Pracujesz w Holandii? Skorzystaj z darmowej porady!

Edyta Hanszke [email protected] 77 44 32 587
Ewa Pietruszka z OKAP zaprasza na dyżury ekspertów. (fot. archiwum)
Ewa Pietruszka z OKAP zaprasza na dyżury ekspertów. (fot. archiwum)
Eksperci od podatków zagranicznych dyżurują w siedzibie Ogólnopolskiego Konwentu Agencji Pracy w Opolu.

- Dlaczego muszę oddać pod koniec roku część pieniędzy wypłaconych mi przez holenderski urząd skarbowy Belastingdienst jako dodatek do ubezpieczenia Zorgtoeslag?

Zobacz: Zawieramy umowę z agencją pośrednictwa pracy

- Dodatek do ubezpieczenia Zorgtoeslag jest wypłacany za każdy przepracowany miesiąc w Holandii. Jeżeli pracownik starał się o dodatek do ubezpieczenia na cały rok, a przepracował osiem miesięcy, to za pozostałe cztery musi zwrócić pieniądze do Belastingdienst.

Jeżeli np. 1 stycznia 2009 r. pracownik złożył wniosek o wypłatę dodatku Zorgtoeslag, a pracę w Holandii zakończył 31 sierpnia 2009 r., trzeba niezwłocznie powiadomić Belastingdienst, aby wstrzymać wypłacanie dodatku za resztę roku. W ten sposób unikniemy konieczności zwrotu.

- Czy holenderski urząd podatkowy może wezwać pismem do rozliczenia podatkowego za dany rok?

- Tak. Holenderski urząd podatkowy dzieli podatników na krajowych i zagranicznych. Podatnik krajowy, który osiągnął dochód za dany rok podatkowy w Holandii, może być wezwany do rozliczenia podatkowego poprzez specjalny list - Aangiftebrief lub PIT podatkowy - Aangiftebiljet.

Zobacz: Czy wiesz, że jeśli pracowałeś za granicą, to masz prawo do zasiłków?

W każdym określony jest termin rozliczenia i należy bezwzględnie go przestrzegać. W roku 2009 dla niektórych podatników holenderski urząd podatkowy wydłużył ten termin do 1 lipca br.

Jeżeli w danym roku podatkowym podatnik nie osiągnął żadnych dochodów, a mimo tego otrzymał „wezwanie do rozliczenia”, ma obowiązek to zrobić. W przeciwnym razie holenderski urząd podatkowy może ukarać go karą pieniężną za zaniedbanie.

- Jakie warunki muszę spełnić, aby otrzymać w Holandii zasiłek dla bezrobotnych?

- Jeśli straciłeś pracę w Holandii, możesz ubiegać się o zasiłek dla bezrobotnych (tzw. WW), który przyznaje holenderski urząd pracy UWV. Warunkiem koniecznym jest pozostanie w Holandii i aktywne poszukiwanie pracy.

W niektórych przypadkach można przez maksymalnie trzy miesiące po powrocie do Polski zachować prawo do holenderskiego zasiłku. W tym celu należy złożyć w UWV wniosek o wydanie formularza E 303.

Zobacz: Good bye Poland for holiday

Prawo do zasiłku dla bezrobotnego przysługuje osobie, której okres stażu pracy na terytorium Holandii wynosi co najmniej 26 tygodni. Tego prawa nie nabywają jednak osoby, które dojeżdżały co tydzień lub częściej do Holandii ze swojego stałego miejsca zamieszkania (na przykład z Polski, Niemiec) oraz prowadzący własną działalność gospodarczą.

Po utracie pracy należy udać się do jednego biur UWV, najlepiej w ciągu tygodnia po ustaniu zatrudnienia. W urzędzie wypełnia się odpowiedni formularz zgłoszeniowy. Należy przedstawić holenderską polisę ubezpieczeniową (tylko osoby objęte ubezpieczeniem na wypadek utraty pracy nabywają prawa do zasiłku).

Okres pracy w Polsce jest również wliczany do stażu pracy, musi jednak zostać potwierdzony na formularzu E 301, dostępnym w każdym biurze UWV.

Informacje na temat dyżurów ekspertów pod nr tel. 77 45 30 371 i na: www.okap.org.pl.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska