Prace nad elektrycznym iXAR-em przenoszone są z Nysy do Parku Naukowo-Technologicznego w Opolu

Sławomir Draguła
Sławomir Draguła
Powstający na Opolszczyźnie samochód docelowo ma spełnić przepisy i limity prawa jazdy kategorii B1, co pozwoliłoby na kierowanie tymi autami również młodzieży od lat 16.
Powstający na Opolszczyźnie samochód docelowo ma spełnić przepisy i limity prawa jazdy kategorii B1, co pozwoliłoby na kierowanie tymi autami również młodzieży od lat 16. Facebook producenta
Obecnie trwają prace nad drugim prototypem iXAR-a, elektrycznego, miejskiego samochodu. Pierwszy wyjechał na drogi Opolszczyzny w zeszłym roku. Budowa pojazdu została też przeniesione z Nysy do Opola.

Firma Proto Cars zajmująca się budową samochodów wyścigowych i rajdowych, zakupiła 100 procent udziałów nyskiej spółki, która do tej pory zajmowała się tworzeniem iXAR-a, małego samochodu elektrycznego.

Mamy nadzieję, że będzie to gwarantem dalszego, dynamicznego rozwoju całego projektu iXAR - mówi Paweł Dytko, prezes zarządu nyskiej firmy iXAR. - Dodatkowo nawiązaliśmy bardzo dobrą współpracę z Parkiem Naukowo-Technologicznym w Opolu, w którym będzie także siedziba spółki. iXAR od marca 2020 roku będzie ”tworzony” już na ul. Technologicznej w Opolu.

Obecnie trwają prace nad drugim prototypem tego elektrycznego, miejskiego samochodu. Pierwszy wyjechał na drogi w 2019 roku. Napędzany jest silnikiem o mocy ponad 20 KM, zasilanym energią gromadzoną w bateriach żelowych.

Z poprzedniego auta zapożyczyliśmy na przykład akumulatory, natomiast karoseria, silniki i wnętrze to będzie nowy projekt - mówi Paweł Dytko. - Mamy nadzieję, że zaprocentuje tutaj współpraca z opolskim parkiem technologicznym.

Przypomnijmy, że nyska firma brała udział w konkursie ElektroMobility Poland pod koniec 2017 roku na prototyp auta elektrycznego, ale nie zakwalifikowała się do następnych etapów, tak jak większość firm.

Od tego czasu prowadzi prace rozwojowe nad prototypem we własnym zakresie, nie korzysta ze wsparcia i dofinansowania funduszy narodowych czy europejskich.

Powstający na Opolszczyźnie samochód docelowo ma otrzymać silnik elektryczny o mocy do 15 kW i zostanie skonstruowany oraz homologowany według przepisów kategorii L7e, czyli tzw. microcar, by spełnić przepisy i limity prawa jazdy kategorii B1, co pozwoliłoby na kierowanie tymi autami również młodzieży od lat 16.

Mało tego, Proto Cars będzie wkrótce produkowała również specjalne, lekkie lawety do przewozu aut - pod marką Proto Trailers.

Z pewnością będziemy wykorzystywać je także do przewozu iXARa na różne eventy - kończy Paweł Dytko.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska