Remonty torów omijają Kędzierzn-Koźle

Tomasz Kapica
Tomasz Kapica
Na trasie z Opola do Kędzierzyna-Koźla Polskie Linie Kolejowe mają przeprowadzić remont w latach 2016-2017.
Na trasie z Opola do Kędzierzyna-Koźla Polskie Linie Kolejowe mają przeprowadzić remont w latach 2016-2017. Tomasz Kapica
Kolej remontuje trasę do Strzelec Opolskich, a zapomniała o ważniejszej - przez Kędzierzyn-Koźle.

- Drugie co do wielkości miasto na Opolszczyźnie, wielki węzeł kolejowy, jakim jest Kędzierzyn-Koźle, nie może doczekać się inwestycji, a malutkie Strzelce Opolskie będą miały nowoczesne tory do Opola i Gliwic - zauważa Leszek Jaworski, emerytowany kolejarz z Kędzierzyna-Koźla. - Coś tu jest nie tak.

Linia kolejowa E30 należąca do III Paneuropejskiego Korytarza Transportowego łączącego Niemcy, Polskę i Ukrainę, biegnąca m.in. przez Legnicę, Opole, Wrocław, Kędzierzyn-Koźle, Gliwice, Katowice, Kraków i Przemyśl, to jedna z najważniejszych magistrali w kraju.

To m.in. nią odbywa się główny ruch pasażerski, jeżdżą nią też pociągi InterCity i TLK. Jej stan pomiędzy Opolem a Kędzierzynem-Koźlem jest jednak tragiczny, pociągi wleką się 40-80 km/h, a w Zdzieszowicach nawet 20 km/h.

W związku z tym potrzebny jest natychmiastowy remont. Kolej jednak zabrała się za remont trasy przez Strzelce Opolskie.

Dlaczego? Bo jest krótsza, jest mniej przejazdów kolejowych i innej infrastruktury, więc prace mniej kosztują.

- Na trasie z Opola do Kędzierzyna-Koźla planujemy prace w latach 2016-2017 - mówi Mirosław Siemieniec z PKP Polskie Lnie Kolejowe.

Rewitalizacja ma przywrócić parametry techniczne linii, tak by pociągi mogły jechać co najmniej 120 km/h.

- Do tego do czasu prowadzone będą mniejsze roboty - dodaje Siemieniec. - Na przykład na stacji Opole Groszowice remontujemy tory i rozjazdy. Prace wartości ok. 3 mln zł finansowane są z Funduszu Kolejowego.

Równocześnie na odcinku Przywory Opolskie - Opole Groszowice, jeszcze w tym miesiącu skończy się remont jednego toru. W planach na przyszły rok zakładany jest natomiast remont torów w Przyworach Opolskich i Górażdżach.

Zakończyły się natomiast prace na odcinku Kędzierzyn-Koźle-Gliwice. Prędkość na szlaku wynosi do 120 km/h.

- W tym roku skończymy remont na moście nad Kanałem Gliwickim w Łabędach, dzięki czemu zniknie punktowe ograniczenie prędkości - mówi Mirosław Siemieniec.

Na linii E30 trwają obecnie prace na odcinku Kraków-Tarnów-Rzeszów-granica państwa.

Zakończyła się natomiast modernizacja na odcinku Opole-Wrocław-Legnica-granica państwa. Tam pociągi mogą kursować z prędkością 160 km/h.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska