Radni, tak jak burmistrz, wybrali już przebieg obwodnicy Olesna

Mirosław Dragon
Mirosław Dragon
Wizualizacja wersji północnej obwodnicy Olesna.
Wizualizacja wersji północnej obwodnicy Olesna. GDDKiA Opole
Olescy radni wsparli burmistrza Sylwestra Lewickiego i razem lobbują za budowę wariantu północnego planowanej prawie 25-kilometrowej obwodnicy Olesna.

Na ostatniej sesji rady miejskiej w Oleśnie radni przegłosowali w formie uchwały stanowisko w sprawie poparcia wariantu II (północnego) przebiegu obwodnicy Olesna.

12 radnych było za, 2 wstrzymało się (Klaudiusz Małek i Łukasz Czołkos), radna Małgorzata Wieczorek była nieobecna na sesji.

Rajcy w swoim stanowisku wyliczyli w 7 punktach argumenty, jakie ich zdaniem przemawiają za budowę obwodnicy na północ od Olesna. Najważniejsze jest to, że ten wariant trasy biegnie obok terenów inwestycyjnych, włączonych do Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

Dodają, że w tym wariancie nie będzie problemów z wykupem gruntów pod drogę, ponieważ w większości biegnie lasem.

Radni zauważają też, że wariant północny jest najkrótszym z proponowanych wariantów.

Projektanci opracowali 3 warianty obwodnicy Olesna.
Dwa warianty są południowe, a jeden północny.

Wariant nr 1, południowy (czerwony) ma 26,4 km, za Olesnem omija Wysoką od południa.

Wariant nr 2, północny (niebieski) ma 24,6 km, przebiega w dużej mierze lasami, w pobliżu Siedmiu Źródeł i oleskiej podstrefy ekonomicznej.

Wariant nr 3, południowy (fioletowy) ma 25,3 km i omija Wysoką od północy.

Wszystkie rozpoczynają się na granicy Kolonii Ciarka i Bąkowa (gdzie od lat planowana jest budowa estakady) i kończą za Łomnicą, na granicy województw opolskiego i śląskiego.

Wariant nr 1 (południowy) i nr 2 (północny) są niemal identyczne z wersjami opracowanymi 10 lat temu podczas ówczesnego planowania budowy obwodnicy Olesna. Wariant nr 3 jest nowy, autorski (wytyczony od nowa przez projektantów).

Stanowisko Rady Miejskiej w Oleśnie podjęte na sesji Rady Miejskiej w dniu 21 marca 2017r. w sprawie poparcia wariantu II (północnego) przebiegu obwodnicy Olesna

Rada Miejska w Oleśnie przyjmuje stanowisko:

W związku z prowadzonymi konsultacjami społecznymi, dotyczącymi przedłożonych koncepcji programowych dla budowy drogi ekspresowej S11 na odcinku od połączenia z projektowaną obwodnicą Bąkowa w km 497+720 do granicy województw śląskiego i opolskiego, a w szczególności planowanej budowy obwodnicy Olesna, Rada Miejska w Oleśnie wnioskuje o wprowadzenie do realizacji proponowanego wariantu II (przebieg północny). Po przeprowadzonych konsultacjach społecznych z mieszkańcami Gminy Olesno, oceniamy przedmiotowy wariant jako najbardziej optymalny, ze względu na następujące przesłanki:

1. Droga krajowa S11: Kołobrzeg – Poznań – Bytom to jedna z podstawowych tras komunikacji drogowej w Polsce, łącząca środkowe i zachodnie wybrzeże Bałtyku poprzez tereny Wielkopolski ze Śląskiem, a poprzez autostradę A4 z Małopolską i Podkarpaciem.

2. W planie zagospodarowania przestrzennego, w północnej części miasta, znajduje się ponad 100 hektarów terenu przeznaczonego na działalność przemysłową. Przebieg trasy oraz budowa węzła w pobliżu oleskich terenów przemysłowych, bez wątpienia przyczyni się do rozwoju obecnie istniejących zakładów pracy, zachęci lokalnych przedsiębiorców do nowych inwestycji.

3. Ponad 37 hektarów oleskich terenów inwestycyjnych, w pełni uzbrojonych (sieć wodociągowa, kanalizacyjna, deszczowa, energetyczna, gazowa i światłowodowa), włączone jest do Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Bliskość węzła na drodze krajowej S11 pobudzi rozwój gospodarczy naszego regionu, uatrakcyjni je obecnym oraz potencjalnym inwestorom krajowym i zagranicznym, generującym nowe miejsca pracy.

4. Realizacja wariantu II pozwoli na ograniczenie ruchu ciężkiego w centrum miasta.

5. Wariant północny jest najkrótszym z proponowanych wariantów (24,6 km).

6. 68 % gruntów stanowią obszary leśne, które są własnością Skarbu Państwa. Lokalizacja obwodnicy w wariancie północnym eliminuje długotrwałe i kosztowne procedury związane z wykupem gruntów.

7. W północnej części miasta grunty są gorszej klasy, tj. gleba klasy bonitacyjnej V i VI. Wg przedstawionej na spotkaniu w MDK w Oleśnie opinii, wariant północny obwodnicy ma również najlepsze parametry środowiskowe.

Mając na uwadze wszechstronny rozwój Gminy Olesno, w szczególności rozwój gospodarczy, ograniczenie ruchu ciężkiego w centrum miasta, bezpieczeństwo mieszkańców oraz utrzymanie wysokiego poziomu rolnictwa naszego regionu, Rada Miejska w Oleśnie zajmuje stanowisko popierające wprowadzenie do realizacji budowę obwodnicy Olesna w wariancie II (północnym), który gwarantuje wysoką dynamikę inwestycji w naszej gminie, zatrzymując emigrację młodych obywateli Olesna i okolic.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska