Przejazd na czerwonym świetle. W tych miejscach fotoradar zrobi zdjęcie. Lista lokalizacji

Mariusz Michalak
Mariusz Michalak
Urządzenia należące do CANARD i PKP to głównie kamery, które wykonują zdjęcie pojazdu wjeżdżającego za sygnalizator w momencie, w którym ten wstrzymuje ruch dla danego kierunku jazdy. , foto radar,
Urządzenia należące do CANARD i PKP to głównie kamery, które wykonują zdjęcie pojazdu wjeżdżającego za sygnalizator w momencie, w którym ten wstrzymuje ruch dla danego kierunku jazdy. , foto radar, Przemyslaw Wronecki
Jednym z najpoważniejszych wykroczeń drogowych jest przejazd na czerwonym świetle. Kierowcy, którzy nie zatrzymają się na jego widok są wysoko karani, nie bez powodu. To zachowanie niezwykle niebezpieczne i może mieć tragiczne skutki. Na niektórych skrzyżowaniach z sygnalizatorem świetlnym przejazdów pilnują specjalne urządzenia.

Sygnalizacja świetlna zapewnia bezpieczeństwo zarówno kierowcom, jak i pieszym. Jej zadaniem jest również regulowanie przepływu ruchu, nie bez powodu.

- Ważną rolę sygnalizatora świetlnego na skrzyżowaniach podkreślają choćby sytuacje, w których ten w wyniku awarii przestaje działać. Wówczas kierowcy zapominają o przepisach, chaotycznie pokonują skrzyżowania, co niejednokrotnie kończy się kolizją lub stłuczką. Pośpiech, niepewność oraz nadmierna prędkość są w takich sytuacjach niewskazane, a tym bardziej nie sprzyjają bezpiecznej jeździe – mówi Patryk Treumann, Yanosik

Niestety wciąż dochodzi do sytuacji, w których kierowcy widząc żółte światło przyspieszają, aby jak najszybciej pokonać dane skrzyżowanie, nie mając na uwadze tego, że może ono zamienić się w czerwone w trakcie ich przejazdu. A przepisy jasno mówią, że żółte światło już oznacza zakaz wjazdu za sygnalizator. Dopuszczalnym wyjątkiem jest wyłącznie sytuacja, w której kierowca w pojeździe znajduje się na tyle blisko sygnalizatora, że nie może się przed nim zatrzymać bez gwałtownego hamowania.

Innym przypadkiem, jeszcze bardziej niebezpiecznym jest ten, w którym kierowca ma szansę zatrzymać się na czerwonym świetle, ale nie robi tego z premedytacją. To zachowanie jest szczególnie nierozważne, ponieważ czerwone światło oznacza zamknięcie ruchu dla tego pasa, na którym się znajduje pojazd, a otwarcie dla innych. W momencie, w którym kierowca znajdzie się na środku skrzyżowania, w wyniku przejechania na czerwonym, może dojść do kolizji z pojazdami, które ruszą z innych stron, bo mają zielone światło.

Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle

W Polsce na niektórych skrzyżowaniach znajdują się specjalne urządzenia rejestrujące przejazdy na czerwonym świetle. Kierowcy, którzy nie zdają sobie sprawy z ich obecności, nierzadko są zdziwieni mandatem, który otrzymują po czasie.

- Sprawdziliśmy stan rejestratorów przejazdów na czerwonym świetle i zgodnie z naszymi danymi, w Polsce jest ich aktualnie 26, z czego 21 należy do CANARD, a pozostałych 5 do PKP, które przesyła materiały do policji – komentuje Patryk Treumann, Yanosik

Gdzie znajdują się rejestratory przejazdu na czerwonym świetle?

- Najwięcej rejestratorów przejazdów na czerwonym świetle znajduje się w województwie dolnośląskim – jest ich łącznie siedem, trzy urządzenia są w województwie kujawsko-pomorskim, mazowieckim, i pomorskim, z kolei po w małopolskim, śląskim i wielkopolskim oraz po jednym w lubelskim i łódzkim – komentuje Patryk Treumann, Yanosik

Urządzenia należące do CANARD i PKP to głównie kamery, które wykonują zdjęcie pojazdu wjeżdżającego za sygnalizator w momencie, w którym ten wstrzymuje
Urządzenia należące do CANARD i PKP to głównie kamery, które wykonują zdjęcie pojazdu wjeżdżającego za sygnalizator w momencie, w którym ten wstrzymuje ruch dla danego kierunku jazdy. Materiały prasowe

Jak działają rejestratory przejazdu na czerwonym świetle?

Urządzenia należące do CANARD i PKP to głównie kamery, które wykonują zdjęcie pojazdu wjeżdżającego za sygnalizator w momencie, w którym ten wstrzymuje ruch dla danego kierunku jazdy. Gromadzone przez rejestratory informacje to zdjęcie pojazdu, a także czas wjazdu na skrzyżowanie od momentu zapalenia się czerwonego światła oraz numery tablic rejestracyjnych.

W systemie CANARD są dwie kamery – pierwsza rejestrująca wjazd na czerwonym świetle (znajduje się za pojazdem znajdującym się przed sygnalizatorem), która rozpoznaje pozycję świateł sygnalizatora, a następnie kamera pomiarowa (znajdująca się już przy sygnalizatorze z przodu pojazdu) dokonuje detekcji pojazdu na linii zatrzymania i jego pełnej identyfikacji. Pierwsza kamera rejestruje zdarzenie śledząc pojazd w kadrze.

Drugim rodzajem są pętle indukcyjne, zatopione w asfalcie, zwykle umieszczone tuż za linią zatrzymania, a jeśli jej nie ma, to za sygnalizatorem. Jedynym elementem widocznym w tej konfiguracji jest maszt z kamerą robiącą zdjęcia. Ten system działa po otrzymaniu impulsu wysyłanego z pętli, w momencie najechania auta. Po przejechaniu przez pojazd pętli, włącza się kamera, która robi zdjęcie pojazdu od przodu, a po niecałej sekundzie wykonuje kolejne zdjęcie sprawdzające czy auto nieznacznie przejechało przez linię czy pokonało całe skrzyżowanie na czerwonym.

Następnie dane przekazywane są do policji, a ta namierza właściciela pojazdu i prosi go o wskazanie sprawcy. Jeśli ten zostanie wytypowany, wówczas otrzyma mandat, a jeśli nie zostanie wskazany, wówczas właściciel pojazdu może otrzymać karę w wysokości od 500 zł do 8 000 zł.

Kara za przejazd na czerwonym świetle

Wykroczenie przejazdu na czerwonym świetle policjanci mogą rozliczyć na dwa sposoby:

  • W sytuacji, w której kierowca świadomie stwarza zagrożenie i utrudnia ruch innym pojazdom, ze względu na wykonanie gwałtownego hamowania na widok żółtego światła, zostanie ukarany mandatem w wysokości od 500 zł do 5 000 zł!
  • W sytuacji, w której kierowca kompletnie zignorował przepisy i pomimo możliwości bezpiecznego zatrzymania się, przejechał na czerwonym świetle, zostanie ukarany mandatem w wysokości 500 zł i 15 punktami karnych.

Oczywiście, to nie jedyne kary. Jeśli w wyniku tego wykroczenia zmotoryzowany doprowadzi do kolizji lub wypadku drogowego może otrzymać mandat minimum 2 500 zł oraz 15 punktów karnych. Z kolei rażące naruszenie przepisów drogowych skończy się grzywną nawet do 30 000 zł!

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Przejazd na czerwonym świetle. W tych miejscach fotoradar zrobi zdjęcie. Lista lokalizacji - Motofakty

Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska