Radek Ratajczak myśli projektowo. Zgodnie z Design Thinking. To ujęło bez reszty jego serce i głowę [rozmowa]

Agnieszka Domka-Rybka
Agnieszka Domka-Rybka
Nadesłane
Rozmowa z Radkiem Ratajczakiem, pomysłodawcą i współtwórcą CEO SHOPA.

Jak zaczęła się Twoja przygoda i fascynacja Design Thinking?

Zaczęła się u źródła Design Thinking, czyli na kalifornijskim Uniwersytecie Stanforda, w Instytucie Designu d.school. Do Stanów Zjednoczonych wyjechałem w 2012 roku, w ramach programu szkoleniowo-stażowego Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego "TOP 500 Innovators". Jak wiadomo, Uniwersytet Stanforda jest jednym z najlepszych na świecie centrów transferu nowoczesnych technologii. Właśnie tam, w Dolinie Krzemowej, metodyka Design Thinking ujęła bez reszty moje serce i głowę. Tak bardzo mną wstrząsnęła, że po powrocie z Kalifornii już nie umiałem bez niej żyć i postanowiłem zająć się DT zawodowo i wykorzystywać ją w strategicznym rozwoju naszych klientów.

[

POLISHOPA 2018 - DESIGN CONFERENCE NA FACEBOOKU

](https://www.facebook.com/events/318877698591093/ "<span class="cytat" style="color:#ff0000">POLISHOPA 2018 - DESIGN CONFERENCE NA FACEBOOKU </span>")

Design Thinking to myślenie projektowe, czyli jak myśli człowiek pochłonięty DT?

Mówimy tu o rewolucji w myśleniu, innowacyjnej metodzie rozwiązywania problemów. Jej absolutna przewaga polega na tym, że łączy myślenie kreatywne, intuicyjne z analitycznym. Skupiamy się na problemie tak dogłębnie, by go rozwiązać i zaoferować produkt lub usługę idealnie dopasowane do najbardziej palących potrzeb użytkownika. Skupiamy się na rozwiązaniu przyczyn, a nie tylko skutków. W centrum całego procesu jest zawsze człowiek, nasz użytkownik.

Tą metodyką posługują się znane światowe marki, jak: Apple, SAP, IKEA, Shimano, NOKIA.

W oparciu o Design Thinking powstała choćby myszka komputerowa Apple. Dzięki myśleniu projektowemu firma Airbnb stworzyła przeogromną bazę hotelową nie mając pokoi i rzuciła wyzwanie całej branży na świecie zmieniając panujący tam model biznesowy. Właściwie wywróciła ją do góry nogami. Podobnie biznes Ubera stworzony bez własnej taksówki. To są fenomeny biznesowe, a DT w tym bardzo mocno pomogło, ponieważ skupiło się na użytkowniku i jego potrzebach.

W Polsce z Design Thinking wystartowałeś na Wydziale Inżynierii Mechanicznej Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy. W 2013 roku padła decyzja: tworzycie pracownię szybkiego prototypowania wykorzystującą DT!

To był dwuletni projekt unijny. Pierwsza próba, jak aplikuje się DT w Polsce na realnej współpracy z firmami. W naszej pracowni szybkiego prototypowania wymyśliliśmy np. nowy rodzaj gniazdka elektrycznego, w którym można ładować telefon komórkowy, czyli nie trzeba mieć ładowarki. Później przyszła pora na dalszy rozwój, zmianę jakościową i tak powstała firma Shopa. Jej celem jest projektowanie produktów i usług, doradztwo strategiczne firmom, którym zależy, by wyjść poza szablon. Obecnie współpracujemy z wieloma dużymi markami, między innymi z Sokołowem. Pracujemy z nimi szkoleniowo-strategicznie. Podobnie z firmą Play, w tym przypadku weryfikujemy szeroko rozumiane potrzeby użytkowników telefonów i usług z nimi związanymi.

Szczerze, czy w naszym kraju trudno przebić się z myśleniem projektowym?

Nie jest łatwo, ale to się, na szczęście, zmienia. Jeśli ktoś świadczy wysoką jakość takich usług, to klientów ma zdecydowanie więcej niż jest w stanie obsłużyć.

Gdy zaczynałem przygodę z Design Thinking firmy nie były tak świadome, jak ważne są potrzeby użytkowników. Obecnie bardziej zwracają na nie uwagę. Rośnie świadomość naszych klientów i ich użytkowników, którym chcą zaproponować nowoczesne produkty i usługi. Widać to także po naszych konferencjach "Polishopa Design Thinking Conference" w Bydgoszczy. Gdy zaczynaliśmy pięć lat temu, to był zupełnie inny obraz o myśleniu projektowym.

A jak będzie w tym roku?

Przez dwa konferencyjne dni, 4 i 5 czerwca, odwiedzi nas ponad 400 osób z całego świata. Bydgoszcz, w murach Opery Nova, zgromadzi sympatyków, praktyków, ekspertów, przedstawicieli jednostek samorządów lokalnych, regionalnych i rządowych, a także środowiska biznesowe, słowem wszystkich, którzy w Polsce, Europie i świecie pracują i inspirują się metodyką Design Thinking. Przyjadą prelegenci z Kanady, Niemiec, Hiszpanii, Szwecji, Rumunii, np. Mito Mihelic z firmy Viessmann czy Ferdy Gilsing z BMW Group Designworks. Ja będę mówił, jak stworzyć w firmie ekosystem dla osób, które chcą pracować według zasad Design Thinking.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska