Przetarg na opolskie pociągi. PESA protestuje

Sławomir DragułaZaktualizowano 
Anna Kaczmarz/Dziennik Polski/Polskapresse
Nawet 75 milionów złotych może być wart kontrakt na zakup nowych składów elektrycznych dla województwa opolskiego.

Nic więc dziwnego, że walka o możliwość dostawy pociągów dla Opolszczyzny jest zażarta. Bydgoska PESA, znany producent pociągów i tramwajów, zarzuciła samorządowi, że organizując przetarg - naruszył zasadę równego traktowania wszystkich producentów.

Mowa o kryterium oceny ofert, jakie w postępowaniu przetargowym zawarło województwo opolskie. Jak wynika z doniesień Rynku Kolejowego, PES-ie chodzi o to, że zamawiający, przydzielając różne wagi punktowe rozwiązaniom o "takim samym walorze technicznym, funkcjonalnym oraz użytecznym”, umieścił zapis, w którym Opolszczyzna premiuje jeden typ osadzenia nadwozia na wózkach jezdnych.

Bydgoska firma zawnioskowała do Krajowej Izby Odwoławczej o nakazanie zamawiającemu usunięcia kryterium jakości (10%) i przeniesienia jej wagi na kryterium ceny. Odwołująca się firma chciała również, by przesunięty został termin dostawy pociągów ze względu na czas potrzebny do uzyskania odpowiednich certyfikatów.

Krajowa Izba Odwoławcza nie uznała jednak zarzutów PES-y i nie nakazała zmiany warunków w przetargu. Zgodziła się jedynie na przeniesienie terminu składania ofert z 26 sierpnia na 3 września.

- Cieszymy się bardzo, to oznacza, że pociągi będą mogły do nas przyjechać w terminie, który sobie wcześniej założyliśmy - mówi Tomasz Kostuś, członek zarządu województwa opolskiego.

Przypomnijmy: województwo opolskie chce kupić pięć nowych składów elektrycznych. Pociągi mają być klimatyzowane, przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych, z tak zwanym obiegiem zamkniętym toalet i dostępem do wi-fi.

Zgodnie z założeniami przetargu, zamówienie ma zostać zrealizowane w ciągu 37 miesięcy od daty podpisania umowy.

Nowe dziecko bydgoskiej Pesy. Kolejarze testują pociąg Dart

x-news/TVN24

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 7

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

D
Dorian

Wg mnie polskie koleje powinny kupować składy od PESY z uwagi na to że jest to nasza polska firma a po drugie mają naprawde niezłe te pociągi - wygodne, szybkie, ładne. Szczegolnie mozna odczuc komfort jezdząc PR.

g
gremium

Te nowe pociagi PESY są extra. Czesto jezdze Przewozami Regionalnymi a u nich juz wiekszosc pociagow to wlasnie te nowe składy pesowskie. Komfort 1 klasa.

F
Filip

Mocno chaotycznie zostało to napiasane, bo Pesa nie tyle protestowała (to złe słowo), co odwołała się od zapisów przetargu, co jest normalną i często spotykaną procedurą przysługującą każdemu podmiotowi. Nie ma w tym nic niezwykłego. Pesa mimo to powalczy zapewne o ten kontrakt, po prostu chciała skorygować zapisy, które ich zdaniem były nieodpowiednie jak ten właśnie o terminie uzysiwania certyfikatów - jest to proces skomplikowany i długotrwały stąd ich sugestia, aby zwiększyć czas na tą procedurę.

t
trosi

Przetarg wydaje się być bardzo korzystny.

A
Andrzej

A po co w opolskiem pociagi. Tylko dopłacamy do pkp a jeszcze sa problemy. Zainwestować ( Dac Wójcikowi pieniadze ) w małe busy albo pks bedzie więcej miejsc pracy.A tak to co rok 40 milionów pkp bierze za nic.

k
kikut

No właśnie - w artykule brakuje kilku informacji, chociażby informacji czy oponenci Bydgoskiej PESY to firmy zagraniczne czy krajowe?

 

No i nie rozumiem jeszcze jednego - z tekstu można by wywnioskować, że to władze województwa kupują pociąg, to znaczy że Przewozy Regionalne będą go dzierżawić? Wewzmą w leasing? Na jakiej podstawie będą go użytkować? A może po prostu to Przewozy Regionalne kupują pociąg a władze województwa (jako jeden z właściceli firmy) sypią na ten cel gotówką?

p
pociągający

artykuł trochę niedokończony. Brakuje informacji pociągi jakich firm spełniają wymagania przetargu. I w czym tkwi różnica między pociągiem z Pesy a innymi, tzn. o co dokładnie chodzi z tym podwoziem...

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3