Pytania i odpowiedzi dotyczące edukacji przedszkolnej

Redakcja
Czy ubogi rodzic sześciolatka może liczyć na dofinansowanie do zakupu podręczników w przedszkolu?

- Od 1 września 2009 r. we wszystkich formach wychowania przedszkolnego (przedszkola, oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych, inne formy wychowania przedszkolnego) będzie realizowana nowa podstawa programowa wychowania przedszkolnego, określona w załączniku nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół  (Dz. U. z  2009 r. Nr 4, poz. 17).
Zgodnie z założeniami nowej podstawy programowej, kształtowanie umiejętności czytania w połączeniu z nauką pisania odbywa się na etapie edukacji wczesnoszkolnej (klasy I-III szkoły podstawowej). Natomiast zadaniem nauczycieli przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego jest ukształtowanie u dzieci gotowości do opanowania tych umiejętności w szkole. Dla przywrócenia należytych proporcji zajęć edukacyjnych i opiekuńczo-wychowawczych w placówkach wychowania przedszkolnego, w podstawie programowej wychowania przedszkolnego zaleca się, aby najwyżej jedną piątą czasu przeznaczyć na różnego typu zajęcia dydaktyczne realizowane według wybranych programów, tak aby pozostała część czasu była wykorzystana na główne formy dziecięcej aktywności, czyli zabawę i aktywność ruchową. Ma to przeciwdziałać wymuszaniu organizowania szkolnych form edukacyjnych i stosowania szkolnych metod, w tym również korzystania z podręczników, zeszytów ćwiczeń czy kart pracy w placówkach wychowania przedszkolnego. Tego typu szkolne metody pracy mogą stanowić jedynie uzupełnienie wielostronnego wspierania rozwoju dziecka, co oznacza ewentualne stosowanie ich w bardzo ograniczonym zakresie, odpowiednio do wieku dziecka. Podstawą pracy powinna być zabawa i różnorodna działalność dziecka, związana z prawidłowym rozwojem procesów poznawczych, uzyskaniem dobrego poziomu koordynacji wzrokowo-ruchowej, gotowości do nauki pisania i nauki szkolnej.
Z powyższych względów odstąpiono od zalecania do użytku szkolnego przez Ministra Edukacji Narodowej podręczników pomocniczych przeznaczonych do wychowania przedszkolnego. Zasadniczym celem wychowania przedszkolnego jest wspomaganie rozwoju intelektualnego i kształtowanie gotowości dziecka do nauki czytania i pisania, w szczególności poprzez różnego rodzaju zabawy i gry dydaktyczne, zatem korzystanie z podręczników w wychowaniu przedszkolnym jest nie tylko niekonieczne, ale wręcz niezalecane.
Z tego względu Ministerstwo Edukacji Narodowej uznało, że dofinansowanie zakupu nieobowiązkowych podręczników dla grupy dzieci na tym etapie edukacyjnym nie jest konieczne i w związku z tym Rządowy program pomocy uczniom w 2009 r. - "Wyprawka szkolna" nie przewiduje pomocy, w formie dofinansowania zakupu podręczników, dla dzieci rozpoczynających obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne.
Czy dzieci pięcio- i sześcioletnie będą w okresie przejściowym uczęszczały do tego samego oddziału przedszkolnego?
O sposobie organizacji naboru do oddziałów rocznego przygotowania przedszkolnego decydują organy prowadzące (gminy). Już obecnie w wielu przedszkolach i szkołach do oddziałów przedszkolnych i do oddziałów rocznego przygotowania przedszkolnego uczęszczają dzieci zróżnicowane wiekowo. Jest to podyktowane nie tylko względami organizacyjnymi zaproponowanymi przez gminy, ale także dojrzałością edukacyjną dzieci i decyzjami samych rodziców. Z opinii metodyków nauczania i psychologów jednoznacznie wynika, że nic nie stoi na przeszkodzie, aby do jednego oddziału uczęszczały dzieci pięcioletnie i sześcioletnie.

Co trzeba zrobić, żeby otrzymać dotację na przedszkole niepubliczne?
Podstawę prawną do udzielania dotacji dla przedszkoli niepublicznych stanowią przepisy art. 90 ust. 2b, 2c, 2d, 3c i 4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.). Dotacje dla niepublicznych przedszkoli przysługują na każdego ucznia w wysokości nie niższej niż 75% ustalonych w budżecie danej gminy wydatków bieżących ponoszonych w przedszkolach publicznych w przeliczeniu na jednego ucznia, z tym że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na niepełnosprawnego ucznia przedszkola i oddziału przedszkolnego w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez jednostkę samorządu terytorialnego - pod warunkiem, że osoba prowadząca niepubliczne przedszkole poda organowi właściwemu do udzielania dotacji planowaną liczbę uczniów nie później niż do dnia 30 września roku poprzedzającego rok udzielania dotacji. W przypadku braku na terenie gminy przedszkola publicznego, podstawą do ustalenia wysokości dotacji są wydatki bieżące ponoszone przez najbliższą gminę na prowadzenie przedszkola publicznego. Warunkiem ubiegania się o dotację przez osobę prowadzącą niepubliczne przedszkole, jest określony w ww. przepisach wymóg corocznego podawania organowi właściwemu do udzielenia dotacji planowanej liczby uczniów. Warunek ten winien być spełniony nie później niż do dnia 30 września roku poprzedzającego rok udzielania dotacji.

Czym się różni punkt przedszkolny od zespołu wychowania przedszkolnego?
Zasady tworzenia innych form wychowania przedszkolnego określają przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 stycznia 2008 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania (Dz. U. Nr 7, poz. 38 oraz Nr 104, poz. 667). Dnia 27 maja 2009 r. zostało podpisane nowe rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania, które wejdzie w życie 1 września 2009 r.
Zgodnie z tym rozporządzeniem liczba godzin zajęć, w czasie których realizowana jest podstawa programowa wychowania przedszkolnego, powinna być uzależniona od wielkości grupy. Minimalny dzienny wymiar zajęć umożliwiający realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego wynosi 3 godziny. Natomiast w zależności od liczby dzieci w grupie zmienia się minimalny tygodniowy wymiar tych zajęć, który w grupie liczącej od 3 do 15 dzieci wynosi 12 godzin, w grupie liczącej od 16 do 19 dzieci wynosi 16 godzin, a w grupie liczącej od 20 do 25 dzieci wynosi 20 godzin. Dzienny wymiar godzin zajęć wychowania przedszkolnego w punkcie lub zespole powinien być dostosowany do możliwości dzieci oraz potrzeb rodziców.
Zespół wychowania przedszkolnego to placówka, w której zajęcia mogą być prowadzone w niektóre tylko dni tygodnia, w grupach liczących od 3 do 25 dzieci. Punkt wychowania przedszkolnego realizuje zajęcia we wszystkie dni robocze w tygodniu przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący. Podstawowym kryterium odróżniającym obie formy jest częstotliwość prowadzonych w nich zajęć. Oczywiście wymiar czasu pracy innych form edukacji przedszkolnej - zależnie od lokalnych potrzeb i możliwości - może być wyższy niż określają przepisy.
Chciałbym założyć w mojej miejscowości przedszkole niepubliczne. Co mam zrobić?
Podstawę prawną zakładania przedszkoli stanowi ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.). W celu założenia niepublicznego przedszkola należy uzyskać wpis do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego. Szczegółowe wymogi zostały określone w art. 82- 84 i 89 ustawy o systemie oświaty. Osoby prowadzące niepubliczne przedszkola otrzymują na każde dziecko dotację z budżetu gminy zgodnie z art. 90 ust. 2b cyt. ustawy.
W myśl art. 82 ust. 2 pkt 5 tej ustawy, zgłoszenie do ewidencji powinno zawierać m.in. dane dotyczące kwalifikacji pracowników pedagogicznych i dyrektora, przewidzianych do zatrudnienia w szkole lub placówce.
Szczegółowe kwalifikacje wymagane od nauczycieli określa rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 10 września 2002 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkól i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz. U. Nr 155, poz. 1288 z późn. zm.). Zgodnie z § 4 ww. rozporządzenia, kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolach posiada m.in. osoba, która legitymuje się dyplomem ukończenia zakładu kształcenia nauczycieli w specjalności zgodnej z nauczanym przedmiotem lub rodzajem prowadzonych zajęć albo legitymuje się dyplomem ukończenia zakładu kształcenia nauczycieli w specjalności innej niż nauczany przedmiot lub rodzaj prowadzonych zajęć, która ponadto ukończyła kurs kwalifikacyjny z zakresu nauczanego przedmiotu lub rodzaju prowadzonych zajęć.
Ponadto z dniem 1 września 2009 r. wejdzie w życie nowe rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz. U. Nr 50, poz. 400). Stosownie do § 4 ww. rozporządzenia, kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolach będzie posiadała osoba, która ukończyła zakład kształcenia nauczycieli w specjalności odpowiadającej nauczanemu przedmiotowi lub prowadzonym zajęciom lub ukończyła zakład kształcenia nauczycieli w innej specjalności, a ponadto ukończyła kurs kwalifikacyjny w zakresie nauczanego przedmiotu lub prowadzonych zajęć.
Wychowanie przedszkolne obejmuje dzieci w wieku 3-6 lat. Oddziały przedszkolne tworzy się uwzględniając wiek, rozwój oraz zainteresowania wychowanków. W grupie nie może być więcej niż 25 dzieci.
W zakresie spraw technicznych dotyczących funkcjonowania budynku przedszkola zagadnienia reguluje ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.), która kwalifikuje m. in. budynki przedszkolne do kategorii IX obiektów budowlanych. Określone wymogi dla budynków przeznaczonych na pobyt dzieci oraz budynków użyteczności publicznej zawiera rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. Nr 75, poz. 690 z późn. zm.).
W przedszkolu obowiązują przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach (Dz. U. z 2003 r. Nr 6, poz. 69).
Czy jest możliwość uzyskania dodatkowych środków finansowych na funkcjonowanie przedszkola, oprócz dotacji z gminy?
Zadania dotyczące edukacji przedszkolnej mogą być współfinansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Priorytetu IX Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013. Szczegółowy Opis Priorytetu IX PO KL w ramach Działania 9.1 Wyrównywanie szans edukacyjnych i zapewnienie wysokiej jakości usług edukacyjnych świadczonych w systemie oświaty, w poddziałaniu 9.1.1 Zmniejszanie nierówności w stopniu upowszechnienia edukacji przedszkolnej, przewiduje się projekty konkursowe dotyczące:
- tworzenia przedszkoli (w tym również uruchamiania innych form wychowania przedszkolnego) na obszarach i w środowiskach o niskim stopniu upowszechnienia edukacji przedszkolnej (w szczególności na obszarach wiejskich),
- wsparcia istniejących przedszkoli (w tym również funkcjonujących innych form wychowania przedszkolnego) przyczyniających się do zwiększonego uczestnictwa dzieci w wychowaniu przedszkolnym (np. wsparcie dla placówek zagrożonych likwidacją, wydłużenie godzin pracy placówek, uruchomienie dodatkowego naboru dzieci, zatrudnienie dodatkowego personelu itp.),
- opracowanie i realizacja kampanii informacyjnych promujących edukację przedszkolną.

Za realizację działań w ramach Priorytetu IX PO KL odpowiedzialne są samorządy województw, jako Instytucje Pośredniczące. Tam też należy zgłaszać się z prośbą o szczegółowe informacje.
Natomiast informacje na temat Regionalnych Programów Operacyjnych w ramach funduszy strukturalnych na lata 2007-2013 w poszczególnych województwach, można uzyskać na Portalu Funduszy Strukturalnych:
http://www.funduszestrukturalne.gov.pl/NSS/programy/regionalne/

Co będzie z dziećmi, których rodzice nie poślą do szkoły w wieku lat 6?
Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 19 marca 2009 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 56, poz. 458) w latach szkolnych 2009/2010 - 2011/2012 tylko na wniosek rodziców, obowiązkiem szkolnym może być objęte dziecko, które w danym roku kalendarzowym kończy 6 lat.
Dopiero od 1 września 2012 r. rozpoczyna się obowiązek szkolny dzieci 6-letnich.
W latach szkolnych 2009/2010 - 2011/2012 dzieci w wieku 6 lat, które nie rozpoczną spełniania obowiązku szkolnego, mają obowiązek odbycia rocznego obowiązkowego przygotowania przedszkolnego w przedszkolu lub oddziale przedszkolnym zorganizowanym w szkole podstawowej.

