Przedszkolaki! Nie bójcie się szkoły

Redakcja
W tym roku po raz pierwszy rodzice sześciolatków dostali szansę wysłania swoich dzieci, o rok wcześniej do szkoły. Przypomnijmy, że wcześniej do pierwszej klasy mogły pójść dzieci, które miały siedem lat.

Wprowadzanie obniżonego wieku rozpoczynania nauki rozłożone jest na 3 lata szkolne (2009/2010, 2010/2011, 2011/2012). Rodzice dzieci urodzonych w 2003, 2004 i 2005 roku mają prawo, nie obowiązek, wysyłania swoich dzieci do szkoły.

Warunkiem przyjęcia dziecka do szkoły jest posiadanie przez szkołę odpowiednich warunków organizacyjnych a także wcześniejsze objęcie dziecka wychowaniem przedszkolnym w roku poprzedzającym rozpoczęcie nauki w szkole. Z zaaklimatyzowaniem się w nowych warunkach nie powinny mieć problemu dzieci, które mają za sobą trzyletni cykl edukacji przedszkolnej.

Początkowy okres nauki ma bowiem decydujące znaczenie w kształtowaniu umiejętności i rozwijaniu zdolności młodego człowieka. Pierwsze lata życia malucha (wiek od 3 do 5 lat) to tak zwany złoty okres w jego rozwoju. Większość jego wrodzonych umiejętności intensywnie się rozwija właśnie w wieku przedszkolnym.

Zanim dziecko pójdzie do szkoły musi zdobyć szereg umiejętności, a może to zrobić właśnie w przedszkolach lub innych formach wychowania przedszkolnego. Wśród tych umiejętności są m.in. rozumienie świata i siebie, odnajdywanie swojego miejsca w grupie rówieśniczej, budowanie systemu wartości.

Zdaniem Zbigniewa Marciniaka, wiceministra edukacji, sześciolatki, które wcześniej nie chodziły do przedszkola, a tych w kraju jest prawie 40 procent, powinny najpierw pod doświadczonym okiem nauczyciela przedszkola przygotować się do nauki czytania i pisania.

Dzieci urodzone już XXI wieku są ruchliwe, ciekawe świata i nowych wrażeń, błyskawicznie chłoną nowe informacje. Im wcześniej zostaną odkryte talenty i uzdolnienia dzieci, tym większe są szanse na ich rozwijanie.

Za i przeciw

Trzeba dokładnie rozważyć za i przeciw. Najlepiej zacząć od rozmowy z dzieckiem i jego przedszkolnym wychowawcą. Ministerstwo Edukacji Narodowej radzi, żeby zwrócić uwagę na to co wychowawca mówi, bo to on najlepiej wie jak maluch czuje się w grupie rówieśników, czy ma duże obawy przed nauką w szkole. Jeżeli ma jakieś trudności edukacyjnej lepszym rozwiązaniem będzie zostawienie go w przedszkolu.

1. Jeśli u dziecka występują jakieś szczególne trudności, nauczyciel
przedszkola może doradzić rodzicom kontakt ze specjalistami z poradni psychologiczno-pedagogicznej.
2. Specjaliści zdecydują, jak dalej dziecko wspierać i jakie postępowanie doradzić jego rodzicom.
3. Ważne jest, by możliwie jak najwcześniej udzielić dziecku odpowiedniej pomocy.

Dużym ułatwieniem w podjęciu decyzji dla rodziców może być wprowadzenie obowiązku, przeprowadzenia analizy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole, tzw. diagnoza przedszkolna. Obowiązek ten zostaje wprowadzony w życie we wrześniu 2009 roku.

Diagnoza przedszkolna:
- przeprowadzać ją będą nauczyciele przedszkolni,
- pomoże ona określić dojrzałość umysłową, fizyczną, społeczną
i emocjonalną dziecka,
- ułatwi to rodzicom i nauczycielom odpowiednie wspomaganie
dziecka w dobrym przygotowaniu się do nauki w szkole.

Program nauczania

Szkolny program nauczania został dopasowany do potrzeb sześciolatków.

prof. zw. dr hab. Zbigniew Semadeni, ekspert MEN, Emerytowany profesor zwyczajny Instytutu Matematyki Uniwersytetu Warszawskiego, Bierze udział w pracach ministerialnych nad programami nauczania matematyk i programami nauczania początkowego od 1969 r. do chwili obecnej: "W pierwszych miesiącach nauki dominującą formą zajęć mają być zabawy oraz gry i sytuacje zadaniowe, w których dzieci manipulują specjalnie dobranymi przedmiotami, np. żetonami. Dopiero potem ma się zacząć naukę rachunków na sposób szkolny, ale i to jest ograniczone przez zapis w podstawach, że dzieci mogą korzystać z wydrukowanych zeszytów ćwiczeń najwyżej przez jedną czwartą czasu przeznaczonego na edukację matematyczną. Chodzi o to, aby przejście w klasie I od poziomu przedszkolnego do szkolnego odbywało się w sposób możliwie naturalny i zgodny z naturalnym rozwojem dziecka."

W roku szkolnym 2009/2010 w ławkach szkolnych usiądą obok siebie sześcio- i siedmioletnie pierwszaki. Zależnie od liczby i wieku uczniów zgłaszających się do klas pierwszych oraz ich wcześniejszego doświadczenia edukacyjnego, dyrektor szkoły podstawowej może podjąć decyzję o kształceniu łącznym lub rozdzielnym.

Zostaną wprowadzone nowe programy nauczania i zmienione ramowe plany nauczania m.in. dla klas I do III szkół podstawowych. W klasach tych zmniejszenie o 3 tygodniowe liczby godzin zajęć edukacyjnych w cyklu kształcenia (dotychczas ramowy plan nauczania w tym etapie edukacyjnym przewidywał 60 godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych i 6 godzin) do dyspozycji dyrektora; nowy ramowy plan nauczania dla tego etapu kształcenia przewiduje 60 godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych i 3 godziny do dyspozycji dyrektora.

Problem natomiast jest z programem, dla sześciolatków, które do szkoły nie pójdą. Okazało się bowiem, że w zerówkach dla nich obowiązkowych, nie przewidziano czytania i pisania. Program ten bowiem oparto o założenie, że wszystkie sześciolatki do szkoły pójdą (tak pierwotnie miało być) i zapisano w nim, że dziecko po skończeniu przedszkola będzie umiało m.in. określić kierunki oraz miejsca na kartce papieru, słuchać opowiadań i baśni. Ma również interesować się czytaniem i pisaniem. Pod taki program przygotowany zostały podręczniki. Wynika więc z tego, że sześciolatki w przedszkolach będą przerabiać program przygotowany dla pięciolatków, a kiedy już jako dzieci siedmioletnie pójdą do szkoły zaczną poznawać to co powinny poznawać sześciolatki. Program ten ma być zmieniony.

Od 1 września 2011 wszystkie pięciolatki zostaną objęte obowiązkiem rocznego wychowania przedszkolnego.

Na podstawie www.6latki.men.gov.pl

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3