Rady na superlekcję

Redakcja
- Scenariusze pozwalają na wyrażanie przemyśleń młodych ludzi, interpretację faktów i rozwiązywanie problemów - mówią Bożena Grębowiec i dr Maria Huchrak, autorki nowego wydawnictwa.
- Scenariusze pozwalają na wyrażanie przemyśleń młodych ludzi, interpretację faktów i rozwiązywanie problemów - mówią Bożena Grębowiec i dr Maria Huchrak, autorki nowego wydawnictwa. Sławomir Mielnik
"Jański" wyda książkowy scenariusz przykładowych lekcji, np. z historii, w opolskich szkołach. - Historią młodych można zarazić. Podpowiadamy, jak to zrobić - mówią autorki publikacji.

W minionym tygodniu na uczelni odbyła się konferencja podsumowującą realizację projektu edukacyjnego pt. "Archiwum XX... wieku, ocalić od zapomnienia".
- Polegał on na opracowaniu i nagraniu przez dziennikarzy Radia Opole 41 audycji radiowych, które zawierają 30- minutowe wywiady z żyjącymi świadkami II wojny światowej. Materiał ten trafi do szkół gimnazjalnych i średnich w naszym województwie - informuje Katarzyna Postrzednik-Lotko, dziekan opolskiego Wydziału Szkoły Wyższej im. Bogdana Jańskiego. - Nasza uczelnia jest partnerem tego przedsięwzięcia, ponieważ wybrana została do przygotowania książkowego scenariusza prowadzenia przykładowych lekcji - dodaje pani dziekan.

W konferencji udział także wzięli nauczyciele i dyrektorzy opolskich szkół oraz ich uczniowie. Gościem spotkania był także Rafał Rippel, opolski wicekurator oświaty.

- Bardzo cieszy mnie fakt, że szkoła wyższa i rozgłośnia radiowa podjęła wspólnie taką inicjatywę na rzecz oświaty - zaznaczył.

- Tematyka naszych audycji dotyczy regionu i jego historii. Wydaliśmy dwa tysiące takich nośników na pendrivach, więc w formie nowoczesnej i dobrze udźwiękowionej. Dotrą one do szkół i bibliotek - tłumaczył Jacek Łuczak, sekretarz programu Radia Opole. - Audycje pomogą też młodym w lepszym zrozumieniu wielokulturowości regionu w którym żyjemy - dodał prof. dr hab. Zenon Jasiński z UO.

- To z myślą o was powstawały te scenariusze - mówiła do uczniów dr Maria Huchrak, jedna z autorek publikacji. - Te propozycje lekcji nadają się na historię, ale także na lekcje wiedzy o społeczeństwie, czy nawet na godzinę wychowawczą. Jednej audycji warto poświęcić dwie godziny lekcyjne. Ważne jest to, by przed jej prowadzeniem nauczyciel sam wcześniej wysłuchał audycję i ją zrozumiał. Prowadzący zajęcia ma być jedynie mentorem, a uczniowie sami muszą rozwiązać problemy i zadania. Młodzi wiedzę z audycji muszą przenieść na czasy współczesne. Wiedzę się tworzy samodzielnie, a nie odtwarza. Wtedy historia nie będzie nudna. Scenariusze dają szansę na rozpatrzenie niektórych problemów historycznych od nowa - dodała.

- Wykorzystując nasze scenariusze można dobrać różne metody pracy, biorą pod uwagę wiedzę i umiejętności uczniów. W żadnym razie nie może zabraknąć ich aktywności - podkreśla Bożena Grębowiec, dyrektor opolskiego wydziału uczelni i współautorka wydania. - Mam nadzieje, że audycje i scenariusze zainspirują młodzież do rozejrzenia się wokół siebie i docenienia, że teraz też są wśród nich świadkowie historii, czyli ich babcie, dziadkowie, rodzice czy sąsiedzi, a przede wszystkim oni sami, którzy tę historię tworzą - dodaje Bożena Grębowiec.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska