Produkty z wadami trzeba zgłaszać do UOKiK

Edyta Hanszke [email protected]
W 2007 roku na rynku farmaceutycznym pojawił się zanieczyszczony lek. Producent ostrzegał przed nim w mediach. (fot. archiwum/sm)
W 2007 roku na rynku farmaceutycznym pojawił się zanieczyszczony lek. Producent ostrzegał przed nim w mediach. (fot. archiwum/sm)
Nawet 100 tys. zł kary grozi przedsiębiorcy, gdy wprowadzi wadliwy towar na rynek i przemilczy to.

Wadliwie zamontowane części samochodowe, elementy zabawek łatwe do połknięcia lub zawierające niebezpieczne substancje to przykłady nieprawidłowości zgłaszanych do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Nawet 100 tys. zł kary może zapłacić przedsiębiorca, który tego nie zrobi.

Od 1 maja 2004 roku przedsiębiorcy mają obowiązek informowania Prezesa UOKiK w przypadku, kiedy korzystanie z produktu wprowadzonego przez nich na rynek może wiązać się dla konsumenta z niebezpieczeństwem.

Zobacz: Dałeś łapówkę? Zgłoś się, a unikniesz kary

Systematycznie rośnie liczba takich zgłoszeń. W 2004 roku było ich 15, w 2005 – 34, w 2006 – 51, w 2007 – 108, w 2008 – 104, a od początku 2009 – już 37.

Najczęściej dotyczą wad samochodów, poza tym m.in.: motocykli, zabawek, sprzętu AGD, artykułów oświetleniowych, ubrań, baterii, artykułów dla dzieci.

W tym roku do UOKiK wpłynęły powiadomienia dotyczące: samochodów (14), motocykli (9) oraz zabawek, wiązań narciarskich, komputera, pojazdu typu wszędołaz, telefonu komórkowego, latarki, grzejnika, gaśnicy proszkowej, kołka rozporowego, wykrywacza profili, lampki, płynu do płukania ust, opon, zestawu do mocowania bagażnika samochodowego – po jednym zgłoszeniu.

Zobacz: Wszyscy oszukujemy

Przedsiębiorca, który wie, że jego produkt jest niebezpieczny, musi poinformować jak najszybciej UOKIK.

Poza zgłoszeniem musi ostrzec konsumentów

W przypadku wad samochodów konsumenci, najczęściej poprzez zawiadomienie listowne, proszeni są o zgłoszenie się do serwisu w celu bezpłatnej wymiany wadliwej części.

W innych przypadkach, np. zabawek czy ubrań, przedsiębiorcy oferują zwrot pieniędzy lub możliwość otrzymania innego produktu tego samego producenta czy dystrybutora, tej samej wartości co zwracany towar.

Zobacz: Kary za zbiorowe naruszenie praw konsumentów

Bardzo często informacja o akcji umieszczana jest na stronach internetowych przedsiębiorcy. Informuje o tym także UOKiK

ZASADY

W formularzu zgłoszeniowym powinny znaleźć się w szczególności:

§ informacje pozwalające na identyfikację produktu,

§ dane producenta/podmiotu odpowiedzialnego za wprowadzenie do obrotu oraz dystrybucję,

§ opis zagrożenia oraz liczbę produktów wprowadzonych na rynek,

§ liczbę i skutki wypadków powstałych w wyniku użytkowania produktu, jeśli miały miejsce,

§ opis i efekty działań podjętych przez przedsiębiorcę w celu eliminacji zagrożeń.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska