Powrót legendy

Michał Wandrasz
Po ponad 35 latach jest szansa, że na polskie drogi znowu zawita kultowy junak. Będzie to jego zupełnie nowe wcielenie.

Junak odegrał bardzo ważną rolę w powojennej historii motoryzacji w Polsce. Był największym motocyklem produkowanym seryjnie i stanowił dla polskich motocyklistów namiastkę ciężkiego motocykla turystycznego.

Oficjalna prezentacja junaka odbyła się w sierpniu 1954 roku na Wystawie X-lecia we Wrocławiu. Dopiero w czerwcu 1955 roku zapadły decyzje o seryjnej produkcji w Szczecińskiej Wytwórni Sprzętów Metalowych. Dostawcą czterosuwowych silników była Wytwórnia Sprzętu Mechanicznego w Łodzi. Pierwsze egzemplarze podwozi junaków wykonano w Szczecinie wiosną 1956 roku.
Pod koniec 1959 roku taśmę montażową opuścił dziesięciotysięczny motocykl. Nadchodziły także pierwsze zamówienia eksportowe, a na potrzeby klubów sportowych wykonano krótkie serie motocykli rajdowych i motokrosowych.
Prototyp nowego motocykla wykonano w Szczecinie na przełomie lat 1962/1963. Nieco wcześniej, w sierpniu 1962 roku, obchodzono w SFM kolejny jubileusz. Okazją było wyprodukowanie pięćdziesięciotysięcznego junaka. W tym roku zakład osiągnął docelową zdolność produkcyjną, to znaczy 20 000 maszyn rocznie.

Ostatnią nowością ze Szczecina była odmiana trójkołowca B20 wyposażona w kabinę kierowcy dobrze chroniącą przed deszczem i wiatrem. Pojazd ten również nie trafił jednak do masowego odbiorcy. Na początku 1965 roku zapadła decyzja o wstrzymaniu produkcji motocykli w SFM. Ostatnie junaki zmontowano tu w połowie tego roku w partii liczącej 2680 egzemplarzy. Ogółem w Szczecińskiej Fabryce Motocykli zmontowano 91 400 junaków.
Od zaprzestania produkcji junaka było wiele prób wskrzeszenia marki, lecz żadna nie zakończyła się sukcesem. Przełom nastąpił w 1999 roku, kiedy to rozpoczęto wielomiesięczne negocjacje z właścicielem praw do Junaka - szczecińską firmą POLMO. Wiosną ubiegłego roku podpisano ostateczną umowę.

Powołano wtedy firmę Junak Motor, składającą się całkowicie z polskiego kapitału i do niej przekazano wszelkie prawa dotyczące marki, a także istniejącą dokumentację techniczną motoru. Niestety, nic więcej w zakładach POLMO się nie zachowało.
Firma powołała zespół składający się z polskich inżynierów i profesorów. Ich zadaniem było skonstruowanie nowego modelu junaka. Ze względu na brak doświadczenia polskich konstruktorów firma zdecydowała się na wystąpienie o pomoc do partnera zagranicznego. Ostatecznie umowę podpisano z jedną z największych firm w Korei - Hyosung Corporation, której zakłady rocznie produkują 150 000 sztuk jednośladów.
Biuro konstrukcyjne Hyosung działa w kooperacji z Suzuki. Tam powstał następca junaka - motocykl, który nazwano Junak Millennium. Przy okazji powstał również skuter Junak Qumpel i czterokołowiec Pionier, które ze względu na zapotrzebowanie na rynku firma zdecydowała się wprowadzić do sprzedaży równolegle z modelem flagowym.
Ze względu na to, że trudno jest dzisiaj określić wielkość popytu, postanowiono, że produkcja motocykli będzie odbywać się w Korei. Jak zapewniają szefowie firmy Junak Motor, jest ona w każdej chwili gotowa do rozpoczęcia produkcji na terenie kraju, lecz produkcja taka jest opłacalna przy sprzedaży nie mniej niż 10 tysięcy sztuk rocznie. W Polsce w całym ubiegłym roku sprzedano około 6 tysięcy nowych jednośladów wszystkich marek.
Do tej chwili firma Junak Motor zainwestowała w projekt 6 milionów złotych i do końca bieżącego roku zapowiada zainwestowanie kolejnych 3 milionów. Jeśli popyt na motory tej marki będzie duży, w przyszłym roku rozpocznie się budowa fabryki junaka, która pochłonie następne 8 mln złotych.
Nowego junaka napędza czterosuwowy silnik V-Twin o pojemności 250 ccm i mocy 28 koni mechanicznych. Motocykl ma kosztować około 17,5 tysiąca złotych.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3