Prace nad elektrycznym iXAR-em przenoszone są z Nysy do Parku Naukowo-Technologicznego w Opolu

Sławomir Draguła
Sławomir Draguła
Powstający na Opolszczyźnie samochód docelowo ma spełnić przepisy i limity prawa jazdy kategorii B1, co pozwoliłoby na kierowanie tymi autami również młodzieży od lat 16.
Powstający na Opolszczyźnie samochód docelowo ma spełnić przepisy i limity prawa jazdy kategorii B1, co pozwoliłoby na kierowanie tymi autami również młodzieży od lat 16. Facebook producenta
Obecnie trwają prace nad drugim prototypem iXAR-a, elektrycznego, miejskiego samochodu. Pierwszy wyjechał na drogi Opolszczyzny w zeszłym roku. Budowa pojazdu została też przeniesione z Nysy do Opola.

Firma Proto Cars zajmująca się budową samochodów wyścigowych i rajdowych, zakupiła 100 procent udziałów nyskiej spółki, która do tej pory zajmowała się tworzeniem iXAR-a, małego samochodu elektrycznego.

Mamy nadzieję, że będzie to gwarantem dalszego, dynamicznego rozwoju całego projektu iXAR - mówi Paweł Dytko, prezes zarządu nyskiej firmy iXAR. - Dodatkowo nawiązaliśmy bardzo dobrą współpracę z Parkiem Naukowo-Technologicznym w Opolu, w którym będzie także siedziba spółki. iXAR od marca 2020 roku będzie ”tworzony” już na ul. Technologicznej w Opolu.

Obecnie trwają prace nad drugim prototypem tego elektrycznego, miejskiego samochodu. Pierwszy wyjechał na drogi w 2019 roku. Napędzany jest silnikiem o mocy ponad 20 KM, zasilanym energią gromadzoną w bateriach żelowych.

Z poprzedniego auta zapożyczyliśmy na przykład akumulatory, natomiast karoseria, silniki i wnętrze to będzie nowy projekt - mówi Paweł Dytko. - Mamy nadzieję, że zaprocentuje tutaj współpraca z opolskim parkiem technologicznym.

Przypomnijmy, że nyska firma brała udział w konkursie ElektroMobility Poland pod koniec 2017 roku na prototyp auta elektrycznego, ale nie zakwalifikowała się do następnych etapów, tak jak większość firm.

Od tego czasu prowadzi prace rozwojowe nad prototypem we własnym zakresie, nie korzysta ze wsparcia i dofinansowania funduszy narodowych czy europejskich.

Powstający na Opolszczyźnie samochód docelowo ma otrzymać silnik elektryczny o mocy do 15 kW i zostanie skonstruowany oraz homologowany według przepisów kategorii L7e, czyli tzw. microcar, by spełnić przepisy i limity prawa jazdy kategorii B1, co pozwoliłoby na kierowanie tymi autami również młodzieży od lat 16.

Mało tego, Proto Cars będzie wkrótce produkowała również specjalne, lekkie lawety do przewozu aut - pod marką Proto Trailers.

Z pewnością będziemy wykorzystywać je także do przewozu iXARa na różne eventy - kończy Paweł Dytko.

Strefa Biznesu: Przedsiębiorców czeka prawdziwa rewolucja z KSeF

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 16

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Fajne autko. Kibicuje.

G
Gość
22 lutego, 15:11, Gość:

Patrząc na wyniki finansowe parku w Opolu, to już widzę olbrzymi sukces biznesowy. To oczywiście był żart.

A co ma piernik do wiatraka?

G
Gość

Patrząc na wyniki finansowe parku w Opolu, to już widzę olbrzymi sukces biznesowy. To oczywiście był żart.

G
Gość
22 lutego, 08:33, Gnido:

I tak nic z tego nie będzie, za mało kapitału ,za mało mocy przerobowych, za mała firma aby się przebić i robić to na dużą skalę, zbyt długo już trwa chwalenie się jednym autem i nic więcej...

22 lutego, 12:04, Igma:

Meckern – Jammern – Raunzen!

Exzellent.

Ale oni tego nie beda produkowac.albo sprzedadza patent albo znajda inwestora. Po drugie to ich problem. Najlepuej jak ty pierdziec w stolek i pisac bzdury.

I
Igma
22 lutego, 08:33, Gnido:

I tak nic z tego nie będzie, za mało kapitału ,za mało mocy przerobowych, za mała firma aby się przebić i robić to na dużą skalę, zbyt długo już trwa chwalenie się jednym autem i nic więcej...

Meckern – Jammern – Raunzen!

Exzellent.

G
Gość
22 lutego, 10:18, Gość:

Będą mogli go prowadzić 16 latkowie.Teraz 18 latkowie zabijają się jak muchy to po 16 latkach zabraknie miejsc na cmentarzu

ZRzrobiłem prawko w wieku 16 lat przejechałem 100000 motocyklami milom autami mam 70 i żyję

!6 lat to dobry wiek - młody jeszcze się boi -18 już łapie arogancję

G
Gość
22 lutego, 08:33, Gnido:

I tak nic z tego nie będzie, za mało kapitału ,za mało mocy przerobowych, za mała firma aby się przebić i robić to na dużą skalę, zbyt długo już trwa chwalenie się jednym autem i nic więcej...

Oni robia prototyp i dokumentacje. Aby produkowac potrzebny bedzie inwestor. Ale jak beda dobre prototypy to moze sie znajdzie. Trzymam kciuki. Do odwaznych swiat nalezy.

G
Gość
22 lutego, 10:22, Gość:

Zapożyczyliśmy akumulatory zaś karoseria i wnetrze bedą inne.Z takimi projektantami to daleko nie zajdziemy.Tak d ługo będzie firma istnieć jak długo będą dotacja.Skończy się tak jak z korwetą.15 lat budowy miliardy wywalone w błoto i skończyło sie na patrolowcu czyli dużej motorówce.

Czytaj dokladnie robia to bez dotacji za swoje

G
Gość

Zapożyczyliśmy akumulatory zaś karoseria i wnetrze bedą inne.Z takimi projektantami to daleko nie zajdziemy.Tak d ługo będzie firma istnieć jak długo będą dotacja.Skończy się tak jak z korwetą.15 lat budowy miliardy wywalone w błoto i skończyło sie na patrolowcu czyli dużej motorówce.

G
Gość

Będą mogli go prowadzić 16 latkowie.Teraz 18 latkowie zabijają się jak muchy to po 16 latkach zabraknie miejsc na cmentarzu

G
Gość

A jaka jest cena produkcji akumulatora??? Dwa lata jezdzenia kopcacym dieslem!!!!

Taka cena lepiej dieslem walic za vrosze niz za prad placic.przeciez wyniki mowia za siebie najtaniej lpg potem dizlem potem benzin

G
Gość

To jedno z tych 3 milionów ktore obiecal Morawiecki?

G
Gnido

I tak nic z tego nie będzie, za mało kapitału ,za mało mocy przerobowych, za mała firma aby się przebić i robić to na dużą skalę, zbyt długo już trwa chwalenie się jednym autem i nic więcej...

G
Gość

Samochody elektryczne nie są ekologiczne? Zaskakujące wyniki badań

https://www.motofakty.pl/artykul/samochody-elektryczne-nie-sa-ekologiczne-zaskakujace-wyniki-badan.html

Powodem tak dużej emisji CO2 aut elektrycznych jest duże emisja przy produkcji baterii i emisja podczas produkcji energii elektrycznej.

Wcześniejsze badania szwedzkiego Instytutu Środowiska wykazały, że wyprodukowanie 1 kWh pojemności akumulatora generuje od 150 do 200 kg CO2, który emitowany jest do atmosfery przez zakład produkcyjny. Przykładowo Nissan Leaf ma akumulatory o pojemności 40 kWh.

Warto zaznaczyć, że zależność pojemności baterii od emisji CO2 jest liniowa, rośnie wprost proporcjonalnie. Nie jest tak, że w większym akumulatorze emisja CO2 na 1 kWh jest mniejsza.

Naukowcy oszacowali również, ile trzeba jeździć samochodami spalinowymi, by wyemitować tyle CO2, ile wyprodukował przemysł przy produkcji akumulatorów. Wynik to ponad 2,5 roku dla baterii Nissana Leafa.

Eksperci Światowego Forum Ekonomicznego twierdzą, że samochody elektryczne staną się bardziej ekologiczne od aut napędzanych silnikami Diesla dopiero po przejechaniu 125 tys. km. A w porównaniu z benzynowymi po pokonaniu 60 tys. km. Wspomniana kalkulacja dotyczy rynku w Niemczech gdzie 30 proc. energii pochodzi ze źródeł odnawialnych.

G
Gość

jak będzie kosztował max 5000 zl to biorę w ciemno

Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska
Dodaj ogłoszenie