W ubiegłym tygodniu odbyło się kolejne - kończące cykl takich spotkań - posiedzenie Rady Programowej poświęconej Programowi Niwki na rok 2011.Rewolucji nie będzie, ale zapowiada się zmiana jego oblicza. Także w wymiarze organizacyjnym, bo z porządku roku szkolnego program przechodzi na układ roku kalendarzowego, co ułatwi jego finansowanie.
Owa zmiana oblicza oznacza m.in. położenie silniejszego akcentu na to wszystko, na co kładziemy nacisk w przedszkolach i w szkołach, czyli na nauczanie języka niemieckiego jako języka mniejszości narodowej. W programie pojawią się więc bloki poświęcone poznawaniu krajów niemieckojęzycznych, ale także poznawaniu historii i tradycji regionalnej. Program będzie przybliżał elementy budujące tożsamość uczniów - np. historię regionu - na podstawie dziejów i losów konkretnych obiektów architektonicznych.
Ważnym akcentem w programie będzie także praktyczny trening nauczycieli w prowadzeniu konwersacji. Bez niej nie ma bowiem możliwości rzeczywistego poznania współczesnego żywego języka niemieckiego. Trening ten prowadzić będą przede wszystkim te osoby, dla których język niemiecki jest autentyczną Muttersprache. Warunek ten mogą spełniać i spełniają zarówno osoby przyjeżdżające z Republiki Federalnej Niemiec, jak i Nie-mcy mieszkający w naszym regionie.
Chcemy koniecznie pamiętać, że Program Niwki nie jest adresowany do - chciałoby się rzec - ostatecznych odbiorców języka niemieckiego, lecz do nauczycieli. W ich przypadku więc warsztat jest sprawą fundamentalną. Stąd zależy nam, by zakres tematyczny konwersacji był możliwie szeroki - od polityki, kultury i tradycji po modę.
Planowane jest także poszerzenie bazy wykładowców. Zależy nam by obok osób z Instytutu Goethego czy Nauczycielskiego Kolegium Języków Obcych znaleźli się także członkowie Niemieckiego Towarzystwa Oświatowego.
Program Niwki verändert, aber ohne Revolution
Bernard Gaida, Vorsitzender des Vereins deutscher Gesellschaften (VdG)
In der vergangenen Woche fand eine weiter, diesmal abschliessende Sitzung des Programmrates zum Thema Projekt Niwki für das Jahr 2011. Eine revolution wird es nicht geben, aber Veränderungen bahmen sich an. Auch im organisatorischen Ausmass, weil dessen Realisierung von nun an während eines Kalenderjahres und nicht Schuljahres realisiert wird. Dies sichert die Finanzierung zu.
Die Veränderung des Layouts bedeutet u.a. mehr Akzente im Bereich des Deustchen als Minderheitensprache. Im Programm wird es Platz für Landeskunde der deutschsprachigen Länder, aber auch regionale Geschichte und Traditionen. Das Programm wird Elemente beinhalten, welche die Identität der Schüler prägen - z.B. regionale Geschichte- auf Basis der Geschichte von konkreten Bauwerken.
Ein wichtiges Akzent im Programm wird das praktische Training im Bereich konversationen sein. Ohne dieser gibt es keinen Bezug zu der modernen deutschen Sprache. Dieses Training ist vor allem an Personen gerichtet, für die Deutsch tatsächlich die Muttersprache ist. Diese Bedingungen können alle Personen aus der Bundesrepublik, sowie in unserer Region lebende Deustche erfüllen.
Wir müssen darna denken, dass das niwki Programm nicht an die Endabnehmer der deutschen Sprache sind, sondern an Lehrer gerichtet ist. In ihrem Fall sind Werkstätten das A und O. Daher wollen wir, dass im Bereich Konversationen die Themenbereiche breit gefächert sind - von Politik, Kultur und Tradition bis zur Mode.
Eine Erweiterung der Vortragenden ist auch geplant. Uns liegt viel daran, dass neben Personen vom Goethe Institut und dem fremdsprachenkolleg auch Mitglieder der Bildungsgesellschaft dabei sind.