reklama

Premier League to 3,4 mld funtów do angielskiego PKB

RedakcjaZaktualizowano 
Firma doradcza EY, w raporcie „Wpływ Premier League na gospodarkę Wielkiej Brytanii”, zmierzyła efekty ekonomiczne działalności najwyższej klasy rozgrywek piłki nożnej w Anglii. Według ekspertów EY, działalność Premier League w sezonie 2013/14 odpowiadała za 3,4 mld funtów wartości dodanej PKB Wielkiej Brytanii. Dochody z samych podatków wygenerowane dzięki działalności ligi wyniosły 2,4 mld funtów. Taka kwota wystarczyłaby na pokrycie kosztów zatrudnienia 93 tys. policjantów – czyli 90 proc. sił policyjnych w Anglii i Walii.

aaa

FOT: AP PhotoScott Heppel

Z 3,4 mld funtów korzyści gospodarczych ogółem, 2,2 mld to tzw. korzyści bezpośrednie, czyli wytworzone przez spółkę zarządzającą Premier League oraz kluby piłkarskie. Jak wynika z innych szacunków, bezpośrednie efekty ekonomiczne związane z funkcjonowaniem całej branży sportowej w Wielkiej Brytanii, wynoszą 20,3 mld funtów.

Oznacza to, że więcej niż 1 z każdych 10 funtów wygenerowanych przez branżę sportową w Wielkiej Brytanii jest efektem działania Premier League.

- Przykład Premier League pokazuje, jak różnorodne mogą być korzyści społeczne ze sportu. Do tej pory mówiło się głównie o konsekwencjach zdrowotno–kulturowych uprawiania sportu, ale da się także z powodzeniem mierzyć konkretne efekty ekonomiczne zorganizowanych rozgrywek sportowych – podkreśla Marek Rozkrut, Partner i Główny Ekonomista EY Polska

– Działanie Premier League w Wielkiej Brytanii, oprócz udostępnienia kibicom atrakcyjnego widowiska sportowego, daje wymierne skutki w postaci dodatkowych miejsc pracy, dochodów osób zatrudnionych i wpływów podatkowych. Do tego rozwój marki Premier League poprawia wizerunek Wielkiej Brytanii. A jeśli liga będzie się rozwijała nadal, jej wpływ na gospodarkę będzie tylko rósł – podsumowuje Marek Rozkrut.

Prawie 1 mld w budżecie z kontraktów z piłkarzami

941 mln funtów – to kwota podatków od osób fizycznych, która w sezonie 2013/14 wpłynęła do budżetu, głównie z tytułu wynagrodzeń zawodników Premier League. Rosnące płace, o których głośno w kontekście Premier League w ostatnich latach, mogą więc pośrednio finansować znaczące wydatki publiczne:

- Przykład Premier League pokazuje, że te wielkie kwoty – zarówno kontraktów mediowych, sponsorskich, jak i umów z samymi zawodnikami – mogą generować masę dodatkowych korzyści, których istnienia nie jesteśmy sobie w stanie łatwo uświadomić. Pieniądze wpłacane fiskusowi przez piłkarzy Premier League podlegają redystrybucji i pracują ponownie, w tym na korzyść rozwoju sportu młodzieżowego czy też ogólnie, promocji zdrowego trybu życia  – mówi Marcin Opiłowski, Dyrektor odpowiedzialny w EY Polska za kontakty z branżą sportową.

Premier League wspiera 103 tys. miejsc pracy

Jedną z najważniejszych korzyści gospodarczych, płynących z istnienia rozgrywek Premier League jest zatrudnienie. Aż 103 tys. osób ma pracę dzięki lidze. Ponad 6200 pracowników zatrudnionych jest w klubach piłkarskich i w spółce zarządzającej rozgrywkami. Do tego ponad 65 tys. to osoby zatrudnione w tak zwanym „łańcuchu wartości” – czyli w spółkach zarządzających stadionami, firmach cateringowych, ochroniarskich i innych podmiotach współpracujących z klubami i Premier League. Do tego należy dodać ponad 30 tys. miejsc pracy, które utrzymują się w gospodarce dzięki wydatkom ponoszonym przez wszystkie osoby zatrudnione w Premier League i klubach piłkarskich uczestniczących w jej rozgrywkach, a także w ramach „łańcucha wartości” klubów i ligi.

Liga prawie jak cały przemysł audiowizualny

Pod względem wartości wpływów podatkowych do budżetu działanie Premier League daje gospodarce więcej, niż między innymi cały brytyjski sektor audiowizualny (produkcja filmowa, telewizyjna, animacje i gry wideo) – podkreślają twórcy raportu z firmy EY. Sektor ten został wykorzystany w raporcie do pokazania wpływu Premier League na gospodarkę w porównaniu do innych branż. Dochody z podatków związane z działalnością sektora audiowizualnego to ok. 1,6 mld funtów rocznie – czyli o 0,8 mld mniej, niż te osiągane dzięki funkcjonowaniu Premier League. Sektor audiowizualny daje natomiast więcej miejsc pracy obywatelom Królestwa – zatrudnienie w nim ma ponad 120 tys. osób, w porównaniu do 103 tys. w przypadku rozgrywek Premier League.

Mecze napędzają turystykę i branżę bukmacherską

Rozgrywki Premier League mają również pozytywny wpływ na branże turystyczną i bukmacherską. Ok. 800 tys. turystów odwiedziło w sezonie 2014/2015 stadiony Premier League. Dla 40% z nich obejrzenie meczu Premier League było głównym celem wizyty w Wielkiej Brytanii. Działalność ligi wpłynęła więc na łączną wysokość wydatków poniesionych przez turystów na Wyspach Brytyjskich. Premier League jest też jednym z głównych motorów napędowych branży bukmacherskiej. Według raportu EY, każdego miesiąca gracze stawiają u bukmacherów 285 mln funtów na mecze najważniejszej ligi piłkarskiej w Anglii.

-Premier League, jako największa liga świata wyznacza trendy - Anglicy mogą pod tym względem stanowić wzór dla każdej ligi w Europie. Nie tylko oni mierzą efekty ekonomiczne działań swojej ligi, robią to też np. Francuzi. My śledzimy te prace z uwagą. - mówi Dariusz Marzec, prezes Ekstraklasy

W tej chwili w Polsce jesteśmy na takim etapie rozwoju, że musimy jeszcze sporo zainwestować, by liga dała naszej gospodarce znaczące efekty ekonomiczne w wymiarze makro oraz regionalnym. Teraz te efekty istnieją, ale z pewnością w przyszłości mogą być spektakularne. Musimy wszyscy skupić się na stwarzaniu warunków do powszechnego rozwoju piłki w Polsce. W tym celu wszyscy interesariusze ligi – władze klubowe, administracja państwowa, lokalna, właściciele, sponsorzy i wiele innych podmiotów muszą grać do jednej bramki. Ekstraklasa ma ogromny potencjał do tego, by napędzać polską gospodarkę – komentuje raport Dariusz Marzec, prezes Ekstraklasy

 

 

 

 

 

Zima 30-lecia w Polsce, zasypie nas śnieg

Wideo

Materiał oryginalny: Premier League to 3,4 mld funtów do angielskiego PKB - Polska Times

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3