Moja 5-letnia córka została przydzielona do grupy młodszej dzieci 3 i 4-letnich. Uważam, że jest to dla niej krzywdzące. Dziecko umie już pisać i czytać i ja nie zgadzam się z decyzją p. dyrektor. Czy w związku z nowelizacją ustawy o oświacie jest to zgodne z prawem?
Zgodnie z § 5 pkt. 1 załącznika nr 1 Ramowy statut przedszkola rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. nr 61, poz. 624) do oddziału przedszkolnego rekrutuje się dzieci w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień, rodzaju i stopnia niepełnosprawności. Każdy nauczyciel pracując z dziećmi musi dobierać treści, metody i formy pracy kierując się zasadą indywidualizacji.
Należy jednak dodać, że istnieje również idea tworzenia oddziałów o tzw. strukturze rodzinkowej, grupujących dzieci w różnym wieku, które przebywając razem mogą się od siebie nawzajem wiele nauczyć.

Czy "zerówka" tworzona w szkole jest oddziałem przedszkolnym czy szkolnym? Proszę o podanie rozporządzenia i artykułu, który reguluje tę kwestię.
Zgodnie z art. 14.1. ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (Dz. U. nr 256 poz.2572 z późn. zm.) wychowanie przedszkolne obejmuje dzieci w wieku 3-6 lat. Artykuł ten precyzuje dalej, że wychowanie przedszkolne może być realizowane w przedszkolach, oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych.
W szkole mogą być tworzone oddziały przedszkolne realizujące program wychowania przedszkolnego zgodnie z § 5 ust. 6. załącznika nr 2 Ramowy statut publicznej szkoły podstawowej rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. nr 61, poz. 624).
Z powyższych przepisów jednoznacznie wynika, że oddział przedszkolny w szkole podstawowej nie wchodzi w skład struktury szkoły podstawowej.
Czy w roku szkolnym 2009/2010 przedszkole może odmówić przyjęcia pięciolatka?
W latach szkolnych 2009/2010 i 2010/2011 zgodnie z art. 9 ustawy z dnia 19 marca 2009 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 56, poz. 458) dziecko w wieku 5 lat ma prawo do odbycia rocznego przygotowania przedszkolnego w przedszkolu, oddziale przedszkolnym zorganizowanym w szkole podstawowej lub innej formie wychowania przedszkolnego. Zapewnienie warunków do realizacji powyższego prawa jest zadaniem własnym gminy.

Czy przedszkola mogą pobierać opłatę stałą za uczęszczanie 5-latka do przedszkola?
Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 1 ustawy z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) przedszkolem publicznym jest przedszkole, które m.in. prowadzi bezpłatne nauczanie i wychowanie w zakresie co najmniej podstawy programowej wychowania przedszkolnego. Dzienny czas pracy przedszkola ustalony przez organ prowadzący na wniosek dyrektora przedszkola i rady przedszkola, w tym czas przeznaczony na realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego, jest nie krótszy niż 5 godzin dziennie - zgodnie z § 10 ust. 2 pkt 1 załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. z 2001 r. Nr 61, poz. 624, z późn. zm.).
Opłaty za świadczenia prowadzonych przez gminę przedszkoli publicznych ustala rada gminy (art. 14 ust. 5 ustawy o systemie oświaty) z uwzględnieniem art. 6 ust. 1 pkt 1, co oznacza, że z powyższej opłaty za pobyt dzieci w przedszkolu publicznym wyłączone jest nauczanie i wychowanie w zakresie podstawy programowej, która jest realizowana w wymiarze minimum 5 godzin dziennie. Nauczanie i wychowanie obejmujące realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego jest bezpłatne. Rada gminy nie może ustalać opłat za pobyt dziecka w przedszkolu publicznym, jeżeli realizuje ono jedynie podstawę programową, gdyż mieszczące się w tym zakresie świadczenia są bezpłatne.
Kompetencją rady jest jedynie ustalenie opłat za świadczenia prowadzonych przez gminę przedszkoli publicznych, wykraczające poza podstawę programową. Wówczas należy szczegółowo wykazać, za jakiego rodzaju świadczenie opłata jest żądana, co się na opłacane świadczenie składa. Od rodziców można więc pobierać opłaty np. za czas pobytu powyżej 5 godzin dziennie, za wyżywienie oraz zajęcia dodatkowe, które nie są objęte podstawą programową. Wiek dziecka uczestniczącego w wychowaniu przedszkolnym nie ma związku z ustalonymi ewentualnymi opłatami.

Mieszkam w Malinowie, a mój syn chodził przez prawie 3 lata do przedszkola w Nowej Wsi. Teraz muszę dziecko posłać do innego przedszkola, ponieważ nie mieszkam w Nowej Wsi. Co mam robić?
Zgodnie z art. 7 ust. 1. ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z późn. zm.) do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Jednym z obszarów zaspokajania tych potrzeb - art. 5 ust. 5 ustawy o systemie oświaty- jest m.in. zakładanie, prowadzenie przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkole podstawowej oraz innych form wychowania przedszkolnego.
Art. 28 ust. 5 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. Nr 203, poz. 1966, z późn. zm.) stanowi, że zadania związane m.in. z prowadzeniem przedszkoli ogólnodostępnych (łącznie z oddziałami przedszkolnymi w szkołach podstawowych oraz innymi formami edukacji przedszkolnej) i oddziałów ogólnodostępnych w przedszkolach integracyjnych, nie są uwzględniane przy podziale części oświatowej subwencji ogólnej pomiędzy jednostki samorządu terytorialnego. Zadania te finansowane są z dochodów gmin, głównie z dochodów własnych oraz udziałów we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) i podatku dochodowego od osób prawnych (CIT). Oznacza to, że gmina ma obowiązek w pierwszej kolejności zaspokoić potrzeby (tj. w zakresie miejsc edukacji przedszkolnej) swoich mieszkańców - podatników, którzy odprowadzają podatki do kasy gminy.

Czy przedszkole ma obowiązek przyjąć dziecko 5-letnie na 5 godzin w ramach wychowania przedszkolnego (bezpłatnie), czy też może wymuszać na rodzicach zapisanie dziecka na 8 godzin, korzystania z posiłków itd.?
Zgodnie z art. 9, ust. 1 zawartym w przepisach przejściowych i końcowych ustawy z dnia 19 marca 2009 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. nr 56, poz. 458) w latach szkolnych 2009/2010 i 2010/2011 dziecko w wieku 5 lat ma prawo do odbycia rocznego przygotowania przedszkolnego w przedszkolu, oddziale przedszkolnym zorganizowanym w szkole podstawowej lub innej formie wychowania przedszkolnego.
Przedszkole publiczne prowadzi bezpłatne nauczanie i wychowanie w zakresie co najmniej podstawy programowej wychowania przedszkolnego (art. 6 ust.1 pkt 1 ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. (Dz. U. nr 256 poz.2572 z późn. zm.), która jest realizowana w czasie nie krótszym niż 5 godzin dziennie.
Trzeba jednak pamiętać, że czas pracy przedszkola powinien być dostosowany do potrzeb rodziców. W opisanej sytuacji nic nie stoi na przeszkodzie, by rodzice odbierali dziecko z przedszkola po zajęciach, w ramach których realizowana jest podstawa programowa.

Kto może założyć inną formę wychowania przedszkolnego?
Poza przedszkolami i oddziałami przedszkolnymi w szkołach podstawowych, wychowanie przedszkolne może być prowadzone w innych formach wychowania przedszkolnego, czyli:
- w zespołach wychowania przedszkolnego - w których zajęcia są prowadzone w niektóre dni tygodnia;
- w punktach przedszkolnych - w których zajęcia są prowadzone codziennie.
Ich najważniejszym zadaniem jest wyrównywanie szans edukacyjnych, a największą zaletą to, że znajdują się blisko domu rodzinnego. W innych formach wychowania przedszkolnego - podobnie jak w przedszkolu zajęcia realizowane są w oparciu o całą podstawę programową wychowania przedszkolnego.
Zasady tworzenia innych form wychowania przedszkolnego określają przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 10 stycznia 2008 r. w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania (Dz. U. Nr 7, poz. 38 oraz Nr 104, poz. 667). Dnia 27 maja 2009 r. zostało podpisane nowe rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie rodzajów innych form wychowania przedszkolnego, warunków tworzenia i organizowania tych form oraz sposobu ich działania, które wejdzie w życie 1 września 2009 r.
Punkty i zespoły przedszkolne może zakładać:
- samorząd gminy;
- osoby prawne (organizacje pozarządowe, stowarzyszenia, fundacje, związki wyznaniowe, które posiadają w swoim statucie zapisy o możliwości prowadzenia działalności oświatowej, oraz aktualny wpis do Krajowego Rejestru Sądowego, które dokonają wpisu do ewidencji w gminie właściwej ze względu na miejsce prowadzenia innej formy wychowania przedszkolnego),
- osoby fizyczne (każdy dorosły obywatel, który dokona wpisu do ewidencji w gminie właściwej ze względu na miejsce prowadzenia innej formy wychowania przedszkolnego - nie musi mieć wykształcenia pedagogicznego, ale musi zatrudnić wykwalifikowanego nauczyciela, uprawnionego do pracy w przedszkolu).
We wszystkich przypadkach założyciel jest organem prowadzącym placówkę.
Jestem nauczycielem przedszkola. Na stronie "Podręczniki dopuszczone do użytku" nie znalazłam książek do tak zwanej dawnej zerówki. Czy nie będzie w ogóle żadnych książek do przedszkola, które zostaną dopuszczone do użytku?

Od 1 września 2009 r. we wszystkich formach wychowania przedszkolnego (przedszkola, oddziały przedszkolne w szkołach podstawowych, inne formy wychowania przedszkolnego) będzie realizowana nowa podstawa programowa wychowania przedszkolnego.

Zgodnie z założeniami nowej podstawy programowej, kształtowanie umiejętności czytania w połączeniu z nauką pisania odbywa się na etapie edukacji wczesnoszkolnej (klasy I-III szkoły podstawowej). Natomiast zadaniem nauczycieli przedszkoli i tzw. klas zerowych jest ukształtowanie u dzieci gotowości do opanowania tych umiejętności w szkole. Dla przywrócenia należytych proporcji zajęć edukacyjnych i opiekuńczo-wychowawczych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego zaleca się, aby najwyżej jedną piątą czasu przeznaczyć na różnego typu zajęcia dydaktyczne realizowane według wybranych programów autorskich. Natomiast pozostała część czasu powinna być wykorzystana na główne formy dziecięcej aktywności, czyli zabawę i aktywność ruchową. Ma to przeciwdziałać wymuszaniu organizowania szkolnych form edukacyjnych i stosowania szkolnych metod, w tym również korzystania z podręczników, zeszytów ćwiczeń czy kart pracy w placówkach wychowania przedszkolnego. Tego typu szkolne metody pracy mogą stanowić jedynie uzupełnienie wielostronnego wspierania rozwoju dziecka, co oznacza ewentualne stosowanie ich w bardzo ograniczonym zakresie, odpowiednio do wieku dziecka. Podstawą pracy powinna być zabawa i różnorodna działalność dziecka, związana z prawidłowym rozwojem procesów poznawczych, uzyskaniem dobrego poziomu koordynacji wzrokowo-ruchowej, gotowości do nauki pisania i nauki szkolnej.

Z powyższych względów odstąpiono od zalecania do użytku szkolnego przez Ministra Edukacji Narodowej podręczników pomocniczych przeznaczonych do wychowania przedszkolnego. Zasadniczym celem wychowania przedszkolnego jest wspomaganie rozwoju intelektualnego i kształtowanie gotowości dziecka do nauki czytania i pisania, w szczególności poprzez różnego rodzaju zabawy i gry dydaktyczne, zatem korzystanie z podręczników w wychowaniu przedszkolnym jest niekonieczne i niezalecane.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska