Robotnicy rozbierają tory po ciuchci Paulince

Mirosław Dragon
Mirosław Dragon
Dzisiaj zabytkową ciuchcię z wagonikiem można zobaczyć przy Muzeum w Praszce.
Dzisiaj zabytkową ciuchcię z wagonikiem można zobaczyć przy Muzeum w Praszce.
Rozpoczęło się rozbieranie torów po słynnej kolejce w powiecie oleskim. W tym miejscu ma powstać trasa rowerowa.

Ciuchcia Paulinka przez kilkadziesiąt lat kursowała między Zawisną (dzisiaj dzielnicą Praszki), a Olesnem.

Słynną ciuchcię widać na filmie z 1940 roku, odnalezionym przez Mariusza Grabowskiego z Gorzowa Śląskiego (zobacz film).

Paulinka jeździła między Praszką a Olesnem jeszcze 20 lat temu. Później kurs ten został zlikwidowany. Inna lokomotywa z wagonem jeździła też na trasie Praszka-Wieluń. Była to kolejka wąskotorowa.

Dzisiaj zabytkową ciuchcię z wagonikiem można zobaczyć przy Muzeum w Praszce.

Robotnicy rozbierają Paulinkę, ponieważ według planów w miejscu torowiska ma powstać ścieżka rowerowa.

Będzie to 25-kilometrowa trasa, biegnąca przez osiem miejscowości: Olesno, Boroszów, Jamy, Kozłowice, Pawłowice, Gorzów Śląski, Nową Wieś i Praszkę.

Wideo

Komentarze 30

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
forum-owcy z NTO nie sa w stanie swoim pisaniem "poruszac w mrowisku " w oleskich i przyoleskich wladz ... nic ich to nie rusza !!!! nie sa wstanie
inowatorsko i kreatywnie rozwiazac zachowania historycznej kolejki waskotorowej....nie dostrzegaja turystycznego renesansu kolejek waskotorowych w Polsce i Europie ..... pytam czy ktos z tych wladz kiedykolwiek "otworzyl" i przeczytal te wazne i powazne wpisy do Forum !!!??? bo to pierwszy krok do "wlozenia kija w to mrowisko" !!!!
Zastapienie turystycznej trasy wask otorowki ...sciezka rowerowa ___ to beznadziejna propozycja__ chyba ze ta trasa pojedzie TOUR DE POLOGNE !!! wtedy bedzie to trasa atrakcyjna ... ale tylko na czas przejazdu kolarzy turnieju i to na caly kwadrans kazdego roku!!! .
pozdrawiam.

w europie kolejnictwo wraca do laski a w polsce sie rozbiera linie...
*ARTUR*
W temacie kolejki nadal nic nie zrobiono a czas leci
G
Gość
W dniu 05.07.2010 o 18:55, forum-ista napisał:

forum-owcy z NTO nie sa w stanie swoim pisaniem "poruszac w mrowisku " w oleskich i przyoleskich wladz ... nic ich to nie rusza !!!! nie sa wstanie inowatorsko i kreatywnie rozwiazac zachowania historycznej kolejki waskotorowej....nie dostrzegaja turystycznego renesansu kolejek waskotorowych w Polsce i Europie ..... pytam czy ktos z tych wladz kiedykolwiek "otworzyl" i przeczytal te wazne i powazne wpisy do Forum !!!??? bo to pierwszy krok do "wlozenia kija w to mrowisko" !!!!Zastapienie turystycznej trasy wask otorowki ...sciezka rowerowa ___ to beznadziejna propozycja__ chyba ze ta trasa pojedzie TOUR DE POLOGNE !!! wtedy bedzie to trasa atrakcyjna ... ale tylko na czas przejazdu kolarzy turnieju i to na caly kwadrans kazdego roku!!! .pozdrawiam.



Niech bedzie nawet ta sciezka rowerowa byle cokolwiek bylo.Poki co to rezebrano tory i nic wiecej sie nie dzieje.Obawiam sie, ze tak szybko nic sie nie zmieni.
Najprosciej jest zniszczyc cos co ktos zbudowal.
Powoli z kazdej strony wjezdzajac do Olesna bedziemy mieli pomnik niezaradnosci wlodarzy miasta.Tu szpital tym torowisko Paulinki itp itd.
Co nastepne w kolejce do podziwiania ?
Z
Z kałachem po urzędach ...
Swietnie ,ze naprawiają tę kolej,bo bedzie to wielka atrakcja-Disco,komunie ,18-stki-zwłaszcza z piętrowymi wagonami ,a już myśałem że nasi gminni rzadzący to kretyni ,którzy potrafią tylko wszystko zniszczyć i ŻEBRAĆ o kasę z ŁUNI zamiast myśleć dla rozwoju regionu !
f
forum-ista
W dniu 02.07.2010 o 19:21, *ARTUR* napisał:

Coś nam temat ucichł?


forum-owcy z NTO nie sa w stanie swoim pisaniem "poruszac w mrowisku " w oleskich i przyoleskich wladz ... nic ich to nie rusza !!!! nie sa wstanie
inowatorsko i kreatywnie rozwiazac zachowania historycznej kolejki waskotorowej....nie dostrzegaja turystycznego renesansu kolejek waskotorowych w Polsce i Europie ..... pytam czy ktos z tych wladz kiedykolwiek "otworzyl" i przeczytal te wazne i powazne wpisy do Forum !!!??? bo to pierwszy krok do "wlozenia kija w to mrowisko" !!!!
Zastapienie turystycznej trasy wask :) otorowki ...sciezka rowerowa ___ to beznadziejna propozycja__ chyba ze ta trasa pojedzie TOUR DE POLOGNE !!! wtedy bedzie to trasa atrakcyjna ... ale tylko na czas przejazdu kolarzy turnieju i to na caly kwadrans kazdego roku!!! .
pozdrawiam.
*ARTUR*
Coś nam temat ucichł?
m
major. rubal.,.
W dniu 24.06.2009 o 19:21, jureek napisał:

A wie Pan coś na temt planowanego przed wojną odgałęzienia "Paulinki" w stronę Sternalic? Diadek opowiadał mi o tych planach, odgałęzienie miało się zaczynać w lesie między Olesnem a Boroszowem, dalej prowadzić przez pola między Drogami Biskupskimi, Biskupicami i Wolęcinem w stronę Ligoty i dalej do Sternalic. Wojna przerwała te plany, ale jeszcze w latach 70-tych wyraźnie widoczny był w lesie koło Dróg Biskupskich wycięty pas lasu pod budowę tej linii.PozdrawiamJurek Ochman


to prawda, ta linia miala sie zaczynac niedaleko kosciola sw.anny az do dworca w krzepicach. mialo byc polaczenie tartaku w biskupicach, radlowa , gorzelni w sternalicach, jeden przystanek mial byc krzepicach blisko targowiska oraz dalej linia az do polaczenia z linia kalety-wielun-kepno. ps. z.tym .targowiskiem.to.zart.

Właśnie TAK wygląda "polnische Wirtschaft" (tłum: polska gospodarność). Następny (też bardzo dobry) przykład: stary szpital!! Teraz będziemy mercedeskami i BeM(W)kami szybko jeździć, a na zabiegi do Czech (i) Słowacji.

moze i bedziemy szybko jezdzic jak bedzie ta s11-poznan-bytom z poloczeniem s1 do granicy w cieszynie blisko do ostrawy i opawy lub jeszcze blizej jak bedzie ta planowa s46 dobrodzien-opole-klodzko, wtedy bedzie i jasenik i hradec-kralowe do wyboru.
s
st. chorąży Christiaan
Właśnie TAK wygląda "polnische Wirtschaft" (tłum: polska gospodarność). Następny (też bardzo dobry) przykład: stary szpital!! Teraz będziemy mercedeskami i BeM(W)kami szybko jeździć, a na zabiegi do Czech (i) Słowacji.
j
jureek
W dniu 24.03.2009 o 22:20, atajchert napisał:

Witam,od kilku lat zajmuję się historią kolei wąskich - rozenberskiej (Olesno - Zawisna do 1928) oraz wieluńskiej i odgałęzienia do Działoszyna. ...


A wie Pan coś na temt planowanego przed wojną odgałęzienia "Paulinki" w stronę Sternalic? Diadek opowiadał mi o tych planach, odgałęzienie miało się zaczynać w lesie między Olesnem a Boroszowem, dalej prowadzić przez pola między Drogami Biskupskimi, Biskupicami i Wolęcinem w stronę Ligoty i dalej do Sternalic. Wojna przerwała te plany, ale jeszcze w latach 70-tych wyraźnie widoczny był w lesie koło Dróg Biskupskich wycięty pas lasu pod budowę tej linii.
Pozdrawiam
Jurek Ochman
G
Gość
Człowieku, ty lepiej z domu nie wychodź tylko bierz się za studiowanie słownika!!!!!!!!!
m
mati89
no cudownie prosimy o wiencej takih inicjatyw wrescie bendzie morzna wmiare bespiecznie dotrzec do znajomych i rodziny pieszo czy terz rekracyjnie rowerkiem ale mam jedno pytanie jak droga ta obejnie nowom wies
a
atajchert
Witam,
od kilku lat zajmuję się historią kolei wąskich - rozenberskiej (Olesno - Zawisna do 1928) oraz wieluńskiej i odgałęzienia do Działoszyna.
Dobrze że także w NTO opublikowana będzie historia tych linii.

Warto zauważyć epizod z III Powstania Śląskiego - kiedy powstańcy uprowadzili na polską stronę tabor kolei wąskotorowej oraz wysadzili wiadukt kolei normalnotorowej i dworzec w Oleśnie.

W skansenie w Rogowie mamy pług odśnieżny (akurat na taką pogodę ) z Wieluńskiej KD.

pozdrawiam

Andrzej Tajchert
www.fpkw.pl
G
Gość
miło, że sie tym zajęliście Nie wiem czy każdy wie ale w Oleśnie jest ul. Paulinki, której nazwa właśnie pochodzi od tej kolejki - czyli pamiątka po tej kolei zostanie, mimo iz tory znikna.
Inna sprawa, moze na tej ulicy kiedys tez poloza asfalt? A moze chociaz pług tam czasem wjedzie zimą?
M
Mirosław Dragon/NTO
W dniu 12.02.2009 o 13:54, Greg napisał:

jak zwykle znajomość tematu gryzipiórków z NTO jest powalająca....



Dzięki za wszystkie uprzejmości.
Co to tematu kolejki, podaję poniżej ciekawe kalendarium, opublikowane przez Andrzeja Olesiaka:

Historia Wieluńskiej Kolei Wąskotorowej

1. 1895 - powstanie konsorcjum budowy linii wąskotorowej 750 mm Landsberg O/S (Gorzów Śląski)- Rosenberg (Olesno).
2. 30.03.1895 r. - uzyskano pozwolenie na budowę.
3. 13.11.1896 r. - oddanie do użytku linii o długości 17,64 km.
4. Przedłużenie linii z Gorzowa Śl. do granicy z Rosją w miejscowości Praszka-Zawisna. (4,7 km oddano do ruchu 8.12.1899 r.)
5. Wybuch I wojny światowej, rozbudowa kolejki na północ Oddanie odcinka Praszka-Wieluń dnia 26.11.1916 r. o długości 26,4 km.
6. Zmiana nazwy kolejki na Wieluner Kleinbahn. Budowa odnogi do cukrowni Wieluń o długości 3,3 km.
7. Budowa linii z Praszki w kierunku wschodnim (Strojec,Jaworzno,Szczepany,Lisowice) o długości 29,8 km. Długość całej sieci wynosi 81,84 km.
8. 1918 r. Koniec wojny. Powstanie nowej granicy w Zawisnej . Linia Praszka-Rosenberg po stronie niemieckiej. Niemcy zabierają cały tabor.
9. 10.07.1920 r. - powstaje Wieluńska Kolej Wąskotorowa. Budowa w Wieluniu budynków stacyjnych w Wieluniu, Ożarowie, Mokrsku, Praszce (po stronie polskiej). Rozbiórka odcinka Strojec-Szczepany.
10. 01.11.1926 r. - otwarcie przez Wieluń linii normalnotorowej Kalety-Podzamcze.
Budowa 2 km odcinka wąskotorowego Wieluń-Dąbrowa.
11. Rozbiórka w 1928 r. odcinka do cukrowni Wieluń.
12. 19.11.1928 r. - przekucie po stronie niemieckiej linii Praszka-Rosenberg na tor normalny (22 km).
Zmiana nazwy kolei z Kleinbahn Rosenberg -Landsberg -Zaisna na Rosenberger Kreisbahn. Zachowano połączenie z wąskotorówką.
13. Wybuch II wojny światowej. Pociągi wąskotorowe kursują na trasie Wieluń-Zawisna.
14. 1945 r. - przejęcie kolei wąskotorowej przez PKP i otwarcie ruchu. PKP przejęła i uruchomiła linię normalnotorową Praszka-Olesno.
15. 31.08.1987 r. - zamknięcie przez PKP linii wąskotorowej Wieluń-Praszka i jej rozbiórka w ciągu dwóch lat.
16. 1993 r. - zamknięcie przez PKP linii normalnotorowej Praszka-Olesno.

W związku z zainteresowaniem tematem (dyskusja na forum www.nto.pl, maile, a nawet telefomy do mnie) przygotowuję artykuł popularno-historyczny o dziejach olesko-praszkowskiej kolejki. Tekst ukaże się w przyszłym tygodniu w jednym z numerów nto.
C
Czeslaw
..pamietaj,w opisie jest trasa;Olesno Slaskie-Zawisna..Do roku 1918 istniala tu trasa waskotorowa zbudowana przz prusy laczac;Rosenberg O/S-Wielun..
Dodaj ogłoszenie