy się, że cena nam podana obejmuje wszystkie opłaty i koszty, w tym ubezpieczenie następstw nieszczęśliwych wypadków czy przejazd z lotniska do hotelu. Fot. scx.hu
Upewnijmy się, że cena nam podana obejmuje wszystkie opłaty i koszty, w tym ubezpieczenie następstw nieszczęśliwych wypadków czy przejazd z lotniska do hotelu. Fot. scx.hu
Chcecie mieć pewność, że wasz wymarzony urlop za granicą nie okaże się koszmarem? Dokładnie przeczytajcie umowę z biurem podróży.

Jeszcze przed wyjazdem warto wykupić ubezpieczenie od rezygnacji z imprezy.

Wybierając ofertę wakacyjnego wyjazdu, upewnijmy się, że cena nam podana obejmuje wszystkie opłaty i koszty, w tym ubezpieczenie następstw nieszczęśliwych wypadków czy przejazd z lotniska do hotelu.

Sprawdźmy także, czy uwzględnia nasze preferencje, jak chociażby dopłatę za pokój z widokiem na morze.

Poradnik Lato 2011 cz 1. - Jak wypoczywać bez nerwów

Warto wyjaśnić również, co oznaczają sformułowania, np. „blisko morza”. Czy oznacza to, że mamy do niego 50, 100 czy 500 metrów? Koniecznie zapytajmy o kategorię hotelu. Nie ma jednolitych standardów kategoryzacji obiektów hotelarskich.

Trzy gwiazdki w różnych krajach mogą oznaczać co innego. Dlatego też, dla pewności, poprośmy o podanie wyposażenia danego hotelu oraz pokoju. Dowiedzmy się także, czy posiłki będą serwowane w restauracji hotelowej, czy na przykład otrzymamy talony do sieci restauracji samoobsługowych.

Umowa z biurem podróży powinna określać:

  • organizatora turystyki i numer jego wpisu do rejestru oraz numer identyfikacji podatkowej (NIP), a także imię i nazwisko oraz pełnioną funkcję osoby, która w jego imieniu umowę podpisała,
  • miejsce pobytu lub trasę wycieczki,
  • czas trwania imprezy turystycznej obejmujący rodzaj, jakość i terminy oferowanych usług,
  • program imprezy turystycznej,
  • rodzaj, charakter i kategorię środka transportu oraz datę, godzinę, miejsce wyjazdu i planowanego powrotu,
  • położenie, rodzaj i kategorię obiektu hotelarskiego zgodnie z przepisami kraju pobytu,
  • liczbę i rodzaj posiłków,
  • cenę imprezy turystycznej wraz z wyszczególnieniem wszelkich koniecznych należności, podatków i opłat, jeśli nie są one zawarte w cenie oraz wyraźne sformułowanie okoliczności, które mogą spowodować podwyższenie ceny,
  • rodzaj i zakres ubezpieczenia turystów oraz nazwę i adres ubezpieczyciela,
  • sposób zgłaszania reklamacji związanych z wykonywaniem usług przez organizatora lub osobę z nim współpracującą wraz z podaniem terminu zgłaszania takich reklamacji.

Cena pójdzie w górę

Kupując wycieczkę czy wczasy wiele tygodni przed wyjazdem, warto zwrócić uwagę, w jakiej walucie i po jakim kursie organizator przelicza cenę wyjazdu w dniu, w którym podpisujemy umowę. Informacja ta jest ważna szczególnie, gdy kursy walut podlegają dużym wahaniom.

Jeśli w dniu podpisania umowy przedsiębiorca stosuje kursy obowiązujące kilka miesięcy wcześniej, znacznie korzystniejsze dla nas, to istnieje duże ryzyko, że cena wycieczki ulegnie zmianie.

Kiedy organizator wyjazdu może poprosić o dopłatę do ceny?

Tylko pod warunkiem, że umieścił w umowie odpowiedni zapis. Oczywiście zmiana ceny nie jest dowolna!

Może ona być związana wyłącznie ze znaczącym wzrostem:

  • kursów walut,
  • kosztów transportu,
  • podatków,
  • opłat urzędowych, lotniskowych czy przeładunkowych.

Nie mogą żądać kary

Ale nawet wówczas mamy prawo nie zgodzić się na zaproponowane warunki i odstąpić od umowy. Wówczas biuro powinno nam zwrócić całą wpłaconą kwotę, bez żądania kary. Warto też zaznaczyć, że w okresie 20 dni przed datą wyjazdu cena ustalona w umowie nie może być podwyższona.

- Należy zawsze dokładnie czytać umowę i zwracać uwagę na wszystkie jej zapisy, żeby nie przeżyć niespodzianki na kilka dni przed wyjazdem. Często istotne zapisy, między innymi te dotyczące zmiany cen wycieczki, umieszczane są nie w umowie, ale w warunkach uczestnictwa, które są jej integralną częścią. Jednak przeważnie klienci nie przywiązują do nich większej wagi - zauważa Piotr Woś z Internetowego Centrum Podróży eSKY.pl.

Zwrócą nam pieniądze

Organizatorzy często przyznają sobie prawo do zmiany programu imprezy oraz jej warunków (w tym kategorii hotelu, jego położenia itp.) w stosunku do informacji zawartych w katalogu lub umowie bez przyznania turyście możliwości bezkosztowego odstąpienia od kontraktu.

Tymczasem, zgodnie z ustawą o usługach turystycznych, w przypadku gdy przedsiębiorca jest zmuszony zmienić istotne warunki kontraktu, przykładowo kategorię hotelu - powinien niezwłocznie nas o tym powiadomić.

W takiej sytuacji mamy prawo do odstąpienia od umowy i natychmiastowego zwrotu całej wpłaty, bez obowiązku zapłaty kary umownej.

Ważne

Bez względu na nazwę oferty: „first minute” czy „last minute” przysługuje nam pełen zakres ochrony przewidziany przepisami, np. w przypadku zmiany ceny. Niektóre biura podróży oferują możliwość wykupienia ubezpieczenia, które pokrywa koszty ewentualnego podwyższenia ceny wyjazdu. Przed jego wybraniem należy jednak uważnie zapoznać się z umową, żebyśmy wiedzieli, czy polisa obejmuje każdą sytuację podwyższenia kosztów.

Jutro w Poradniku Lato 2011 > **Co nam przysługuje, jeśli przewoźnik lub organizator wyjazdu odwołą imprezę? **

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kto musi dopłacić do podatków?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska