Remonty torów omijają Kędzierzn-Koźle

Tomasz Kapica
Tomasz Kapica
Na trasie z Opola do Kędzierzyna-Koźla Polskie Linie Kolejowe mają przeprowadzić remont w latach 2016-2017.
Na trasie z Opola do Kędzierzyna-Koźla Polskie Linie Kolejowe mają przeprowadzić remont w latach 2016-2017. Tomasz Kapica
Kolej remontuje trasę do Strzelec Opolskich, a zapomniała o ważniejszej - przez Kędzierzyn-Koźle.

- Drugie co do wielkości miasto na Opolszczyźnie, wielki węzeł kolejowy, jakim jest Kędzierzyn-Koźle, nie może doczekać się inwestycji, a malutkie Strzelce Opolskie będą miały nowoczesne tory do Opola i Gliwic - zauważa Leszek Jaworski, emerytowany kolejarz z Kędzierzyna-Koźla. - Coś tu jest nie tak.

Linia kolejowa E30 należąca do III Paneuropejskiego Korytarza Transportowego łączącego Niemcy, Polskę i Ukrainę, biegnąca m.in. przez Legnicę, Opole, Wrocław, Kędzierzyn-Koźle, Gliwice, Katowice, Kraków i Przemyśl, to jedna z najważniejszych magistrali w kraju.

To m.in. nią odbywa się główny ruch pasażerski, jeżdżą nią też pociągi InterCity i TLK. Jej stan pomiędzy Opolem a Kędzierzynem-Koźlem jest jednak tragiczny, pociągi wleką się 40-80 km/h, a w Zdzieszowicach nawet 20 km/h.

W związku z tym potrzebny jest natychmiastowy remont. Kolej jednak zabrała się za remont trasy przez Strzelce Opolskie.

Dlaczego? Bo jest krótsza, jest mniej przejazdów kolejowych i innej infrastruktury, więc prace mniej kosztują.

- Na trasie z Opola do Kędzierzyna-Koźla planujemy prace w latach 2016-2017 - mówi Mirosław Siemieniec z PKP Polskie Lnie Kolejowe.

Rewitalizacja ma przywrócić parametry techniczne linii, tak by pociągi mogły jechać co najmniej 120 km/h.

- Do tego do czasu prowadzone będą mniejsze roboty - dodaje Siemieniec. - Na przykład na stacji Opole Groszowice remontujemy tory i rozjazdy. Prace wartości ok. 3 mln zł finansowane są z Funduszu Kolejowego.

Równocześnie na odcinku Przywory Opolskie - Opole Groszowice, jeszcze w tym miesiącu skończy się remont jednego toru. W planach na przyszły rok zakładany jest natomiast remont torów w Przyworach Opolskich i Górażdżach.

Zakończyły się natomiast prace na odcinku Kędzierzyn-Koźle-Gliwice. Prędkość na szlaku wynosi do 120 km/h.

- W tym roku skończymy remont na moście nad Kanałem Gliwickim w Łabędach, dzięki czemu zniknie punktowe ograniczenie prędkości - mówi Mirosław Siemieniec.

Na linii E30 trwają obecnie prace na odcinku Kraków-Tarnów-Rzeszów-granica państwa.

Zakończyła się natomiast modernizacja na odcinku Opole-Wrocław-Legnica-granica państwa. Tam pociągi mogą kursować z prędkością 160 km/h.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 15

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

POpaprańcy!!!

A
AVE

2016 rok i 120km/h , dajcie se siana w koryto ! Szybciej i w krótszym czasie i taniej! pojedziemy niedługo przez Afrykę chyba, bo Chiny to już nas dawno wyprzedziły !!!

Kto za to wszystko pieniądze bierze !

k
kłodniczanin
W dniu 26.09.2013 o 15:05, Gość napisał:

Remonty omijają wiele innych miast na opolszczyźnie (chodxby całą Magistralę Podsudecką) i co pisze sie coś o tym lamentując?

Nie masz racji kolego , wejdź na tory prowadzące z Kędzierzyna do Nysy ,a zobaczysz że praca wre . Już rozebrano drugą nitkę torów oraz stację towarową Koźle-Port . Tak że proponuję Ministrowi Transportu na miejscu po torach do Nysy  za pieniądze ze sprzedanego złomu /szyn i nie tylko/ wybudować drogę ekspresową , a będzie ona bardzo prosta i bezpieczna

G
Gość

Remonty omijają wiele innych miast na opolszczyźnie (chodxby całą Magistralę Podsudecką) i co pisze sie coś o tym lamentując?

s
synek ze Śląska

Fliegender Schlesier - 160km/h właśnie po torach przez Kandrzin - rok ... 1936

Żeby nie być jednostronnym w Polsce była Lux torpeda

 

G
Gość

Leminator, a co Ty zrobiłeś dla tego miasta i jego rozwoju? Tak z ciekawości pytam bo krytykować każdy potrafi, ale coś zrobić to już niekoniecznie. 

G
Gość

Leo

 

Mamy obecnie jakaś skończona ilość środków. Załóżmy, ze za ta kasę można rewitalizowac wszystkie ważne linie w Polsce i zrobić je w standardzie 120-160 km/h. Z drugiej strony myślimy, jak piszesz, przyszłościowo i zamiast wszystkich linii, robimy tylko 2-3 najważniejsze, ale za to w standardzie np. 250km/h, cala reszta zostaje w stanie w jakim jest, czyli demolka. nadal uważasz, ze przyszłościowym myśleniem jest zrobienie kilku szybkich linii i zostawienie reszty w "standardzie" 20km/h ? 

 

Pisanie o Chińczykach nie ma większego sensu, to jest kraj, który nie wie co robić z kasa. Francuzi za to, najpierw mieli całość w dobrym standardzie a linie wielkich prędkości to jest wisienka na torcie. Popatrz za to na kraje iberyjskie. Zbudowano linie wielkich prędkości i przynoszą one tylko i wyłącznie straty i są, de facto, marnotrawstwem środków. 

L
Leo
W dniu 26.09.2013 o 13:13, Marsh Harrier napisał:

Logika jest choćby tu, że linia przez Strzelce Opolskie była w gorszym stanie technicznym niż linia przez Gogolin, Zdzieszowice. Gdyby więc najpierw zabrano się za tę ostatnią, to większość ruchu pasażerskiego i towarowego trzeba by puścić przez Strzelce. Pociągi pospieszne i ekspresy wlokłyby się tam 20 km/h, dopiero byłby lament w mediach i wśród podróżnych... A tak, gdy skończą Strzelce, będzie można puścić tamtędy ruch objazdowy w kierunku Gliwic, Katowic i to z całkiem niezłą prędkością. A po drugie, jeśli chciałbyś na linii do KK prędkość "co najmniej 200 km/h", to tak, koszty są wydatnie większe. Nawet linię na Wrocław, też o znaczeniu międzynarodowym, zrobiono na razie tylko do 160 km/h. Dlaczego? M.in. dlatego, że powyżej 160 km/h nie może być m.in. żadnych przejazdów kolejowych, przejść dla pieszych przez tory itd. Zatem modernizacja nie sprowadza się wówczas wyłącznie do torowiska, ale też do budowy wiaduktów albo tuneli, przejść dla zwierząt, kładek dla pieszych itp. A na linii do KK przejazdów jest całkiem sporo, jak choćby ten w centrum Gogolina na DW 409.

 

OK potrafię to zrozumieć. Ale jeśli budujemy lub remontujemy coś na następne 20-30 lat, to nie uważasz, że skoro inwestuje się już tak duże środki, to należałoby zrealizować inwestycję na miarę XX! wieku? Chińczycy, czy nawet Francuzi nie stosują półśrodków i jeśli już budują linie kolejowe to takie, które są dostosowane do prędkości 300 km/h i większych. Bo trzeba myśleć perspektywicznie. Czy myśleniem przyszłoścowym jest puszczanie pociągu z prędkością 120 km/h w 2030 roku ????? Chyba jednak nie. Ja wiem, że na to potrzebne są wielkie pieniądze, ale jak nie teraz to kiedy?? Teraz jest jeszcze kasa z UE, ale pamiętaj, ze za kilka lat kurek z pieniędzmi zostanie zakręcony. I co wtedy?

M
Marsh Harrier
W dniu 26.09.2013 o 12:55, Leo napisał:

Gdzie w tym wszystkim jest logika?

 

Logika jest choćby tu, że linia przez Strzelce Opolskie była w gorszym stanie technicznym niż linia przez Gogolin, Zdzieszowice. Gdyby więc najpierw zabrano się za tę ostatnią, to większość ruchu pasażerskiego i towarowego trzeba by puścić przez Strzelce. Pociągi pospieszne i ekspresy wlokłyby się tam 20 km/h, dopiero byłby lament w mediach i wśród podróżnych... A tak, gdy skończą Strzelce, będzie można puścić tamtędy ruch objazdowy w kierunku Gliwic, Katowic i to z całkiem niezłą prędkością.

 

A po drugie, jeśli chciałbyś na linii do KK prędkość "co najmniej 200 km/h", to tak, koszty są wydatnie większe. Nawet linię na Wrocław, też o znaczeniu międzynarodowym, zrobiono na razie tylko do 160 km/h. Dlaczego? M.in. dlatego, że powyżej 160 km/h nie może być m.in. żadnych przejazdów kolejowych, przejść dla pieszych przez tory itd. Zatem modernizacja nie sprowadza się wówczas wyłącznie do torowiska, ale też do budowy wiaduktów albo tuneli, przejść dla zwierząt, kładek dla pieszych itp. A na linii do KK przejazdów jest całkiem sporo, jak choćby ten w centrum Gogolina na DW 409.

L
Leo

I to jest właśnie myślenie PKP. Skoro to jest tak ważna linia kolejowa o znaczeniu międzynarodowym, to pociągi nią kursujące powinny mknąć co najmniej z prędkością 200 km/h, a oni po remoncie chcą aby prędkość sięgała do 120 km/h w XXI wieku !!!!!!!! To są jakieś żarty. Po drugie centrum, żeby nie powiedzieć serce przemysłowe regionu biegnie właśnie na trasie Opole - Górażdże - Gogolin - Zdzieszowice - Kędzierzyn-Koźle- Gliwice, a nie Opole- Strzelce Opolskie- Gliwice. W Górażdzach i Gogolinie są największe firmy z branży cementowo-wapienniczej w kraju, w Zdzieszowcach największa w Europie koksownia, w Kędzierzynie-Koźlu największe kombinaty chemiczne w Polsce, a oni modernizują w pierwszej kolejności linię przez Strzelce Opolskie....bo jest taniej !!!!!! Gdzie w tym wszystkim jest logika?

L
Leminator
W dniu 26.09.2013 o 10:59, helmóttt napisał:

Nie ma żadnych opóźnień baranie - remont zaczął się miesiąc temu i ma potrwać do końca 2014 r.

Nie ma żadnych opóźnień gdy pociąg opóźniony z poprzedniego dnia dojedzie....

K
Kreon

Chciałem zapytać, dlaczego rewitalizacja linii Opole Kędzierzyn - Koźle ma spowodować prędkość 120km/h? Czy nie można już założyć przyszłościowo prędkość 160km/h? Dlaczego w tak kosztownym przedsięwzięciu nie patrzy się przyszłosciowo i rozwojowo?

h
helmóttt
W dniu 26.09.2013 o 09:09, wisz napisał:

Kto wie jak duże są opóźnienia na remontowanej liniikolejowej Opole Groszowice - Błotnica Strzelecka .W jakim terminie zostanie zakończony remont toru 1i pociągi zaczną jeździć bez postojów na każdej stacji

Nie ma żadnych opóźnień baranie - remont zaczął się miesiąc temu i ma potrwać do końca 2014 r.

b
baniorz

Dlatego najpierw ruszyły prace na linii z Opola do Gliwic przez Strzelce Opolskie, żeby na spokojnie zająć się linią do Kędzierzyna, puszczając wtedy większy ruch pociągów przez Strzelce - teraz byłoby to nieuzasadnione. Tytuł wprowadza w błąd, ale to specjalność mediów - zamącić, skłócić, żeby tylko zwiększyć sprzedaż/popularność, (biorą przykład z polityków).

w
wisz

Kto wie jak duże są opóźnienia na remontowanej linii

kolejowej Opole Groszowice - Błotnica Strzelecka .

W jakim terminie zostanie zakończony remont toru 1

i pociągi zaczną jeździć bez postojów na każdej stacji

 

Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska
Dodaj ogłoszenie