Premiery w "Kochanowskim". Opolski teatr stawia na wielką klasykę

archiwum
Maja Kleczewska
Maja Kleczewska Archiwum
Przez najbliższy rok na opolskiej scenie królować będą wielkie dzieła i genialne nazwiska. - Sięgania po Dostojewskiego, Moliera, Camusa, Eurypidesa czy Prousta nie trzeba uzasadniać - mówi dyrektor Tomasz Konina.

Bracia i siostry

Na podstawie "Braci Karamazow" Dostojewskiego, "Trzech sióstr" Czechowa i "Na dnie" Gorkiego.
Reżyseria: Maja Kleczewska
Premiera: 26 stycznia 2013 / Duża Scena

Spotkanie bohaterów trzech wielkich dzieł w niemożliwej, wyobrażonej, utopijnej przestrzeni, ma służyć odkodowaniu najbardziej uniwersalnego doświadczeniu człowieka modelu duchowości - powracającej potrzebie transgresji w poszukiwaniu tego, co niemożliwe, pozaracjonalne, w poszukiwaniu przestrzeni, gdzie zostały zakreślone ślady obecności transcendentnej.

Dostojewski, Czechow, Gorki przyglądają się człowiekowi, którym gra się tak samo jak myślami i doktrynami, czego konsekwencją staje się jego nieustanna gra z samym sobą. Przyglądają się człowiekowi, który przybiera pozy, wygłasza potoki słów, konwersuje i milczy, odrzuca Boga. Ta literatura odsłania dla nas wciąż żywy - realny szczególnie w XXI wieku - lęk przed światem, gdzie problemem nie jest brak odpowiedzi na pytania: dlaczego i po co? Problemem jest brak pytań.

Świętoszek

Molier
Reżyseria: Anna Smolar
Premiera: marzec 2013 / Duża Scena

Wielka klasyka europejskiego teatru. Uniwersalna opowieść o ludzkiej naturze. Tekst inscenizowany na największych scenach i podejmowany przez najwybitniejszych reżyserów. Molier od dawna nie gościł na deskach opolskiej sceny.

Anna Smolar wraz z zespołem "Kochanowskiego" będzie zastanawiać się, czym jest dzisiaj kategoria "świętoszkowatości", na ile wymyka się kontekstom obyczajowym i staje jednym ze sposobów istnienia i funkcjonowania narcystycznej osobowości naszych czasów.

Dżuma

Albert Camus
Reżyseria: Paweł Świątek
Premiera: kwiecień 2013 / Duża Scena

Lata 40. XX wieku. W algierskim mieście Oran wybucha epidemia dżumy. Na dziewięć miesięcy miasto staje się areną walki o przetrwanie. Wobec dżumy, która staje się symbolem śmierci, zła, ludzie zajmują różne postawy. Główny bohater, doktor Bernard Rieux, z oddaniem walczy o życie swoich pacjentów. Robi to w imię zwykłej ludzkiej solidarności, chce nieść ulgę w cierpieniu.

Po zwycięstwie nad epidemią mieszkańcy Oranu to już zupełnie inni ludzie. Z jednej strony skażeni złem, bo otarli się o śmierć, z drugiej strony umocnieni do walki ze złem, które może się pojawić wszędzie i w każdej chwili.

W swoim słynnym eseju "Mit Syzyfa" Albert Camus pisze o zwycięstwie Syzyfa nad bogami - zwyciężył, bo nadał sens zesłanej mu karze, zwyciężył, bo go odnalazł w buncie przeciwko losowi, przechytrzył bogów i z nich zadrwił.

Żyjąc w czasach płynnej nowoczesności, co chwilę na różne sposoby pytamy o możliwość jakichkolwiek metafizycznych sankcji w naszym świecie. Już odkryliśmy, że to chaos jest bliższy życiu niż porządek. Tylko co to odkrycie tak naprawdę znaczy?

Kwartet

Ronald Harwood
Reżyseria i scenografia: Marcin Sosnowski
Premiera: 27 października 2012 / Mała Scena

Cztery osobowości, wielkie gwiazdy opery po latach w domu spokojnej starości. Dawna sława, sukces, uwielbienie widzów - wszystko jest już za nimi. Z okazji urodzin Verdiego dyrekcja domu proponuje całej czwórce występ w ich popisowym kwartecie z Rigoletta.

Odżywają dawne wspomnienia, konflikty, namiętności. Nie wolno poddać się biernemu oczekiwaniu na śmierć. Ronald Harwood traktuje swoich bohaterów z nutą ironii, ale i tkliwości. Irytują go i wzruszają.

Tyleż samo w nas ułudy, megalomanii, próżności, co samotności, potrzeby akceptacji i potrzeby bycia docenionym - zdaje się mówić. "Kwartet" to tekst przeznaczony dla czterech wielkich osobowości aktorskich. Zagrają: Zofia Bielewicz, Ewa Wyszomirska, Jacek Dzisiewicz i Waldemar Kotas.

Peer Gynt

Henryk Ibsen
Reżyseria: Maciej Podstawny
Premiera: wrzesień 2013 / Dekoratornia

Po raz pierwszy na deskach opolskiego teatru tekst, który w Polsce jest dość rzadko inscenizowany. Peer Gynt to jedna z najsłynniejszych Ibsenowskich postaci. Gnuśny i egoistyczny wieśniak, który pierwotnie nie docenia czystej miłości Solvejgi.

Porywa należącą do innego Ingridę, zostaje skazany na wygnanie i podróżuje po świecie. Po powrocie do Norwegii spotyka cnotliwą Solvejgę, wtedy już niewidomą, ponieważ wypłakała sobie oczy za Peer Gyntem. Ta ratuje go od śmierci, a Peer Gynt odnajduje sens swojej egzystencji w miłości anielskiej Solvejgi.

Pomysł na napisanie dramatu autor zaczerpnął z norweskiej ludowej legendy i stworzył swojego bohatera z marzeń, snów, rojeń, z ambicji, żądz i chceń, "to chcę i muszę, które wypełnia moją duszę". To opowieść o kimś, kto nie mieści się w granicach świata, wyobraźni, a nawet własnego istnienia. Kim dzisiaj jest ten szczególny Ibsenowski bohater, skąd przychodzi i dokąd zmierza?

Opowieści z Narnii: Lew, czarownica i stara szafa

C.S. Lewis
Reżyseria i scenografia: Tomasz Konina
Premiera polska: 1 czerwca 2013 / Duża Scena

Teatralna realizacja kultowej dla wielu generacji książki jest wielkim wyzwaniem. "Opowieści z Narnii" to nie tylko baśń. To rodzaj opowieści mitycznych, podróży pomiędzy różnymi porządkami świata, pokonywania własnych słabości i ograniczeń, ale też wielkiego wspólnego dzielenia się wyobraźnią, pasją, wielością i barwnością świata.

Twórcy spektaklu zapowiadają go jako największą inscenizację w dziejach "Kochanowskiego", baśniowo-operowe widowisko. - Od dawna marzyłem o przedstawieniu, które na widowni zgromadzi wszystkie pokolenia - mówi Tomasz Konina. - Zapraszamy dzieci, rodziców i dziadków do spotkania po drugiej stronie starej szafy. Opolski spektakl to pierwsza realizacja Opowieści z Narnii na polskiej scenie!

Medea

Eurypides
Reżyseria: Maja Kleczewska
Premiera: wrzesień 2013

"Medea" to historia żony Jazona, czarodziejki i krwawej morderczyni. To szokująca opowieść o wielkiej kobiecej miłości, a także o dumie, honorze i pragnieniu zemsty. Eurypides próbuje w swoim utworze dokonać interesującej obserwacji: co powoduje działaniem człowieka, który znalazł się nad życiową przepaścią? Co sprawia, że zaczyna dążyć do sytuacji skrajnych i przekracza własne granice.

Istotą tego projektu - instalacji teatralnej opartej na tekstach Eurypidesa, Seneki i Heinera Mullera jest wpisanie archetypu Medei w wielowarstwową przestrzeń znaczeń i tropów interpretacyjnych. Wybór antycznego tekstu i antycznego bohatera, a także pokazanie sposobów jego funkcjonowania współcześnie, nie jest wyborem przypadkowym.

Nadaje temu projektowi wspólnotowy charakter, staje się opowieścią o uniwersalnym doświadczeniu człowieka. W centrum tej opowieści jest nie tylko wykorzeniona Medea, ale są też wszyscy, którzy na przestrzeni wieków doświadczają obcości i odrzucenia, którzy wpisani zostali w wciąż odnawialny model, w powielający się mechanizm wykluczeń jednostek i zbiorowości.
Przedstawienie ma być wielką międzynarodową koprodukcją.

W poszukiwaniu straconego czasu

Marcel Proust
Reżyseria: Krzysztof Garbaczewski
Premiera: listopad 2013 / Duża Scena

Arcydzieło literatury europejskiej. Kanon i kod. Rodzaj dzieła, które obrosło niezliczonymi tomami interpretacji, literackich analiz i kontekstów, inspiracja i punkt odniesienia.

Czytane przez najwybitniejszych krytyków, naukowców, artystów, wściekłych z powodu jego niezwykłej obszerności uczniów i studentów przygotowujących się do matur, egzaminów i zwykłych miłośników literatury. To tekst, który został sobie odebrany, zatomizowany, rozbity na miliardy mikroskopijnych części, żyje we wszystkich swoich czytelnikach i odbiorcach i opowiada o ich utraconym czasie.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3