reklama

Przewozy Regionalne zlikwidują 20 proc. połączeń na Opolszczyźnie?

Sławomir Draguła
Od przyszłego roku nie dostaniemy już 6 mln zł z funduszu kolejowego, a płacić za przewozy trzeba będzie więcej.
Od przyszłego roku nie dostaniemy już 6 mln zł z funduszu kolejowego, a płacić za przewozy trzeba będzie więcej. Paweł Stauffer
Nawet 20 proc. połączeń chcą zlikwidować Przewozy Regionalne w ramach restrukturyzacji spółki. Urząd marszałkowski mówi "nie".

Urząd marszałkowski negocjuje warunki przystąpienia do planu restrukturyzacji zadłużonej na 900 mln zł i stojącej na skraju bankructwa spółki Przewozy Regionalne.

Plan zakłada, że Skarb Państwa zasili spółkę 750 mln zł z Agencji Rozwoju Przemysłu. 600 mln zł pójdzie na oddłużenie, 150 na wdrożenie planu restrukturyzacji. A co w zamian?

Między innymi 51 procent udziałów w Przewozach Regionalnych trafi do Skarbu Państwa (teraz udziałowcami są województwa), zarządy województw będą musiały podpisać pięcioletnie umowy, w których zobowiążą się do wspierania finansowo przewozów określoną kwotą.

Na Opolszczyźnie w 2016 roku ma to być ponad 35 mln zł, w 2017 - 38,7 mln, w 2018 - 42,7 mln, w 2019 - 43,6 i w 2020 ponad 36,7 mln zł.
Dla budżetu województwa to kwoty horrendalne, nie do zaakceptowania. Teraz do przewozów województwo dopłaca wprawdzie 42 mln zł, ale 6 mln to dotacja z budżetu państwa w ramach funduszu kolejowego, m.in. na remonty i przeglądy techniczne pociągów, a te w ciągu 5 lat pochłoną 21,7 mln zł! Ale od stycznia przyszłego roku fundusz zostanie zlikwidowany i to pomimo umowy, na mocy której miał obowiązywać do 2020 roku.
- Bez tych pieniędzy nie damy rady dopłacać do Przewozów Regionalnych takich kwot - mówi Tomasz Kostuś, członek zarządu województwa.

Dla województwa nie do zaakceptowania jest również fakt, że w ramach restrukturyzacji i pomimo zwiększenia finansowania, przewozy regionalne chcą zlikwidować 20 proc. połączeń w regionie.

- A na to nigdy się nie zgodzimy, nie możemy pozbawiać ludzi dojazdów do szkół i do pracy - mówi Tomasz Kostuś. - W całym świecie przewozy pasażerskie są deficytowe i dopłaca do nich państwo. Tak powinno być i u nas. Dlatego żądamy przywrócenia funduszu kolejowego.

Czas na porozumienie z Przewozami Regionalnymi i na przystąpienie do restrukturyzacji jest do końca czerwca. Radni sejmiku muszą przyjąć do tego czasu stosowną uchwałę. A co jeśli w rozmowach nadal będzie pat?
- Możemy podpisać umowę z przewozami tylko na rok i dalej negocjować, alternatywą jest przyłączenie się do spółek przewozowych, które utworzyli nasi sąsiedzi, do Kolei Dolnośląskich albo do Kolei Śląskich - mówi Tomasz Kostuś.

Dziś na kolejne negocjacje w sprawie przewozów do Opola przyjeżdża wiceprezes Agencji Rozwoju Przemysłu.

Rząd robi poduszkę na ewentualne spowolnienie gospodarcze

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 70

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

g
grześ

Niedługo się przekonamy, jak wielkie będą likwidacje połączeń na Opolszczyźnie

G
Grzesiu

Przewozy Regionalne są na najlepszej drodze ku temu by utrzymać sie na rynku gdy wejdzie nań konkurencja z zagranicy. Niestety tego samego nie powiedzialbym o InterCity.

g
gość
W dniu 27.06.2015 o 16:42, Mateusz napisał:

Za parę lat otworzy sie rynek na trasach regionalnych i zobaczymy jak to będzie. Wg mnie PRzewozy Regionalne utrzymają się, już wyszly na prostą a za pare lat będą osiągać niemale zyski

A według mnie województwa, które mają własne spółki powinny podziękować PR, dlatego, że po prostu nie są w stanie kontrolować sytuacji. Przypomnijmy, że to nikt inny tylko PR miały ludzi w d...ie likwidując połączenia, uznając linie za zbędne i to później na przykładzie dolnośląskiego KD ratowały np. Wałbrzych-Kłodzko,Wrocław-Trzebnica, po prostu nie można mieć żadnego zaufania do czegoś z tyloma udziałowcami w długach co tak naprawdę żyje własnym życiem.

M
Mateusz

Za parę lat otworzy sie rynek na trasach regionalnych i zobaczymy jak to będzie. Wg mnie PRzewozy Regionalne utrzymają się, już wyszly na prostą a za pare lat będą osiągać niemale zyski

g
gosc

Ziomal był premiem i nie jacyś oni tylko ten rząd i MN spowodowali istnienie opolskiego. Rowniez nie jacyś oni zlikwidowali zagłębie dolnośląskie tylko ten Pan to klepnął. Takie są fakty, eksplozja biurokracji - prawie 400 poeistoe zamiast 100 i aż 16 województw. Pozostałe dokonania to kasy chorych,gimnazja i zarzniecie techników.

G
Gość

Ziomal Buzek podpisał się pod tym, co mu lokalni ziomale - wtedy spod szyldu "S" - zapodali. Spełniając żądania lokalnych prominentów może nieświadomie, ale wskrzesił w linii prostej hitlerowski podział Górnego Śląska z 1941 roku, na rejencje opolską i katowicką.

Hitler, obok niefortunnego podziału, który miał mu służyć li tylko osłabieniu śląskiego żywiołu, zapoczątkował też modę na małopolskie doklejki zza Jordanu. Można powiedzieć, że współczesna Praszka to ekwiwalent za utracone częstochowskie. Przy czym o ile trudno sobie wyobrazić, by Zawiercie było częścią tzw. opolszczyzny, to Praszkę - nowsze zło - chyba co poniektórzy łyknęli.

g
gość
W dniu 21.06.2015 o 08:41, Gość napisał:

To nie Buzek stworzył opolskie tylko Hitler a Buzek tylko odtworzył chory pomysł Hitlera. I to nie sam Buzek a lokalne kacyki którzy w porę zorientowali się że z etatu spawacza domu nie wybudują ale z etatu urzędnika zarządzajacego ludźmi niewymagajacymi zarządzania to w rok zbudują nawet dwa.

 


To nie Buzek stworzył opolskie tylko Hitler a Buzek tylko odtworzył chory pomysł Hitlera. I to nie sam Buzek a lokalne kacyki którzy w porę zorientowali się że z etatu spawacza domu nie wybudują ale z etatu urzędnika zarządzajacego ludźmi niewymagajacymi zarządzania to w rok zbudują nawet dwa.

Przestań ściemniać - reformę administracyjną przyjął rząd AWS, którego premierem był niejaki ziomal Buzek- więc proszę się nie wykręcać. Wałbrzyskie również zlikwidował Buzek - takie są fakty. 

G
Gość
W dniu 14.06.2015 o 20:39, gg napisał:

 Po pierwsze to nie jest  żaden region tylko jakiś twór trzymający  pazurami swoich zakładników. Nie od dziś wiadomo, że od samego początku 3 zachodnie powiaty chcą przejść pod Wrocław, od czasu kiedy ziomal Buzek stworzył tego administracyjnego karła, to nigdy nie miało żadnego sensu zresztą tak samo jak Lubuskie i parę innych tworów.  

 

 

To nie Buzek stworzył opolskie tylko Hitler a Buzek tylko odtworzył chory pomysł Hitlera. I to nie sam Buzek a lokalne kacyki którzy w porę zorientowali się że z etatu spawacza domu nie wybudują ale z etatu urzędnika zarządzajacego ludźmi niewymagajacymi zarządzania to w rok zbudują nawet dwa.

g
gość

Co Ty opowiadasz- za organizację komunikacji w teoretycznym kraju i według teoretycznej ustawy odpowiadają Urzędy Marszałkowskie określając i zawierając kontrakty z przewoźnikami an zapewnienie założonej komunikacji na liniach.  Dotyczy to również komunikacji drogowej, jeśli na mapie województwa pojawiają się białe plamy i miejscowości z brakiem jakiejkolwiek komunikacji należy uznać, że cały wydział wspomnianego UM należy w ramach odpowiedzialności wyrzucić na bruk. Czy kiedykolwiek to się stało? Kwestia, że w opolskim wyhodowano 100% monopolistę i to jemu powierzono wszystko, nie dogadano się z powodu jakiś animozji z sąsiednimi regionami mającymi inne spółki przewozowe jest zwykłą nieudolnością i skandalem-  takie lubuskie np. część powiatów obsługuje Kolejami Dolnośląskimi, przez co w najbliższy strajk nie stanie w całości.

M
Mateusz

Wszelkie prace remontowe związane z trakcją, torami itd. to zadanie wyłącznie PKP PLK. Jeśli chodzi o rozkłady jazdy to również odgórnie ustalane są one przez PKP, a Przewozy Regionalne muszą sie dostosować, pomimo że mają lepsze oferty od przykładowo TLK.

G
Gość

już sobie robią wakacje

T
Tekla

A może zlikwidować same Przewozy Regionalne jako spółkę z jej dyrektorami i pracownikami?!

a
aleksandra

Jeszcze podobno szykują strajk - to już nic nie będzie jeździć po nowych szynach.

G
Gość
W dniu 08.06.2015 o 12:22, Piotr napisał:

Gdzie w tym wszystkim są argumenty społeczne a nie tylko finansowe ?Czy władze Opola i województwa chcą żebyśmy tracili pracę. Cichaczem do tego doprowadzą.

racja

g
gg
W dniu 14.06.2015 o 19:01, Gość napisał:

Co za porażka tego regionu - stopniowe sztyletowanie ludzi i regionu

 


Co za porażka tego regionu - stopniowe sztyletowanie ludzi i regionu

Po pierwsze to nie jest  żaden region tylko jakiś twór trzymający  pazurami swoich zakładników. Nie od dziś wiadomo, że od samego początku 3 zachodnie powiaty chcą przejść pod Wrocław, od czasu kiedy ziomal Buzek stworzył tego administracyjnego karła, to nigdy nie miało żadnego sensu zresztą tak samo jak Lubuskie i parę innych tworów. 

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3