Prezydent Opola grozi sądem ekologom

Arti
Arti
- Mamy już dość nieprawdziwych informacji o przebiegu obwodnicy południowej - tłumaczą urzędnicy.

Te informacje skupiają się wokół cmentarza na Półwsi i tego, że planowana obwodnica miałaby zniszczyć zabytkową nekropolię. Ekolodzy - na czele z Tomaszem Wollnym ze Stowarzyszenia Technologii Ekologicznych - przekonują, że w przyszłości trzeba będzie zlikwidować ponad 500 grobów opolan.

- Nie ma mowy o likwidacji grobów, być może pojawi się konieczność przeniesienia kilkudziesięciu z nich na koszt miasta - przekonywał dziś w ratuszu Arkadiusz Wiśniewski, zastępca prezydenta ds. komunikacji. - Mamy dokładne pomiary geodezyjne. Szczegółowymi planami przebiegu obwodnicy, która rozpocząć się ma od obwodnicy północnej, a zakończyć na ulicy Krapkowickiej, dysponuje Miejski Zarząd Dróg i udostępni je każdemu, kto o to poprosi. Nie wiem skąd tyle złej woli u pana Wollnego.

Wiśniewski podkreśla, że ewentualne ekshumacje są brane po uwagę, ale tylko w przypadku budowy dwujezdniowej obwodnicy, co może to nastąpić za kilkadziesiąt lat.

- Mówienie o tym, że obwodnica przetnie cmentarz to fantazja, podobnie jak to, że narusza historyczny układ nekropolii - stwierdził zastępca prezydenta.

Wiśniewski poinformował także, że prezydent Ryszard Zembaczyński wysłał do Wollnego wezwanie, w którym żąda, aby ten natychmiast przestał wprowadzać opinię publiczną w błąd co do obwodnicy południowej.

Zapowiedział także, że skieruje sprawę do sądu, jeśli ekolodzy nie przestaną przedstawiać "fałszywych informacji".

- Nie chcemy nikomu kneblować ust, ale tak jak od nas wymaga się rzetelności, tak my mamy prawo jej wymagać od pana Wollnego - tłumaczył Wiśniewski. - Musimy reagować np. artykuły w Gazecie Wyborczej, która w sprawie cmentarza powołuje się na nieprawdziwe informacje. W ich świetle wychodzi na to, że świadomie szkodzimy miastu.

Przypomnijmy, że choć ratusz forsuje jeden z wariantów przebieg obwodnicy w śladzie ulicy Zbożowej, to ostatecznej decyzji jeszcze nie ma.

Podejmie ją rada miasta, która będzie musiała uchwalić plan zagospodarowania tej części Opola.

- Dyskusja wciąż trwa, ale rozmawiajmy o faktach, a nie o tym co się komuś wydaje - przekonuje Wiśniewski i przypomina, że są inne warianty drogi, ale naruszają one np. ogródki działkowe lub tereny przemysłowe na południe od ulicy Wspólnej. Co więcej, wymagają wyburzeń budynków.

- W naszej ocenie przyjęty obecnie przebieg przyszłej drogi jest najlepszy - przekonuje Piotr Rybczyński, wicedyrektor Miejskiego Zarządu Dróg.

Co ciekawe urzędnicy mieli możliwość powiedzieć o tym wszystkim na debacie obywatelskiej ws. obwodnicy, zorganizowanej w tym tygodniu w Villi Academica. Brylował na niej Wollny, z kolei z ratuszu - mimo zapowiedzi - nie pojawił się nikt.

- Być może to był błąd. W grudniu kolejna debata i na nią postaram się przyjść - powiedział Wiśniewski.
Z kolei Wollny powiedział nam, że nie rozumie postępowania ratusza.

- Zamiast rozmawiać, dyskutować, chcą nas uciszyć - mówi ekolog. - Wezwanie prezydenta jest mało konkretne. Nasze obliczenia są oparte na danych, zawartych w dostępnej dla każdego decyzji środowiskowej. Nikt dotąd nie chciał z nami dyskutować i wykazać błędu. Dlatego nie wycofuję się z tego co powiedziałem.

Beata Kubica, radna Zielonych w radzie miasta powiedziała nam, że obie strony sporu powinny spotkać się i wyjaśnić wszystkie wątpliwości.

- Będą do takiego spotkania namawiać, bo żadne wezwania przedsądowe prezydenta niczego nie załatwią - przekonuje radna.

Wideo

Komentarze 54

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

e
ecoreal

a wystarczyło zrobić "wpłatę na działalność statutową stowarzyszeń" które protestują i pewnie nie byłoby protestów

Z
Zegarmistrz

Ta prezentacja z narysowaną alternatywną obwodnicą wygląda intrygująco. Ciekawe czy ratusz widział te mapki i jakie jest ich zdanie? Czy poprowadzenie tej drogi w proponowanym przez ekologów wariancie jest realne. Ewidentnie widać z mapki, że włączenie tej obwodnicy do wybudowanego ronda na Wrocławskiej nieźle się wpasowuje.

Z
Zdrowy Rozsądek

Podsumowując.
Podstawowe pytanie leżące u podstaw sporu między opolanami (ekologami) a urzędnikami brzmi:
Czy ekshumacje i wycinka zieleni na cmentarzu są konieczne?
Ekolodzy twierdzą, że nie są konieczne; twierdzą, że można wyznaczyć alternatywną trasę.
Urząd twierdzi, że ekshumacje i wycinka zieleni na cmentarzu jest niezbędna, ale nie ma się tym co przejmować gdyż to nastąpi dopiero za kilkadziesiąt lat.
Drugi problem dotyczy sposobu toczenia sporu.
Ekolodzy zapraszają na debatę, a urząd zaprasza do sądu.

c
common sense
...

PS Obserwuję, że dla niektórych komentatorów nie są ważne fakty, ale tylko etykietki. Dla nich nie jest ważne co się mówi, ale kto mówi. Czytam ich posty pełne: „ekooszołomów”, „ekoterrorystów”, „pieniaczy”, „pseudo ekologów”; posty pełne wyzwisk, ale nie zawierające żadnych faktów i argumentów. Stąd mój podziw dla Gandharwy, który spokojnie i cierpliwie argumentuje, argumentuje, argumentuje... Gandharwo! Prosimy tak dalej

WAZNA JEST PRAWDA - a ta tu gdzies znikla, choc jest prosta i oczywista - Wolny sie napina, zeby wypromowac swoj biznes i brac potem kase za rozne ekspertyzy, opinie itd. oCZYWISCIE NIE OD RATUSZA. Robi to kosztem rozwoju Opola - bo miasto bez rozwoju sieci drog sie zwija. a w korkach tracimy czas i zdrowie. Powoli zabija nas tez halas.
Nikt nie zamierza budowac drogi przez cmentarz. Ratusz to wykazal dobitnie. Droga idzie obok. Halas grozacy cmentarzowi grozi mu juz od ulicy Wroclawskiej i centrum Karolinka, choc Wolny przekonuje, ze to "nowy cmentarz" czyli, ze tam halas moze byc
Alternatywa dla wariantu ratuszowego jest i owszem, ale oznacza droge krętą, przeprowadzoną przez środek budynków przemysłowych, budowę kolejnego ronda na Wrocławskiej a przede wszystkim likwidację 4 ha ogródków (tak pisze w decyzji srodowiskowej RDOS na ktora Wolny sie posługuje). Lepiej przenieść 2 ary cmentarza, czy 4 hektary ogródków?
RDOŚ uznał, że propozycja urzedu jest najlepsza dla srodowiska - czemu tego nie cytuje Wolny?
Czemu RDOS zgadza sie na budowe autostrady przez cmentarz, ktora oznacza likwidacje 500 grodow i wydatki z budzetu miasta na droge rowne 0,5 mld zloty?? Bo nic takiego nie ma miejsca - to poprostu konfabulacja Wolnego, by sie wypromowac.
Z
Zdrowy Rozsądek

Cale zamieszanie miało swój początek dawno, dawno temu kiedy pewien urzędnik źle zaznaczył granice cmentarza... Tym sposobem ratusz wszedł w posiadanie niezbitego pisma, które stwierdza, że cmentarza nie ma tam gdzie są groby.

W świetle tego pisma oraz logiki urzędniczej wszelkie działania ratusza stają się zrozumiałe a zdanie urzędnika, który twierdzi, że: „Droga nie będzie przechodzić przez cmentarz, chociaż trzeba będzie ekshumować groby” jest jak najbardziej prawdziwe.

Skoro urzędnicy dysponują niezbitymi pismami to nie dziwi fakt, że są gotowi bronić swojego dobrego imienia z całą mocą, z całą surowością prawa. Oczywiście za pieniądze podatników

PS Obserwuję, że dla niektórych komentatorów nie są ważne fakty, ale tylko etykietki. Dla nich nie jest ważne co się mówi, ale kto mówi. Czytam ich posty pełne: „ekooszołomów”, „ekoterrorystów”, „pieniaczy”, „pseudo ekologów”; posty pełne wyzwisk, ale nie zawierające żadnych faktów i argumentów. Stąd mój podziw dla Gandharwy, który spokojnie i cierpliwie argumentuje, argumentuje, argumentuje... Gandharwo! Prosimy tak dalej

k
kiler

tu znajdziecie inne plany miejscowe

e
evers

Dla mnie jest naprawdę nie zrozumiałe czemu ratusz tak kurczowo trzyma się warjantu przebiegu tej obwodnicy wzdłuż dzisiejszej obwodnicy .
Warjant 2 po starej bocznicy kolejowej byłby znacznie korzystniejszy ,tam nic się nie dzieje ,jest to teren tak pozostawiony bez opieki ,ni to droga ,też żaden dojazd do czegoś. Względem cmentarza jest stosunkowo daleko i z hałasem nie będzie problemu,również dla nowego osiedla Przylesie znacznie lepiej .Konflikt ekshumacji odpada .Firmy zlokalizowane mają wjazdy od strony Zbożowej ,tak samo objekty biurowe .Nawet postawienie im ekranów akustycznych pod nosem nie załatwia sprawy .

G
Gandharwa
Haha, celowo to zdanie wyżej napisałem, żeby ożywić dyskusję i pokazać, że drogę naprawdę można zbudować w każdym miejscu, tylko to się wiąże z odpowiedni kosztami. Np. Holendrzy budują autostrady przez środek miejscowości, ale np. w tunelu lub estakadzie. Kosztuje ich to miliardy Euro, których my zwyczjanie nie mamy.
Trasa przez Bolko jest bardziej potrzebna niż obwodnica piastowska, ale w obecnej, fatalnej sytuacji komunikacyjnej Opola nie stać nas (NAS OPOLAN!) na zwiększanie wydatków tylko po to, żeby zadowolić paru ludzi ekologów. Zarówno cmentarzowi jak i wysie Bolko nic się nie stanie. Nawet uważam, że mogą na tym zyskać, poprzez ładne uporzadkowanie przyległych do dróg terenów i wykonanie infrastruktury dla pieszych i rowerzystów.

Te groby to nie jest najwyższa wartość. Można je w cywilizowany sposób przenieść, a dodatkowo zostaną wykonane nowe nagrobki. Czyli ktoś kto się opiekuje grobami zyska wiele, bo będą one w nowym spokojnym miejscu, w dodatku odnowione.

No ok, skoro jest potrzebna przeprawa przez Odrę - po co robi się dokumentację na Obwodnicę Piastowską? Tu już są po decyzji, trasa przez Odrę dopiero na etapie koncepcji. Dobrze to świadczy o zrozumieniu problemów Opola przez władze miasta?

Jak sądzisz, co da lepszy efekt: wydać 525 mln na bezkolizyjna, dwupasmową Obwodnicę Piastowską lub dołożyć drugi pas, most i kilka węzłów na obwodnicy północnej? Teren pod drugi pas jest już wykupiony, pod most też...tylko budować.

W roku 2005 w Opolu było 319 samochodów os/1000 mieszkańców, w 2010 mamy 525 poj. os/1000 mieszk. Myślisz, że wybudowanie jednego mostu i Obwodnicy Piastowskiej wystarczy, by było tak dobrze lub źle jak w roku 2005? Pomogłoby pewnie rozbudowa sieci ulic o 50% ich dzisiejszej długości, ale to finansowo niewykonalne. Opole rok w rok wydaje na inwestycje drogowe po 50 mln PLN (bez zimowego utrzymania i zamiatania dróg) to ok 10% budżetu.

na 60 tys. samochodów osobowych zameldowanych w Opolu jest 25 tys. miejsc parkingowych, łącznie z parkingami przed hipermarketami. Czy kogokolwiek stać na wybudowanie w trybie pilnym dodatkowych 35tys miejsc parkingowych? Powstaje ich 200-300 rocznie.

Dlatego pomyśl, czy dalsze inwestowanie w sieć drogową bez patrzenia się na koszta i miejsce przebiegu ma sens, bo może się okazać, że zabetonujesz wszystko a i tak nie będzie ani gdzie zaparkować, ani jak płynnie przejechać. Przypomnij sobie te kilka dni bez opłat w strefie parkowania. Podobało ci się?
G
Gandharwa
A macie jakiś odnośnik do sponsorów / mecenasów - chętnie poczytamy

Pozdro

Nie otrzymujemy pieniędzy od kogokolwiek na "istnienie" - dostajemy środki na konkretne granty (międzynarodowe, unijne, z WFOSiGW) na konkretne działanie, z nich się potem rozliczamy. Finansowanie organizacji ekologicznych bardzo przypomina finansowanie instytucji naukowych: trzeba brać udział w konkursach, pisać wnioski i projekty, bronić ich przez jury etc..Naszą specyfiką jest, że nie startujemy w konkursach organizowanych przez Miasto Opole ani przez Marszałka, gdyż nie chcemy być w jakikolwiek sposób zależni od instytucji, z którymi możemy być lub jesteśmy w sporach administracyjnych.
G
Gandharwa
Panie Wolny, zapomniał pan o odpowiedzi na drugą część pytania. Gdzie i kiedy można zapisać się do waszego stowarzyszenia? Bardzo mi na tym zależy. Proszę o odpowiedź. No chyba, że jest to elitarne towarzystwo zamknięte dla społeczeństwa Opola.

Jeszcze pod koniec listopada robimy oficjalny nabór do naszego stowarzyszenia na uczelniach i w liceach. Interesują nas szczególnie studenci prawa administracyjnego, chemicy, ludzie z kierunków inżynierskich, ale chętnie przyjmiemy każdego, kto chce coś zrobić dla środowiska. Info będzie na stronie.
C
Comrade

Haha, celowo to zdanie wyżej napisałem, żeby ożywić dyskusję i pokazać, że drogę naprawdę można zbudować w każdym miejscu, tylko to się wiąże z odpowiedni kosztami. Np. Holendrzy budują autostrady przez środek miejscowości, ale np. w tunelu lub estakadzie. Kosztuje ich to miliardy Euro, których my zwyczjanie nie mamy.
Trasa przez Bolko jest bardziej potrzebna niż obwodnica piastowska, ale w obecnej, fatalnej sytuacji komunikacyjnej Opola nie stać nas (NAS OPOLAN!) na zwiększanie wydatków tylko po to, żeby zadowolić paru ludzi ekologów. Zarówno cmentarzowi jak i wysie Bolko nic się nie stanie. Nawet uważam, że mogą na tym zyskać, poprzez ładne uporzadkowanie przyległych do dróg terenów i wykonanie infrastruktury dla pieszych i rowerzystów.

Te groby to nie jest najwyższa wartość. Można je w cywilizowany sposób przenieść, a dodatkowo zostaną wykonane nowe nagrobki. Czyli ktoś kto się opiekuje grobami zyska wiele, bo będą one w nowym spokojnym miejscu, w dodatku odnowione.

G
Gandharwa
(...)
Poza tym dla mnie ta droga może iść nawet przez środek cmentarza, choćby estakadą, byleby powstała.
(...)

I jak z tobą dyskutować...zgłoś swoje rewelacje do MZD. I nie zapomnij o trasie bolkowskiej przez środek wyspy Bolko, najlepiej przez fokarium. Byle droga powstała.
C
Comrade

Wytłumaczcie temu ekoterrosyście, że decyzja środowiskowa określa tylko obszar inwestycji, a nie konkretnie gdzie droga zostanie zaprojektowana i wybudowana.
Jakby ten pieniacz ruszył tyłek i poszeł do MZD to by mu pokazali, gdzie projektant zaprojektował drogę i jak głęboko wchodzi ona w cmentarz. rzeczywisty pas drogowy będzie znacznie węższy niż zasieg decyzji środowiskowej.
Mam nadzieję, że prezydent da im popalić w sądzie. Bo przez takich pieniaczy to nic się w Opolu nie da zbudować.

Poza tym dla mnie ta droga może iść nawet przez środek cmentarza, choćby estakadą, byleby powstała.

Ciekawe kto pamięta, że kiedyś cmenatrz na Wrocławskiej był znacznie większy i przebiegał m.in. przez obecny fragment ulicy Niemodlińskiej pomiędzy mostami nad kanałem Ulgi i Odrą. Czy ktoś sobie teraz wyobraża jakby nie było tej 4 pasowej drogi? Przecież ludzie z Zaodrza to by jechali tydzień do centrum.
Groby przenieisono, drogę zbudowano = ludziom żyje się lepiej.
Ale wtedy nie było ekoterrorystów, jedna z nielicznych zalet nieszczęsnej komuny..

S
Sfinksior
I właśnie przez kwatery z lat 1928-1933 będzie przebiegać droga ???

Tak, przez kwatery 9u i 14u, jak spojrzysz dokładnie na zdjęcia, znajdziesz groby zarówno z roku 1945 jak i z roku 2011

Powołujesz się na to, że Cmentarz na Półwsi (jego część z lat 1928-1933) ma taki statut jak park na Bolko - a tutaj piszesz o grobach z roku 1945 i 2011 - to chyba lekkie nadużycie ? Nie czepiam się grobów z 1945 bo wtedy nie planowano drogi ale jak ktoś wybrał takie miejsce na grób w 2011 roku to zrobił to z pełna premedytacją - dużo wcześniej było wiadomo o planach drogi w tym miejscu. Dodatkowo argument, że nie można zbudować drogi bo jest kilka grobów z 1945 roku jest niepoważny.

Równie dobrze należałoby zablokować budowę większości autostrad w Polsce - na ich trasie również znajdowane były groby.

Co do zdjęć to tylko potwierdzają zastosowaną manipulację - wystarczy przeczytać transparent.

Jak się przyjrzysz zdjęciom to znajdziesz paliki geodezyjne między grobami...a przecież droga miała niczego nie naruszać...

I znowu manipulacja - przecież Ratusz jasno mówił o przeniesieniu grobów - tylko jakoś wyolbrzymiliście ich liczbę tak aby zebrać więcej podpisów.

Przy takich założeniach to obwodnica w dowolnym miejscu może być oprotestowywana - a to jakieś cenne zielsko na poboczu, a to znowu jakiś unikalny robal a wy Opolanie nadal stójcie w korkach albo lepiej wdychajcie spaliny z ruchu tranzytowego idącego przez centrum miasta.

Czy kierowcy w ruchu tranzytowym dla trasy DK45 stoją w korkach na Zaodrzu? Wydaje mi się, że korki powodowane są ruchem wschód-zachód a nie północ-południe, w szczególności brak przepraw mostowych i wąska obwodnica północna stanowi problem.

Wydaje Ci się czy prowadziłeś jakieś badania ? Oczywiście według ciebie na kierunku północ-południe ruchu nie ma ?? Spoglądałeś na mapę ?

Jakoś nie widziałem żadnej waszej akcji w sprawie zaśmiecania kamionek opolskich czy okolicznych lasów... Tylko, że w takim przypadku to potrzeba rzeczywistego zaangażowania a nie jedynie nośnego hasła na transparencie i wprowadzania ludzi w błąd.

Jesteśmy już po rozmowach z cementownią Odra w sprawie kamionki Odra I - interesujemy się tym. W sprawie odpadów wnieśliśmy i wnosimy wiele pomysłów - np dni otwartego składowiska to m.in. nasza idea.

Zwracam honor. Idea otwartego wysypiska sprawdziła się doskonale.

Proponuje kolejną akcję - ekologiczną - nie dla opłat za wywóz śmieci na wysypisko. Pewnie zbierzecie jeszcze więcej niż 1300 podpisów - tylko co z tego ??? Czy od tego ubędzie dzikich wysypisk w lasach ???

Jak nie chcesz płacić za odpady to je sortuj. To co wysortujesz możesz 4 razy do roku (np 3 grudnia 2011) zawieźć pod bramę Zakładu Komunalnego przy ulicy Podmiejskiej, zostanie to za darmo odebrane. Po 1.1.2012 odpady przechodzą na własność gminy - ty poniesiesz stałą miesięczną opłatę, gmina odbierze odpady , wywożenie do lasu będzie nieopłacalne, bo po co wywozić coś, co zostało już opłacone?.

Nie zrozumiałeś mnie. Chodzi mi tylko o to, że odpowiednio preparując pytanie można zebrać dowolna liczbę podpisów. To Ty chwalisz się zebraniem 1300 podpisów w jeden dzień - co niczego nie dowodzi.
G
Gandharwa
A nie przyszło Ci do głowy, że chodzi o to aby już nikt w tym miejscu ludzi nie grzebał ??? Od ilu lat wiadomo, że taka droga była w planach ?? Ja wiem o takich planach od 1999 roku - czy to spowodowało zaprzestanie pochówków w tym miejscu ?? Nie - a teraz to zawsze można protestować, że ci niedobrzy z Ratusza chcą przenosić groby...
Inna sprawa - odmierzenie sznurkiem 40m od płotu niczego nie dowodzi - czy ten płot jest jakimkolwiek rzeczywistym punktem odniesienia ??? Nawet marny geodeta powie, że nie...

Droga jest w planach od roku 1975, jednak w roku 2000 wszystkie plany miejscowe zostały z mocy prawa anulowane. Plany drogowe nie przeszkodziły jednak administracji cmentarza w latach 80-tych zezwolić ludziom na zapełnienie kwater 9u i 14u...są tam też groby z roku 1945 (patrz fotki) oraz całkiem nowe pochówki z roku 2011.

Powtarzam jeszcze raz: w decyzji środowiskowej jest napisane, że droga zajmie "około 40m" pasa cmentarza licząc od ogrodzenia. Więc my "około 40 m" odmierzyliśmy to w terenie. A najmarniejszy geodeta ci powie, że skoro inwestor zakłada, że działki 4/12, 30/4 i 46/15 są ujęte jako teren inwestycji, tzn, że inwestycja będzie min 28 metrów od ogrodzenia cmentarza, gdyż te działki nie graniczą z ogrodzeniem, a są już w głębi cmentarza.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3