Na śniegu ogumienie typowo letnie jest wręcz niebezpieczne. Droga hamowania wzrasta bowiem dwukrotnie w porównaniu z oponą zimową. To są argumenty, które powinien wziąć pod uwagę każdy kierowca.
Oczywiście na rynku są opony wielosezonowe, ale to tylko półśrodek. Dla naszego bezpieczeństwa zimą warto zainwestować w zimówki. Opony takie trzeba założyć, gdy średnia temperatura powietrza spadnie poniżej 7 stopni Celsjusza.
- Zimówki wykonane są ze specjalnej mieszanki, która nie twardnieje w niskich temperaturach - wyjaśnia Jerzy Sak, właściciel opolskiego zakładu oponiarskiego.
- Elastyczność opony jest niezbędna, aby bieżnik swym kształtem mógł się dopasować do nawierzchni.
Już na pierwszy rzut oka opony zimowe różnią się wyglądem od opon letnich. Charakterystyczna rzeźba bieżnika złożona z "klocków" sprawia, że opony te zapewniają wysoką przyczepność na mokrej i śliskiej nawierzchni oraz skutecznie odprowadzają wodę, śnieg i pośniegową breję.
Drugą ważną funkcją jest zapewnienie przyczepności na nawierzchniach śliskich i zaśnieżonych. W osiągnięciu tego celu pomagają głębokie poprzeczne nacięcia opony zwane lamelkami. To one wgryzają się w podłoże, zapewniając przyczepność podczas ruszania i siłę oporu niezbędną do hamowania pojazdu na śniegu jak i lodzie.
Poza krótszą drogą hamowania zimówki sprawiają, że auto lepiej się prowadzi na śliskiej nawierzchni, stabilnie zachowuje się na łukach, precyzyjne reaguje na ruchy kierownicą, oraz umożliwiają pokonywanie wzniesień.
Do niedawna w eksploatacji opon zimowych problemem był poziom ich hałasu, szczególnie podczas szybkiej jazdy po twardych nawierzchniach. W oponach nowej generacji wypracowano kształt bieżnika z klockami różnej wielkości, które są przesunięte względem siebie, aby poprzez brak powtarzalności ruchu zmniejszyć emisję hałasu. Współczesne zimówki są więc tylko nieco głośniejsze od opon letnich.
Ważne
Ważne
Zimą ciśnienie w oponach powinno być o 0,2 atmosfery wyższe niż latem. Chodzi o to, by bieżnik dobrze się wgryzał w śnieg.
Zimą dobrze jest opony pompować azotem. Gaz ten jest neutralny na warunki atmosferyczne i opona ma optymalne warunki do pracy.
Bieżnik opony zimowej powinien mieć przynajmniej 3 mm głębokości. Inaczej nie spełni on swojej roli.
Producenci ciągle poszukują doskonalszych kształtów bieżnika i nowych rozwiązań materiałowych, które mają za zadanie poprawić własności opony.
Już na etapie produkcji różnicuje się przeznaczenie opon zimowych, produkując mniejsze rozmiary 13, 14 cali w niższych klasach prędkości Q i T.
Są one przeznaczone do samochodów o mniejszej pojemności i mocy silnika, które ze względu na swe cechy konstrukcyjne rozwijają niższe prędkości.
Te grupy opon są tańsze i mogą być wykorzystywane przez właścicieli o niezbyt zasobnych portfelach.
Opony przeznaczone na obręcze o średnicach 15 - 18 cali, często o bardzo obniżonym profilu, przeznaczone są do szybkich samochodów. Takie opony mają także wysokie indeksy prędkości H i V, są bardzo dokładnie wykonane i przez to droższe.
Ważne jest, aby nie przepłacać i kupować opony dobrane do potrzeb kierowcy i osiągów samochodu. W asortymencie opon zimowych znajdujących się na naszym rynku każdy może wybrać właściwą oponę do swego samochodu. Nie zawsze muszą to być te drogie, z tzw. górnej półki.
Przed zakupem należy sprawdzać ceny u różnych sprzedawców, bowiem promocje organizowane przez importerów i producentów mogą wpłynąć na znaczną obniżkę cen opon.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?