Przebudowa opolskiego węzła kolejowego. Rozbierają stare i budują nowe mosty oraz wiadukty, kładą nowe tory. Byliśmy na placu budowy

Sławomir Draguła
Sławomir Draguła
Tak wygląda przebudowa opolskiego węzła kolejowego.
Tak wygląda przebudowa opolskiego węzła kolejowego. Sławomir Draguła
PKP Polskie Linie Kolejowe przebudowują linię kolejową od Opola Groszowic do Opola Zachodniego. Zadanie ma być gotowe pod koniec 2023 roku. Oprócz wymiany torów powstaną też nowe mosty i wiadukty. Na tej inwestycji zyska nie tylko kolej, ale też piesi, kierowcy a nawet żegluga.

Po przerwie spowodowanej koniecznością przeprojektowania zadania związanego z budową nowych mostów kolejowych przez Odrę w Opolu ruszyły prace przy pierwszym z nich. Robotnicy stawiają obecnie filary i podpory przyszłej przeprawy.

Przypomnijmy. Pierwotnie plan był taki, że stary most, na którym są teraz dwa tory, pozostanie na miejscu, a obok powstanie nowy, na który trafi jeden z dwóch torów z dotychczasowej przeprawy. Po rozpoczęciu prac plany się jednak zmieniły.

- Po przyjrzeniu się staremu mostowi, doszliśmy do wniosku, że nie jest on w najlepszej kondycji i lepiej zastąpić go nowym - mówi Mirosław Siemieniec z PKP Polskie Linie Kolejowe.

Jak zapewnia zarządca infrastruktury, zmiana ta nie wpłynie ta termin zakończenia całej inwestycji, czyli koniec 2023 roku.

Dzięki nowym przeprawom ułatwiona będzie żegluga po Odrze, bo ich filary będą umiejscowione przy samych brzegach rzeki.

Postępują też prace przy przebudowie wiaduktu nad ul. Powstańców Śląskich. Zburzona została już cześć od strony Wyspy Bolko, a w jej miejsce powstają elementy nowej przeprawy. Kiedy będzie ona gotowa, budowlańcy przejdą na drugą stronę.

- Nowa konstrukcja będzie szersza, dzięki czemu swobodnie miną się jadące z przeciwka samochody, a do tej pory nie było to możliwe - mówi kierownik kontraktu Krzysztof Wojtas. - Do tego po obu stronach powstaną chodniki, dziś jest on tylko po jednej stronie.

Robotnicy zajęli się również mostem przez Młynówkę. Zdemontowana została część od strony ogrodu zoologicznego, a w jej miejsce powstanie nowa przeprawa. Potem wymieniony zostanie most od strony ul. Korfantego.

Cały czas trwa remont torów na stacji Opole Główne i jednego toru w stronę Opola Zachodniego. PKP PLK przygotowują się natomiast do przebudowy kolejnych mostów: nad Kanałem Ulgi i nad Suchodołem oraz wiaduktów: nad ul. Krapkowicką i ul. Prószkowską.

Przypomnijmy. Prace w obrębie opolskiego węzła kolejowego są częścią przebudowy linii kolejowej E30 na odcinku Kędzierzyn-Koźle - Opole. Wartość projektu wynosi 815,7 mln zł. Inwestycja współfinansowana jest przez Unię Europejską.

Położone są tam już nowe tory, sieć trakcyjna czy urządzenia sterowania ruchem, wyremontowano też stacje.

- Już teraz pociągi jeżdżą tą trasą z prędkościami do 120 km/h, a w przyszłym roku zwiększy się ona do 160 km/h - mówi Maria Wojciechowska z PKP PLK.

Dzięki temu czas przejazdu z Opola do Kędzierzyna skróci się nawet 25 minut.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska