Rewolucja w formatach listów na Poczcie Polskiej. Pierwsza taka zmiana od ubiegłego wieku! Sprawdź nim wyślesz list

AIP
Waldemar Wylęgalski / Polska Press
Od 1 kwietnia - i to nie żart primaaprilisowy - w usługach listowych świadczonych przez Pocztę Polską następuje prawdziwa rewolucja. Będą obowiązywały trzy formaty listów, a koszt wysyłki listu będzie uzależniony od formatu oraz rodzaju usługi: zwykła czy priorytetowa.

Poczta Polska zmienia ofertę usług listowych. Nowe zasady zaczną obowiązywać od początku kwietnia. Opłata za list będzie zależeć od dwóch czynników: wielkości koperty oraz tego, czy przesyłka jest zwykła, czy priorytetowa. To pierwsza tak poważna zmiana od 1989 roku.

Poczta Polska wprowadza trzy podstawowe formaty listów: S (koperta A5), M (koperta A4) oraz L (koperta większa niż A4). Najlżejszy list może ważyć maksymalnie pół kg, najcięższy – 2 kg.

- Bardzo upraszczamy zasady opłat za listy. Do tej pory w cenniku było 12 pozycji, po zmianach będzie tylko sześć. Prostszy system to odpowiedź na oczekiwania naszych klientów. Przed wprowadzeniem zmian przeprowadziliśmy dokładne badania wśród klientów Poczty Polskiej, którzy w zdecydowanej większości uznali nowe rozwiązanie za lepsze od dotychczasowego. Nowy cennik będzie prostszy, bardziej przejrzysty i bardziej intuicyjny dla klientów. Pakując przesyłkę klienci będą wiedzieć do jakiego formatu zostanie zakwalifikowana i jak zostanie wyceniona przez Pocztę – mówi Justyna Siwek, rzeczniczka Poczty Polskiej.

Od kilku lat w całej Europie coraz więcej towarów jest wysyłanych za pośrednictwem poczt narodowych. Rozwój nowoczesnych technologii sprawił, że dynamicznie rozwijający się rynek e-Commerce stał się silnikiem wielu gospodarek. Podobnie dzieje się w Polsce. Obecnie już co trzecia przesyłka w Polsce zawiera jakiś towar, a nie papierowy list.

Z szacunków Poczty Polskiej wynika, że wartość rynku tradycyjnych przesyłek listowych w perspektywie 2023 r. zmniejszy się do poziomu około 3,8 mld zł, wzrośnie natomiast wartość rynku eCommerce.

- Zmiana oferty i dostosowanie jej do potrzeb rynku jest naturalnym działaniem biznesowym. Rozwiązanie uzależniające ceny od wielkości przesyłki wprowadziły już poczty w innych krajach m.in. we Włoszech, Austrii, Wielkiej Brytanii i Kanadzie. Nowe formaty są również odpowiedzią na zmiany, które zachodzą już na świecie, chodzi o tak zwany minipakiet dedykowany właśnie branży eCommerce. Zmiana oferty i dostosowanie jej do potrzeb rynku jest naturalnym działaniem biznesowym – podkreśla Justyna Siwek.

Wprowadzane od początku kwietnia zmiany spowodują, że część przesyłek stanieje, ale niektóre zdrożeją. Poczta Polska obniża o ponad 20 procent cenę listu wartościowego, tj. takiej przesyłki, której zawartość jest z zadeklarowaną wartością. Z tej usługi najczęściej korzystają klienci platform aukcyjnych i sklepy internetowe. Statystyczne gospodarstwo domowe obecnie wydaje na usługi pocztowe 70,87 zł rocznie, po zmianach będzie to 79,92 zł.

- Poczta Polska, jako operator pocztowy wyznaczony do świadczenia usług powszechnych, ma obowiązek doręczania korespondencji na terenie całego kraju. Wiąże się to z koniecznością zapewnienia wysokiego poziomu bezpieczeństwa i dostępności do usług dla wszystkich Polaków. To z kolei oznacza, że Poczta Polska ponosi wysokie koszty utrzymania sieci placówek i logistyki, ich wzrost poprzekłada się na wzrost cen, w przeciwnym wypadku świadczenie usług przestanie być rentowne – dodaje rzeczniczka Poczty Polskiej.

Czy prawdą jest to co twierdzi Beata Szydło, że dopiero PiS daje podwyżki nauczycielom? Ile zarabiają nauczyciele w innych krajach? Kliknij po prostu w ten tekst, a poznasz odpowiedź.

Wprowadzenie nowych formatów listów w obrocie krajowym to pierwsza tego typu zmiana od 1989 r. Ostatni raz Poczta Polska zmieniła ceny listów w 2017 r.

Aktualny cennik dostępny jest na stronie internetowej Poczty Polskiej oraz w placówkach pocztowych.

Czas to pieniądz, a szybka informacja to DUŻY pieniądz! Chcesz o pieniądzach wiedzieć wszystko na czas, polub nas na facebooku. Kliknij, przejdź na FB i polub!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Polacy chętniej sięgają po krajowe produkty?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Rewolucja w formatach listów na Poczcie Polskiej. Pierwsza taka zmiana od ubiegłego wieku! Sprawdź nim wyślesz list - Strefa Biznesu

Wróć na nto.pl Nowa Trybuna Opolska